Dashboard interieurlampje 356C.

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 12 Jun 2007 07:14

Het oude setje zal ik wel van de hand gaan doen. Als ik deze weg doe voorzie ik ze van de chrome randen en de oranje/rode glazen van het nieuwe setje wat ik heb aangeschaft. Ik wil de geheel rode glazen houden van de oude set. Wanneer heeft Paul ze nodig? Ik hoop niet te snel want ik heb de nieuwe achterlichten inmiddels al ca. 2 jaar liggen en heb dit klussie nog steeds niet geklaard. Misschien een reden om hieraan te beginnen. Ik hoor/lees het wel in een PM.
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 12 Jun 2007 11:39

Image

:idea:

Image


Image


Ik hoop dat deze foto's duidelijk genoeg zijn voor je.
En weet je wat nu de grap is?...............
Ik heb even gekeken maar mijn lampje kan ook niet permanent branden. Hij kan uit, aan op het deurcontact maar niet continu aan. Terwijl dit bij de hemellampjes wel kan. Rara hoe kan dit.
Erik
Porsche 356 SC
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 12 Jun 2007 20:49

Leuk hè dat zo'n stom lampie in het dashboard toch nog een aardige topic kan worden. Om het nu spannend te noemen vind ik misschien net te ver gaan.

Ik ben meteen maar even de garage in gegaan om bij mijn auto een foto van de binnenzijde van het lampje te maken. Zie hier.

Image

Ik ben in ieder geval van mening dat de draden en stekkers in mijn auto nog de originele zijn. De stekkers aan de uiteinde zijn namelijk exact hetzelfde als alle andere stekkers. Of de schroefcontacten origineel zijn durf ik absoluut niet te zeggen, waarschijnlijk waren de vroege of latere anders uitgevoerd, dus met de schroefcontacten.
Of het lampje in mijn auto nog origineel is zou ik zeker niet weten dat is daarom nu juist mijn vraag. Dus lok me nou niet uit hè Petwin, haha.

Het derde "het zit mij best" draadje is duidelijk te herkennen. Geen geel stekkertje. Met dit draadje werkt het lampje wel naar behoren(?).

P.S. Erik, ik ben wel blij met de duidelijke foto's maar volgens mij is er iemand niet zo blij als je zulke grote foto's plaatst. Dit kan ik me herinneren van een andere topic.
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 12 Jun 2007 21:01

Klopt Dennis. Daar is P.S. niet blij mee. Maar jullie ook niet, denk ik.

By the way.....
Ik hou me aanbevolen voor je achterlichten. Laat even weten wanneer ze leverbaar zijn en quanta costa?

PM me maar.

Groet, P.S.
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 12 Jun 2007 21:02

Dat was het dan, 3 draden dus............


OF TOCH NIET??

Het wordt inderdaad steeds spannender. Dit hele gedoe zat me toch niet lekker. Ik kan me niet voorstellen dat er bij 2 auto's een draad kwijt zou zijn. Dat het lampje origineel niet gewerkt zou hebben kan ik al helemaal niet voorstellen. Dus er moet iets anders aan de hand zijn. Ik heb er het boek van Dr. B. Johnson "The porsche 356 - a restorer's guide to authenticity" eens op nageslagen. Kijken welk lampje er nu eigenlijk origineel in hoort bij een C'tje. Op bladzijde 105 staat het betreffende Hella lampje. Precies zoals het er bij mij in zit.......of toch niet. Toen ik de foto eens goed bekeek viel mij op dat het schakelaartje in het boek links zit en bij mij in de auto rechts. Ik toch weer terug naar mijn garage lampje eruit en omgedraaid zodat de schakelaar links zit. EN HIJ DOET HET!!!! :idea: :idea: :D Hij kan permanent branden- helemaal uit- en branden op deurcontact..........(met 2 draden). Aan de zijkant van het lampje zit een klein lipje wat toch op de een of andere manier contact moet maken met de carrosserie. Alleen als het schakelaartje rechts zit lukt dit niet en links wel. Voila misterie opgelost!
Last edited by Vvoister on 12 Jun 2007 21:28, edited 3 times in total.
Erik

Porsche 356 SC
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 12 Jun 2007 21:17

Een ding wilde ik nog wel even vragen Dennis want dat is mij niet duidelijk. Waarom zou je bang zijn voor brandgevaar omdat het lampje te heet wordt. Het gaat even aan als de portieren open en dicht gaan. Of je kunt het aanzetten als je 's avonds een kaart moet lezen. Maar het brandt toch nooit lange tijd achter elkaar?
Erik

Porsche 356 SC
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 12 Jun 2007 21:57

Zie je had ik toch gelijk v.w.b. de 2 draden ........... denk ik.
Mijn lampje is dus inderdaad niet origineel en mankeert een verbinding tussen de massa van het lampje en een van de aansluitingen ....... denk ik.

Ik had inderdaad ook al gezien dat het schakelaartje aan de linkerkant behoort te zitten, niet in het Johnson boek maar in de owners manual.

Dat het lampje omgedraaid pas werkt is omdat er nu geen bekleding tussen zit ...... denk ik.
Toen het knopje nog aan de andere zijde zat maakte het lampje waarschijnlijk geen massa omdat aan deze zijde de bekleding ertussen zat. Aan deze linker zijde zal een stukje van de bekleding weggesneden zijn om contact te maken.

Je hebt gelijk over het heet worden van het lampje. Alleen wil ik niet dat het lampje toch eens een keer lange tijd aanstaat, misschien wel omdat e.o.a. kennis van me aan alle knopje zit en vergeet het lampje uit te zetten, en de boel in de hens vliegt. Toen ik met het lampje bezig was kon ik het na een aantal seconden al niet meer aanraken. Dus hoe lang is ervoor nodig?

O ja, ik ben op zoek naar een origineel lampje met steekverbindingen en waarvan 1 van de polen aan de zijde van het knopje is doorverbonden met de massa van het lampje, geintje, of toch niet.
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 12 Jun 2007 22:15

Staat er wel een Hella logootje op het glaasje van je lampje Dennis? Jouw lampje lijkt toch op de foto origineel te zijn. Omdraaien werkt bij jou niet?


P.S.

Sorry van de grote foto's Paul :oops: , maar het was voor een goed doel.
Erik

Porsche 356 SC
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 12 Jun 2007 22:34

Hella ja. Omdraaien nee.

Als je kijkt naar de eerste foto die ik heb geplaatst kun je zien dat het nooit kan werken zonder 3e draad. Tenzij ik een verbinding maak tussen het messing bolletje en één van de steekstekkertjes. Er is dus geen verbinding tussen de massa van het lampje.

Kun jij niet een foto maken van de kop van jou lampje? Net als mijn eerste foto op deze topic? Misschien kan ik hier wat aan zien.
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 12 Jun 2007 22:36

Doe ik morgen voor je Dennis!
Erik

Porsche 356 SC
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 13 Jun 2007 09:50

De oplossing van de nieuwe Fritz laten zitten, totdat ik ooit tegen een origineel lampje aanloop. Of als ik nu echt niets te doen heb maak ik zelf gewoon een verbinding tussen beide.

Wie is die f....ing Fritz eigenlijk? Nooit van deze uitspraak gehoord.

Excuses aanvaard. Heb we met z'n allen weer wat geleerd. Daar gaat het op zo'n forum toch om? Maar hardnekkig ben je wel hoor. Om een auto nu een draad te noemen???
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 13 Jun 2007 10:15

Zie hier de kopse kant van het lampje. onderaan zie je een koperen lipje (met een klein beetje groene aanslag). Ik denk dat 'm daar de kneep zit.

Image

En de andere zijde. Dit maakt het wellicht iets duidelijker.

Image

Als je grotere foto's wilt voor de duidelijkheid moet je me even een PM sturen.
Erik

Porsche 356 SC

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests