Vraag. Ik krijg alleen maar een "klik" te horen wanneer ik het contactslot omdraai. De startmotor draait niet rond en hoor dus alleen de bendix uitslaan en daarna niks. Ik heb alles al doorgelopen en kan het niet vinden. Het volgende is nieuw dus daar kan het niet aan liggen verwacht ik.
- contactslot nieuw
- startmotor heeft revisie gehad en is goed en getest.
- busje in bak vervangen dus nieuw.
- bedrading goed, kabelboor is nieuw en doorgemeten
- accu nieuw
Hopelijk iemand een idee. Ik weet het niet meer en geef het op?
Startmotor
- richard356
- Posts: 232
- Joined: 22 Aug 2011 11:27
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Startmotor
Bijna altijd is dit soort problemen een massa probleem.
Loop alle massa verbindingen nog eens goed na, te beginnen bij de accu naar massa.
Accu polen en klemmen goed schoon, evenals aansluiting aan startmotor ?
Daarna kan het nog liggen aan de kontakten in de solenoid, hier r/b in de tekening.
Is de startmotor-los- ook getest op het geleverde koppel ?
Jan.
Loop alle massa verbindingen nog eens goed na, te beginnen bij de accu naar massa.
Accu polen en klemmen goed schoon, evenals aansluiting aan startmotor ?
Daarna kan het nog liggen aan de kontakten in de solenoid, hier r/b in de tekening.
Is de startmotor-los- ook getest op het geleverde koppel ?
Jan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- richard356
- Posts: 232
- Joined: 22 Aug 2011 11:27
- Contact:
Re: Startmotor
Alle massapunten zijn schoon Jan. De accupolen zijn nieuw evenals de accu. De massakabel van chassis naar versnellingsbak is nieuw evenals de aansluiting op de startmotor en aansluitingen zijn schoon. Startmotor is bij Bosch gereviseerd en getest. Ik ben daar absoluut van overtuigd dat deze goed is. Juist omdat dit alles nieuw of gereviseerd en aansluitingen op chassis schoongemaakt zijn begrijp ik er helemaal niets meer van. Klopt het trouwens dat de stroom van het contactsleutel via de rode draad van de lichtschakelaar komt. Beide aansluiting dertig.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Startmotor
Dat klopt, voeding vanaf accu naar zekeringkastje, is daar doorverbonden boven zekering 2-3-4, gaat dan via lichtschakelaar naar contactslot ( 30).
Kijk eens wat er gebeurt als je rechtstreeks spanning op de solenoid zet, buiten het contactslot om dus.
Jan.
Kijk eens wat er gebeurt als je rechtstreeks spanning op de solenoid zet, buiten het contactslot om dus.
Jan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Startmotor
Is de bendix ( met rondsel ) ook vernieuwd ?
Dan zou het kunnen dat het verkeerde type is gebruikt met M. 2 vertanding voor 12 V.
De startmotor werkt dan bij het los testen wel , maar omdat die fijnere vertanding dan niet in het vliegwiel ( M.2,5 ) past komt het hoofdcontact in de solenoid niet in en hoor je wel een klik, maar de startmotor draait niet.....
Jan.
Dan zou het kunnen dat het verkeerde type is gebruikt met M. 2 vertanding voor 12 V.
De startmotor werkt dan bij het los testen wel , maar omdat die fijnere vertanding dan niet in het vliegwiel ( M.2,5 ) past komt het hoofdcontact in de solenoid niet in en hoor je wel een klik, maar de startmotor draait niet.....
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- richard356
- Posts: 232
- Joined: 22 Aug 2011 11:27
- Contact:
Re: Startmotor
Jan, rechtstreeks werkt ook niet. De startmotor heeft het een keertje gedaan dus kan het dan wel de vertanding zijn? Hoe controleer ik de vertanding? De startmotor uitbouwen? Ik krijg daar wel handigheid in want het zou de zesde keer zijn
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Startmotor
Die startmotor moet er toch uit, want die doet het niet.
6 en 12 Volt hebben allebei 9 tanden, maar het 6 volt rondsel heeft een diameter van 29 mm, en die van 12 Volt 25 mm. De 6 Volt heeft grovere M.2,5 vertanding, en de 12 Volt een iets fijnere M.2 vertanding.
Loopt er bij de Bosch dienst bij jullie ook een 60 plusser ? Dan moet je die hebben als het om oude spullen gaat.
Jan.
6 en 12 Volt hebben allebei 9 tanden, maar het 6 volt rondsel heeft een diameter van 29 mm, en die van 12 Volt 25 mm. De 6 Volt heeft grovere M.2,5 vertanding, en de 12 Volt een iets fijnere M.2 vertanding.
Loopt er bij de Bosch dienst bij jullie ook een 60 plusser ? Dan moet je die hebben als het om oude spullen gaat.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- richard356
- Posts: 232
- Joined: 22 Aug 2011 11:27
- Contact:
Re: Startmotor
Morgen de startmotor dus maar weer verwijderen. Eens kijken of dat het is.
- richard356
- Posts: 232
- Joined: 22 Aug 2011 11:27
- Contact:
Re: Startmotor
Ik begin er handigheid in te krijgen. Startmotor uitbouwen, minder dan 10 minuten Maar goed, de opmerkingen van Jan gecontroleerd en de startmotor is voor een 6 Volt. Dat was hem dus niet. Toch is het ding volgens mij niet goed. Als ik hem gewoon aan de accu zet komt alleen de bendix uit, ronddraaien doet hij niet. Dat moet hij toch wel doen of heb ik het nu helemaal mis
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Startmotor
De startmotor was toch getest op goede werking door de Bosch dienst ??
Hij moet dan met zo'n geweld rond willen draaien dat ie bijna uit je handen vliegt.
Het achterste lager is dan niet gesteund, dus raakt het anker het ijzer van de veldwikkelingen.
Niet aan te raden dus.
Breng dat ding naar een vakman, en laat hem goed in orde maken, anders blijf je bezig.
In Weert (hier vlak bij) zit een goeie, maar dat is misschien uit de buurt ?
Jan.
Hij moet dan met zo'n geweld rond willen draaien dat ie bijna uit je handen vliegt.
Het achterste lager is dan niet gesteund, dus raakt het anker het ijzer van de veldwikkelingen.
Niet aan te raden dus.
Breng dat ding naar een vakman, en laat hem goed in orde maken, anders blijf je bezig.
In Weert (hier vlak bij) zit een goeie, maar dat is misschien uit de buurt ?
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Startmotor
If all else fails, read the Workshop Manual !
- richard356
- Posts: 232
- Joined: 22 Aug 2011 11:27
- Contact:
Re: Startmotor
Alles nog eens nagekeken maar het moet toch echt aan de startmotor liggen. Deze gaat dus weer terug. Hopen als ik een andere krijg of hij het dan gaat doen.
- Roger
- Posts: 183
- Joined: 01 Mar 2009 15:35
- Location: Noord Brabant the Netherlands
- Contact:
Re: Startmotor
Ik heb recent ook mijn startmotor laten reviseren. Het bedrijf dat de motor voor de garage waar ik altijd kom heeft gereviseerd heeft prutswerk geleverd. Uiteindelijk is het de tweede keer goedgekomen.
- richard356
- Posts: 232
- Joined: 22 Aug 2011 11:27
- Contact:
Re: Startmotor
Gisteren weer de startmotor teruggebracht. Conclusie, stuk Dus ook niet goed gereviseerd. Ik hoop morgen een andere gereviseerde te krijgen. Hoop dat ik dan eindelijk eens de benzine dampen kan gaan snuiven
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Startmotor
Als je een ruilstarter krijgt, kijk dan goed naar het juiste typenr. voor een C.
0 001 207 002
AL/EEF 0,5/6L3
of,
0 001 207 002
EF/L/6V0,5KW
(0 001 207 001 is voor een 1,2 L. VW)
Jan.
0 001 207 002
AL/EEF 0,5/6L3
of,
0 001 207 002
EF/L/6V0,5KW
(0 001 207 001 is voor een 1,2 L. VW)
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
Return to “Vraag het de Wijzen”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 79 guests