Ontsteking 356 C

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
fauquemont
Posts: 3
Joined: 11 Sep 2006 22:29
Location: Limburg
Contact:

Ontsteking 356 C

Postby fauquemont » 11 Sep 2006 22:51

Beste 356-ers,

Welke ontsteking heeft jullie 356 ?! Tot voor kort had ik een Bosch 022 gemonteerd, maar die is echt aan revisie toe (knallen, wil je niet weten).
Heb tijdelijke een 010 gemonteerd (maar die is eigenlijk voor VW).
Is de 022 nog leverbaar of is er een goed alternatief ?!
Nee niet de 009 van Bosch of de 050, hoor ik op het 912 forum de gekste zaken over.

Goed, wie het weet zegt het maar.

Alvast bedankt.

Groet Fauquemont
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 11 Sep 2006 23:32

De 010 is een ontsteking voor een '60er transporter. Heeft 20 gr. krukas vervroeging bij 2500 toeren. Afstellen statisch op 10gr. voorontst. Trekt de stenen uit de grond, geweldige ontsteking!! De 019 is ook een goed alternatief als je er een veer uithaald.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 12 Sep 2006 16:15

Volgens mij is het beste voor zowel je motor als de originaliteit van je auto het op laten knappen (reviseren) van je 022 bosch stroom verdeler.
Dan wordt alles weer naar behoren ingesteld dus ook volgens de juiste curve.

Persoonlijk ken ik alleen amerikaanse bedijven die het doen maar zeer waarschijnlijk zijn er ook wel nederlandse.
Kosten tussen de 200 en de 300 dollar.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 12 Sep 2006 22:45

De bolle klinknageltjes van het Bosch embleem kun je van binnen uit terug tikken zonder iets te beschadigen, is handig bij het spuiten en schoonmaken.
Enne, je maakt in 10 minuten van een 010 een 022.
Er bestaat overigens niet "het beste voor je motor" wat verdeler betreft. Het is een compromis. Elke curve dient een doel. De 010, puur acceleratie.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 28 Sep 2006 21:00

Een apparaat om losse verdelers te testen en af te stellen heet een Synchrograaf.
Ze waren (hier) van het merk Prüfrex of Heyer.
Ik zou er graag een hebben, maar op het WWW ben ik ze nooit tegengekomen.
Waarschijnlijk zijn deze lijvige kasten bij de opkomst van de veel handigere Sun testers met kathodestraalbuis, met bossen op de schrothoop beland, jammer.

Jan.
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 21 Jan 2007 14:04

Petwin wrote:Reviseren van onstekingen is een stuk minder geheimzinnig dan menigeen je wil laten geloven ... As heeft speling in de bussen: nieuwe bussen monteren ...

Weet iemand waar je nieuwe bussen in een Bosch 022 stroomverdeler kan laten persen als er teveel speling op de as is?
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 22 Jan 2007 20:04

Ik wil toch nog wel even terugkomen op het volgende artikel, omdat ik denk dat er nogal een aantal zaken gesimplificeerd worden en essentiële dingen over het hoofd gezien.

Petwin wrote:Reviseren van onstekingen is een stuk minder geheimzinnig dan menigeen je wil laten geloven. Er zijn maar een paar dingen die nagekeken en eventueel correctie behoeven.
1) De gewichtjes die door de middelpunt vliegende kracht naar buiten wijken en daardoor de as draaien die zodoende voor de hoekverdraaing zorgt, willen na lange tijd nog al eens blijven plakken.
2) Veertjes zijn moe.... nieuwe veertjes monteren
3) As heeft speling in de bussen.... nieuwe bussen monteren
4) Afstelling van veertjes niet goed (Meestal niet strak genoeg)
5) Alle andere onderdelen i.e. puntjes, condensator etc.
6) Combinatie van alle vijf de euvels.... is eigenlijk meestal het geval.

Al die goeroes die voor veel geld je ontsteking reviseren doen niets meer dan #1 t/m 5 nakijken, schoonmaken en eventueel nieuwe busjes, teflon schijfje en veertjes monteren. Dan..... komt het magische deel.... de kromme afstellen....
Als je verder niets verandert aan je onsteking, lees gewichtjes lichter of zwaarder maakt, radius verandert etc, dan zijn er behalve het toerental, eigenlijk maar drie variabelen die de curve bepalen:

1) Wrijving van gewichtjes op sleepvlak en op as
2) Sterkte van de veertjes
3) Voorspanning op de veertjes



Na een aantal dagen en ontstekingen, op de synchrograaf, kom ik tot meer, en andere conclusies. Het is een te uitgebreid verhaal om hier even weg te zetten, maar ik wil toch wel even een paar punten aanhalen.
1) Speling in de bussen van de as heb ik in 20 jaar maar twee keer meegemaakt. Als er speling in het verhaal voorkomt zit deze tussen de as en het vervroegings mechanisme.
2) De invloed van de veerspanning is in de praktijk veel kleiner dan je zou vermoeden. Als je trouwens 20 originele veren naast elkaar legt heb je zeker 4 a 5 verschillende lengtes en diktes, en zelfs met een veer die twee a drie keer zo sterk is kun je een juiste curve bereiken.
3) Wat onwijs hard slijt is de nok voor de max. centrifugaal vervroeging. Bij ±100.000 km gebruik zit je al aan 3 a 4 krukas graden extra vervroeging!!
4) De 383 ontstekingen (VW v.a. 1947) hadden helemaal geen extra glijvlak en functioneerde, mits goed ingevet, prima.
5) Als je de bevestigingspunten van de veren op de hoofdas naar max. gaat verstellen, verander je de curve in de basis heel essentieel. De veren worden n.l. niet alleen op trek belast, bij een bepaald toerental gaan de vlieggewichten zijdelings tegen de veer drukken. Ook de vorm van de gewichten heeft hier dus invloed op.
Al bij al is het gewoon heel veel werk en heel moeilijk om een curve te realiseren die binnen de door de fabrikant opgegeven spreiding zit,
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 24 Jan 2007 22:36

Hier worden twee dingen door elkaar gehaald, n.m het reviseren en het daarna testen op correcte werking.

Het reviseren zoals door Petwin omschreven zal eerder een werkje zijn voor enkelen als voor de meesten onder ons, zeker v.w.b. het vervangen van "de bussen", waar het nodige vakmanschap, ruimers en hoon- en meetgereedschap voor nodig is.

Als de verdeler dan "klaar" is kun je natuurlijk kijken in hoeverre onze motortjes vergevingsgezind zijn bij een totale voorontsteking van 41 graden.
Als het motortje dan niet binnen afzienbare tijd de geest geeft, is dat eerder te danken aan de Professor als aan de misbruiker van zijn product.

Je kunt ook een funktietest laten doen. Dat gebeurt eigenlijk met alles wat gereviseerd is, dus waarom niet met zoiets belangrijks als een verdeler ?
De funktietest is eenvoudig uit te voeren op de synchrograaf en zeker geen experiment maar gewoon gedegen vakmanschap.
De Voodoo komt pas om de hoek kijken bij het instellen van de juiste curve.
Hier krijgen we te maken met een aantal verstelmogelijkheden die alle weer op elkaar ingrijpen, en met een regiment verschillende veertjes, alle met hun eigen karakteristiek.
We krijgen te maken met liniaire en kwadratische functies, en met funkties met een variabele exponent, alsook met wrijving en hysterese.
Het vervelende is vooral dat bij deze verdelers voor iedere verstelling het ding kompleet uit elkaar moet, al kan bij de BR 18 de veerspanning , in beperkte mate,wel van buitenaf worden versteld.
Tijdrovend dus.

Kortom,zelf in orde maken, maar daarna altijd laten testen.

En Petwin, jij hoort bij de selecte groep van lifetime free users, na bewezen diensten in het verleden, en omdat je in de buurt woont en een brug hebt.

Groet,

Jan.
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 25 Jan 2007 08:47

JDMM wrote:... zeker v.w.b. het vervangen van "de bussen", waar het nodige vakmanschap, ruimers en hoon- en meetgereedschap voor nodig is. Jan.
Jan, weet jij iemand die dit kan? Met vr. groeten, Marcel
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 25 Jan 2007 17:15

Marcel,

Wil je eens eerst de as opmeten ?

De maat van een nieuwe as is 12,445 mm, als jouw as b.v. meer dan 0,02 mm onrond is,op een aantal plaatsen op de as gemeten, heeft het vervangen van busjes geen zin meer.

Nieuwe busjes zijn te koop bij Joma Parts.

Mochten ze ze niet hebben is een goedkope 009 verdeler kopen en daar de busjes uithalen misschien een alternatief, de maten daarvan zijn uitw 16,inw 12,46, lengte ong. 14 mm.

Ik weet niet welk materiaal de busjes zijn, deze zijn geen brons, maar de vroegere misschien wel, dan kun je die ook zelf, of ergens ,laten maken van 90/10 lagerbrons.

Ev. wil ik ze er wel voor je inzetten en bij een verspanend wonderkind hier in de buurt op maat laten honen.

Groet,

Jan.
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 25 Jan 2007 20:53

Hartstikke mooi Jan, we komen er op terug! Met vr. groet, Marcel.

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 81 guests