Page 1 of 1

Klepspeling SC's

Posted: 19 Jun 2007 21:22
by dk
OK, hier is weer een uitzoekertje van Dennis.

Wie kan mij vertellen waarom de afstelling van de kleppen van de eerste SC's anders is dan de latere SC's. De eerste hadden 0,10 op de uitlaatkleppen en 0,15 op de inlaatkleppen. De latere hadden juist 0,15 op de uitlaatkleppen en 0,10 op de inlaatkleppen.

In het SPEC's boekje staat voor de latere SC's dat deze waren uitgevoerd met de Biral cylinders en gecombineerde stoterstangen (1/3 staal 1/3 aluminium 1/3 staal). Maar waar waren de voorgaande SC's dan mee uitgevoerd? Met cylinders voorzien van Ferral voering? Idem als de Super 90's. En hadden deze dan ook andere stoterstangen. Misschien de super 90 stoterstangen? Dus de lichtste die er zijn geweest, de bijna geheel aluminium type met de heel kleine stalen uiteinden? Of ook de gecombineerde stoterstangen? Maar waarom moeten ze dit dan vermelden in het SPEC's boekje denk ik dan.

En dan nog de 912 deze had ook de afstelling 0,15 uit en 0,10 in. Deze had weer een ander type stoterstangen. Deze waren weer bijna geheel aluminium met kleine uiteinden van staal. Beetje gelijk de super 90 alleen toch wat zwaarder uitgevoerd. Hadden misschien de eerste SC's de 1/3 staal 1/3 aluminium 1/3 staal gecombineerde stoterstangen en de latere dezelfde stoterstangen als de 912.

Snappen jullie het nog? Kortom, voor mij een raadsel waarschijnlijk voor één van jullie een weet. Laat maar losbarsten de opmerkingen. Ik heb al verschillende boeken uitgeplozen.

Workshop manual
Drivers manual
Spec's boek
The ABC's van the Maistro

Vreemd genoeg kan ik hierover niet echt iets concreets vinden.
The Maistro omschrijft in zijn ABC's een heel stuk op bladzijden 115 en 116. Maar of dit geheel klop vraag ik me ook af. Hij gooit de stoterstangen van de SC en 912 op een hoop zoals ik iets terug al even schreef.

Dus was het:

S90 - Ferral cylinders en bijna geheel aluminium stoterstangen met korte kleine stalen uiteinden;

SC 1 - Ferral Cylinders en bijna geheel aluminium stoterstangen met korte kleine stalen uiteinden
of
SC 1 - Ferral Cylinders met gecombineerde stoterstangen (1/3,1/3,1/3);

SC 2 - Biral cylinders met gecombineerde stoterstangen (1/3,1/3,1/3)
of
SC 2 - Biral cylinders met 912 stoterstangen (bijna geheel aluminium met dikke stalen uiteinden);

912 - Biral cylinders met 912 stoterstangen (bijna geheel aluminium met dikke stalen uiteinden);

Mij benieuwen.

Posted: 25 Jun 2007 22:15
by dk
Weet nu helemaal niemand dit? Of vraag ik nu weer eens iets raars? Idem als de motorolie topic die ik ooit heb gestart.

Kom op dames en heren (Zijn er eigenlijk ook dames op het forum?)

Posted: 26 Jun 2007 21:37
by JDMM
Als je het niet zeker weet is 0,15-0,15 de oplossing.

J.

Posted: 26 Jun 2007 23:17
by Knick
Inlaat 0.15 strak en uit 0.15 los is altijd veilig, en waarom niet eens met een warme motor controleren.

Posted: 27 Jun 2007 08:33
by JDMM
Dus eigenlijk 0,145 -0,155 ?
Bij een hete motor is de klepspeling minder.

J.

Posted: 27 Jun 2007 10:04
by Knick
Zoiets, maar als je de boel op 0.1 niet vertrouwd kun je altijd controleren of het bij een warme motor niet vast staat

Posted: 16 Sep 2007 20:30
by Bos
Jullie bedoelen zeker Maestro ipv maistro?

Maistro doet me eerder denken aan :

Image

en

Image

:lol:

Posted: 23 Sep 2007 13:32
by stef69
zeker Maestro ofwel Harry Pellow, maar spijtig genoeg veel te vroeg overleden


zopas deel 1 gekocht van zijn video "engine dissassembly and inspection"

volgens mijn gegevens zou er nog 4 andere delen zijn, iemand een idee waar ik ze kan vinden?


Stefan

Posted: 24 Sep 2007 08:10
by Vvoister
Volgens mij via de site van de 356 registry in de USA

Posted: 24 Sep 2007 09:15
by Bos
Ja, ik heb op de registry over hem gelezen. Die is wel serieus legendarisch aan de tributes te zien.