Page 1 of 1

olie druk

Posted: 27 Mar 2011 15:53
by p356
wat is de minimale oliedruk voor een porsche 356 1600 gebouwd in 1959 met smalle pomp
ik heb zelf wat gemeten en meet het volgende 2,8 bar met een koude motor bij 2500 t/pm en stationair 2 bar.
bij warme motor 2,2 bar bij 2500 t/pm en bij stationair meet ik 1,7 bar.

Re: olie druk

Posted: 27 Mar 2011 18:02
by JDMM
In het WSM staat dat ( met kleine pomp ) de oliedruk heet en stat. de 0,5 bar af en toe mag benaderen, verder weinig gegevens.
Jouw drukken zijn prima voor een kleine pomp.
Bij een grote pomp is de oliedruk altijd 3,2 bar.

Jan.

Re: olie druk

Posted: 27 Mar 2011 18:59
by p356
bedankt voor je reaktie jan,
maar is het dan raadzaam om de smalle pomp tevervangen voor een grote?
ik heb vanmiddag ook nog de oliedruk gecontroleerd van mijn andere 356 ,een 356 BT5 coupe uit 1961 en hier meet ik meer dan 3 bar maar dat is een pomp met brede tandwielen.kan ik er dan vanuit gaan dat de olie druk rond de 2 bar blijft met de smalle pomp dat ik geen gevaar loop met de olie smering.
de motor loopt verder prima.

gr patrick

Re: olie druk

Posted: 27 Mar 2011 20:33
by p356
nou ben ik geen racer ,meer een tourder dan is het niet echt nodig om hem aan tepassen heb ik nu het idee.
maar mocht ik ooit eens eens grotere tandwielen met behuizing tegenkomen wil het eventueel ombouwen,
bedankt voor de info.

Re: olie druk

Posted: 27 Mar 2011 20:54
by JDMM
Het pomphuis is een geheel met deel 3 van je carter en is wel te verwisselen voor een deel 3 voor de grotere pomp.
Dit is nogal een gedoe, want je moet de paspengaten opboren , de ligging van lager 4 uitmeten en nieuwe paspennen zetten.

Je krijgt dan ook een ander motornummer en de carters zijn niet meer matching. Dit i.v.m. de originaliteit.

De oliedruk die je hebt is voor een kleine pomp behoorlijk goed, en ik zou me er geen zorgen over maken.
Bij veel motoren met kleine pomp gaat bij stationair draaien het oliedruklampje flikkeren. (<0,5 bar.)

Jan.

Re: olie druk

Posted: 27 Mar 2011 21:05
by p356
oei !! ik had niet gedacht dat het zo"n grote verandering was,dan laat ik het maar zoals het nu is,en mocht de olie druk in de verdere toekomst zakken, ik kan het nu in de gaten houden ,ik heb er nu een olie druk meter met sensor van vdo ingebouwd,was toch wel wat werk T stuk plaatsen en stroomdraad naar voor aanleggen via de tunnel en meterje netjes plaatsen.
bedankt voor de reaktie.

Re: olie druk

Posted: 27 Mar 2011 21:12
by JDMM
Waar zit dat T-stuk precies ?

Jan.

Re: olie druk

Posted: 27 Mar 2011 21:33
by p356
die heb ik geplaats op het motorblok daar waar de aansluiting van de sensor en de leidingen van het filter opkomen ,ik heb het T stuk geplaats onder de orgineele sensor en heb in de T horizontaal de nieuwe oliedruk sensor geplaats en in de bovenzijde van het T stuk weer de orgineele sensor geplaats die het lampje op het dashbord aansturen.

Re: olie druk

Posted: 27 Mar 2011 22:04
by JDMM
Dat is de enige juiste plaats. :D Daar zit ie bij mij niet, maar wel in de buurt, en dan gebeuren er , in combinatie met een F.F.filter rare dingen.....

Dit soort oliedrukmeters reageren sterk op overgangsweerstanden van de elektrische aansluitingen en ook op de boordspanning.
Ik heb ook zo'n ding maar de schuifstekkertjes in het motorcompartiment moet ik af en toe bemoedigend toespreken.

Jan.