Bij mijn eerste testrit met de 356 A moest ik constant bijsturen op de rechte stukken baan.
Is dit een gevolg van speling in het stuurhuis en is dit te regelen;
Ik veronderstel dat er wel wat speling moet zijn;
Heeft hier iemand ervaring mee.
Peter.
Speling op het stuurhuis ?
- zenith
- Posts: 15
- Joined: 05 Nov 2008 20:15
- Location: Ertvelde
- Contact:
-
- Posts: 505
- Joined: 09 Jun 2006 20:06
- Location: Maldegem, Belgium
- Contact:
Re: Speling op het stuurhuis ?
Dag Peter,
wellicht is de hardy schijf versleten.
Ik woon in Maldegem en heb er nog 1 liggen op overschot.
Michael
wellicht is de hardy schijf versleten.
Ik woon in Maldegem en heb er nog 1 liggen op overschot.
Michael
- zenith
- Posts: 15
- Joined: 05 Nov 2008 20:15
- Location: Ertvelde
- Contact:
Re: Speling op het stuurhuis ?
ik stuur constant bij voor hem recht te houden, ik denk dat hij de laatste correctie aanhoud.
Peter
Peter
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Speling op het stuurhuis ?
Fusee's terdege doorsmeren, zal wonderen doen, want alles duidt hier op stroefdraaiende fusee's.
Andere smeerpunten natuurlijk ook, 14 in totaal.
Jan.
Andere smeerpunten natuurlijk ook, 14 in totaal.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- zenith
- Posts: 15
- Joined: 05 Nov 2008 20:15
- Location: Ertvelde
- Contact:
Re: Speling op het stuurhuis ?
vervolg van het verhaal;
Ik heb de Hardy schijf vervangen, hier en daar vertoonde die lichte scheurtjes.
Maar nog altijd speling?
De speling situeerd zich in het worm en worm wiel, bijregelen met de stelschroef: geen oplossing sturing word harder maar speling blijft.
Is er nog een andere regeling om de speling weg te nemen?
Welke olie moet men in het stuurhuis doen,
groeten
Peter
Ik heb de Hardy schijf vervangen, hier en daar vertoonde die lichte scheurtjes.
Maar nog altijd speling?
De speling situeerd zich in het worm en worm wiel, bijregelen met de stelschroef: geen oplossing sturing word harder maar speling blijft.
Is er nog een andere regeling om de speling weg te nemen?
Welke olie moet men in het stuurhuis doen,
groeten
Peter
- zenith
- Posts: 15
- Joined: 05 Nov 2008 20:15
- Location: Ertvelde
- Contact:
Re: Speling op het stuurhuis ?
zenith wrote:vervolg van het verhaal;
Ik heb de Hardy schijf vervangen, hier en daar vertoonde die lichte scheurtjes.
Maar nog altijd speling?
De speling situeerd zich in het worm en worm wiel, bijregelen met de stelschroef: geen oplossing sturing word harder maar speling blijft.
Is er nog een andere regeling om de speling weg te nemen?
Welke olie moet men in het stuurhuis doen,
groeten
Peter
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Speling op het stuurhuis ?
Met het stuur in de middenstand met stelschroef op geen/nauwelijks speling afstellen. Bij uitslag uit het midden heb je dan wel speling, dat is normaal ( spoed van de worm is niet overal hetzelfde )
Vullen met 250ml SAE 90 Hypoid versn.bak olie, of ( zoals ik) tot bovenaan volkiepen.
Fusees bij het doorsmeren verhitten, anders zoekt het vet de makkelijkste weg . ( Als ze al een onbekende tijd niet zijn gesmeerd is het misschien wel 30 jaar oude vet uitgehard)
Succes,
Jan.
Vullen met 250ml SAE 90 Hypoid versn.bak olie, of ( zoals ik) tot bovenaan volkiepen.
Fusees bij het doorsmeren verhitten, anders zoekt het vet de makkelijkste weg . ( Als ze al een onbekende tijd niet zijn gesmeerd is het misschien wel 30 jaar oude vet uitgehard)
Succes,
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
-
- Posts: 8
- Joined: 30 Apr 2014 12:55
- Contact:
Re: Speling op het stuurhuis ?
JDMM wrote:Met het stuur in de middenstand met stelschroef op geen/nauwelijks speling afstellen. Bij uitslag uit het midden heb je dan wel speling, dat is normaal ( spoed van de worm is niet overal hetzelfde )
Vullen met 250ml SAE 90 Hypoid versn.bak olie, of ( zoals ik) tot bovenaan volkiepen.
Fusees bij het doorsmeren verhitten, anders zoekt het vet de makkelijkste weg . ( Als ze al een onbekende tijd niet zijn gesmeerd is het misschien wel 30 jaar oude vet uitgehard)
Succes,
Jan.
Hallo iedereen
Ik ben op zoek naar info over speling op het stuur, zoals hierboven beschreven.
Is er ondertussen een afdoende oplossing gevonden?
356c van 1964 en een 911 3.2g50 van 1987
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Speling op het stuurhuis ?
In nummer 7-8/2014 van het 356 Registry Magazine staat een interessant artikel over het repareren van ZF stuurhuizen.
Bij interesse kan ik een copietje sturen of iemand moet het inscannen.
Jan.
Bij interesse kan ik een copietje sturen of iemand moet het inscannen.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Speling op het stuurhuis ?
Hier de betreffende bladzijden, met dank aan Bos.
Jan.
Ik krijg de betreffende bladzijden niet geplaatst, waarschijnlijk te groot.
Heb ze nu wel dig. voor de liefhebbers.
Jan.
Ik krijg de betreffende bladzijden niet geplaatst, waarschijnlijk te groot.
Heb ze nu wel dig. voor de liefhebbers.
Last edited by JDMM on 22 Jul 2014 19:39, edited 3 times in total.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: Speling op het stuurhuis ?
Ik neem aan als je naam Zenith is dat je een T2 hebt? Dit zou betekenen dat je een ZF stuurhuis hebt?
Is je probleem dat je speling hebt of dat je stuur(inrichting) lichtjes blijft hangen?
jan lijkt op het laatste pad te zitten, vandaar de aanbeveling van het doorsmeren van de fusees. Kijk naast fusees ook naar het bovenste glijlager in de stuurbuis. Deze kunststof bus kan uitdrogen en hetzelfde effect veroorzaken. Stuur verwijderen en flink invetten is dan het devies.
Als de auto stil staat, kun je dan makkelijk kleine slagjes maken, of voel je weerstand? Hoe groot is de vrije slag aan het stuur?
Is je probleem dat je speling hebt of dat je stuur(inrichting) lichtjes blijft hangen?
jan lijkt op het laatste pad te zitten, vandaar de aanbeveling van het doorsmeren van de fusees. Kijk naast fusees ook naar het bovenste glijlager in de stuurbuis. Deze kunststof bus kan uitdrogen en hetzelfde effect veroorzaken. Stuur verwijderen en flink invetten is dan het devies.
Als de auto stil staat, kun je dan makkelijk kleine slagjes maken, of voel je weerstand? Hoe groot is de vrije slag aan het stuur?
Every Part a Piece of Art
-
- Posts: 8
- Joined: 30 Apr 2014 12:55
- Contact:
Re: Speling op het stuurhuis ?
Petwin wrote:Ik neem aan als je naam Zenith is dat je een T2 hebt? Dit zou betekenen dat je een ZF stuurhuis hebt?
Is je probleem dat je speling hebt of dat je stuur(inrichting) lichtjes blijft hangen?
jan lijkt op het laatste pad te zitten, vandaar de aanbeveling van het doorsmeren van de fusees. Kijk naast fusees ook naar het bovenste glijlager in de stuurbuis. Deze kunststof bus kan uitdrogen en hetzelfde effect veroorzaken. Stuur verwijderen en flink invetten is dan het devies.
Als de auto stil staat, kun je dan makkelijk kleine slagjes maken, of voel je weerstand? Hoe groot is de vrije slag aan het stuur?
Bovenstaande is wel niet voor mij bedoeld, maar wil even reageren. Ik heb zelf een C.
Ik voel de speling goed bij stilstand. Als je aan het stuur draait en pas als het op bvb 5na12staat gaan de wielen pas dan bewegen. Bij het rijden kan dit enig wiebelen van het stuur veroorzaken.
Technisch zou alles wat stuurhuis, fusees en schokdempers in orde moeten zijn. Toch stuurt hij niet strak en direct.
356c van 1964 en een 911 3.2g50 van 1987
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: Speling op het stuurhuis ?
Ok, je hebt dus ook een ZF stuurhuis.
5 minuten speling is wat aan de hoge kant. Als je wielen recht staan, staat het stuurhuis dan ook in de middenstand? Dit kun je zien aan een markering op de as die uit het stuurhuis komt en via een flens aan de hardyschijf bevestigd is. Het serviceluik moet hiertoe verwijderd worden.
5 minuten speling is wat aan de hoge kant. Als je wielen recht staan, staat het stuurhuis dan ook in de middenstand? Dit kun je zien aan een markering op de as die uit het stuurhuis komt en via een flens aan de hardyschijf bevestigd is. Het serviceluik moet hiertoe verwijderd worden.
Every Part a Piece of Art
-
- Posts: 8
- Joined: 30 Apr 2014 12:55
- Contact:
Re: Speling op het stuurhuis ?
Petwin wrote:Ok, je hebt dus ook een ZF stuurhuis.
5 minuten speling is wat aan de hoge kant. Als je wielen recht staan, staat het stuurhuis dan ook in de middenstand? Dit kun je zien aan een markering op de as die uit het stuurhuis komt en via een flens aan de hardyschijf bevestigd is. Het serviceluik moet hiertoe verwijderd worden.
Ga dit controleren na de vakantie. Eerst naar de kust bij mijn noorderburen!
356c van 1964 en een 911 3.2g50 van 1987
-
- Posts: 2
- Joined: 30 Jul 2014 19:23
- Contact:
Re: Speling op het stuurhuis ?
juist nagezien met wielen recht , met mijn bt5 coupe is ook 5 minuten en mijn bt6 cabrio zelf iets meer maar staat geen markering op ZF stuurhuis.
Return to “Vraag het de Wijzen”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest