Motor loopt bijna niet rond

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
richard356

Re: Motor loopt bijna niet rond

Postby richard356 » 25 Aug 2012 19:03

Zo val je van het een in het ander. Starten koud gaat goed, startmotor loopt goed rond. Wanneer de motor warm is gaat het mis. Motor wil niet meer aanspringen. Hij doet het pas als die enigszins is afgekoeld. Ik heb inmiddels alle zaken vervangen, bougiekabels, bougies, bobine, rotor en rotorkap. Wat ik wel vreemd vindt is dat de brandstof in het filter begint te bubelen. Het is net of er luchtbellen boven komen. Alles wordt natuurlijk goed warm evenals de brandstofpomp. Vapor lock? De brandstof toevoer is een metalen buis die bij mij pal langs het spruitstuk aan de linker kant loopt.hij zit vast op de motorbeplating. Is dat de goede plek. Het lijkt mij dat het daar bloedheet wordt. Ik heb nooit problemen gehad maar sinds de 356 minuten rally is het mis. Wat ik ook zag is dat er vocht in de dop van de olievuldop zat. Wat ik ook merk is dat als ik rij het net is of de auto inhoud en een beetje stoot.
JDMM

Postby JDMM » 25 Aug 2012 21:29

Richard, even een paar vragen om een betere diagnose te kunnen stellen.
Is dat een 1600 N 616/1 motor met Zenith carbs ?.En wat voor elektr. ontsteking/ curve ?
Is de benz.pomp druk en compressiedrukken/lektestuitslag bekend ?
Kun je een tijdlang b.v. 150 of 160 km/u rijden zonder dat de motor inhoudt ?
En wat is dan je olietemperatuur c.q. waar staat het metertje ?

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
Donckie

Postby Donckie » 25 Aug 2012 22:59

Dag Richard,

Lijkt een vapor lock. Als hij warm staat starten terwijl je in één continue zachte beweging de gas helemaal indrukt zou al een pak beter moeten gaan.

Kan je dit eens proberen?

Heb zelf 2 op 6 volt en als de electronica en de rest perfect onderhouden wordt, werkt het even goed als 12 volt, zeker wanneer je de Optima Red Tops gebruikt met hoge CCA.

Mvg,

Donckie
richard356

Postby richard356 » 26 Aug 2012 21:55

Jan, het vervelende is dat ik zelf geen testapparatuur heb en dus een groot deel van je vragen niet kan beantwoorden. Ik zal morgen eens kijken naar die zaken die ik wel kan beantwoorden.

Donckie: Vapor lock, ik weet het niet ik dacht dat dat het zou kunnen zijn. Maar, ik heb al 3500 km met de 356 gereden en nooit problemen gehad. Na de 356minutenrally is het probleem opgetreden. Rijdend weggezet en nu dus dit, het kan volgens mij niets extreems zijn. Stationair loopt hij als een zonnetje, koude start even extra gas en starten. Raar ding zo'n 356 :mrgreen: Ik ga morgen in ieder geval een optima Red Top accu halen. Volgens mij is er maar 1 type 6 volt de RT2.1. Ik had deze ook in mijn C zitten.

Heb nog een week een het ding te maken, 2 september naar Zandvoort moet ie het wel doen :evil: Moet lukken.
Richard
Moderator

Postby Richard » 31 Aug 2012 10:00

Al gevonden? Je moet wel in stijl op Zandvoort arriveren...
Richard

'63 356B
richard356

Postby richard356 » 31 Aug 2012 10:29

Ik heb helaas deze week niets kunnen doen. Wel een optima (red top) accu er in gezet wat al een groot verschil is bij het starten. Bij koud even het pedaal intrappen en hij loopt direct mooi rond. Nu dus nog even warm rijden en kijken of alles nu goed is. Ik hoop dus dat het lukt, het zou goed weer worden zondag.
JDMM

Postby JDMM » 31 Aug 2012 11:24

Veel succes Zondag, denk wel dat die optima het verschil gaat maken, zeker in combi met je electronische ontsteking.
Vapour lock kan bij een 356 eigenlijk alleen aan de zuigkant van de benzinepomp, en dan nog alleen bij een restrictie tussen tank en pomp, b.v. vuil filter of gedeeltelijk geblokkeerde toevoerleiding.

Jan.
richard356

Postby richard356 » 01 Sep 2012 20:16

Morgen goed weer Jan, ik heb al begrepen dat het een belevenis is en dat er veel oud spul te zien is waaronder een groot aantal porsche's. De optima maakt zeker een verschil. Vapor lock kon ik mij ook niet voorstellen. Nooit geen last van gehad zeker ook omdat alles nieuw is.
JDMM

Postby JDMM » 01 Sep 2012 23:11

Dit schreeuwt om fotootjes en race verslagen !
Ik behoor tot het soort dat altijd onder auto's ligt i.p.v.dat ik er in zit. :D
Nou ja, behalve dan die enkele keer dat ik met mijn niet kinderachtig uitgevallen spouse de Ardennen of de Eiffel onveilig maak.

Groet,

Jan.
richard356

Postby richard356 » 02 Sep 2012 20:22

Komt eraan Jan met foto's. Richard heeft al een bericht geplaatst onder agenda. Ik kan wel aangeven dat het een perfecte dag was en geen enkel probleem met de 356 :mrgreen: Ook nog enkele ronden op het circuit gereden.

Return to “Vraag het de Wijzen”