WO1 op coating/primer

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
dk

WO1 op coating/primer

Postby dk » 15 May 2010 21:56

Ik heb een paar delen plaatstaal die nog gedeeltelijk zijn voorzien van coating en ik niet geheel wil/kan kaal maken. Toch zou ik de kleine kale deeltjes blank staal tussen de met coating/primer behandelde delen willen behandelen. Het liefst wil ik dit met WO1 (fosforzuur) omdat ik bij de behandeling van mijn bodem etc. heb kunnen zien dat de werking van WO1 ontzettend goed is. Ik kan echter dan niet voorkomen dat het op delen komt waar de coating/primer op zit. Kan iemand mij vertellen wat de invloed is van WO1 op een oppervlak dat in een coating/primer staat? Ik weet dat het ontlakt boven een temperatuur van ca. 45 graden Celsius. Maar wat gebeurt er bij normale temperatuur? Kun je het bijvoorbeeld hetzelfde gebruiken als Fertan? Gehele oppervlak (blank staal en de delen voorzien van coating) insmeren met Fertan, vervolgens afspoelen met water, heel goed drogen en daarna afwerken met Epoxy primer. Indien WO1 hier niet geschikt voor is wat zou ik dan moeten gebruiken. Fertan, of is er beter (vergelijkbaar met WO1) verkrijgbaar?

Thanks.
dk

Re: WO1 op coating/primer

Postby dk » 15 May 2010 23:24

Heb ik geprobeerd. Ik heb een proefstukje gemaakt. Ik kan alleen geen invloed zien. En als het invloed heeft dan lijkt het wat zachter te zijn geworden. Ik weet alleen niet wat het op lange duur voor invloed heeft. Ook heb ik dingen gezien met WO1 wat me wat onzeker maakt.

Soumensch op deze site hier lijkt erg duidelijk. Gebruikt er niemand fosforzuur?? werkt perfect!! opsmeren.. even wachten en dan word het zwart.. na 1-2 dagen is de roest helemaal dik en zwart en schuur je het zo weg. Allee zorg dat het niet op je lak komt!! blijfter niets van over.

Verder heb ik ook WO1 aan iemand gegeven die met een 911 bezig is. Hij heeft het o.a. gebruikt voor zijn bandenbak. WO1 heeft hij o de roestige oppervlakken aangebracht en is daarna over pas opgebracht epoxy gekomen, deze epoxy is gaan opwerken. Maar dit kan ook door andere invloeden zijn gekomen. Het viel me namelijk op dat wanneer WO1 op mijn epoxy vloer in de garage valt er niets aan de hand is. Kan ik zo weer wegvegen. Maar tijdens het behandelen van mijn bodem etc. zijn er ook een paar druppels van de bodem afgedruppelt, deze druppels hadden duidelijk wel invloed. Het werd daar gelig en zacht. Deze WO1 was als het ware geactiveerd en vervolgens op de vloer gevallen.

Dus tja, ik weet het allemaal niet zo zeker.
dk

Postby dk » 16 May 2010 07:29

Misschien moet ik er ook bij zetten dat de epoxy op mijn vloer en de epoxy primer op de 911 gaat opwerken wanneer er (licht) bruisend WO1 op komt. Bij het proefstukje heb ik een beetje WO1 op een lapje gedaan en dit over een stukje plaat blank metaal/de coating gesmeerd, er komt dan geen WO1 van het blank metaal op de delen coating. Op dat moment lijkt het geen invloed op de coating te hebben.

Hoe dan ook, zeker weten doe ik het niet. En dan ga ik waarschijnlijk voor een middel als Fertan (Ik dacht altijd dat de werkende stof in Fertan, Noverox, etc. ook fosforzuur is. Zijn deze middelen wel op coatings etc. te gebruiken door de overige toevoegingen?). Dus ik hoop eigenlijk dat er iemand is die door ervaringen en gesprekken met bijvoorbeeld Turco wijzer is geworden en me kan melden dat WO1 inderdaad geen invloed heeft op coatings zolang ik er maar voor zorg dat het niet eerst op blanke delen komt. Ook zou ik graag willen weten hoe je het dan het beste weer weghaalt. Spoelen met water? Thinner o.i.d. (mag absoluut niet bij Fertan)? Of iets geheel anders?
paul

Postby paul » 16 May 2010 07:58

Er is een persoon die hier veel mee gewerkt heeft. Ik zou Knick eens PM-en. Hij zit nu in buitenland maar leest wel email. Maar zet antwoord wel op de site dan weten wij het ook.

Succes.
If you must reinvent the wheel, remember that it works best if it is, like, roundish.
dk

Postby dk » 16 May 2010 08:16

I know. Ervaringen van anderen zijn uiteraard ook welkom. Ook ervaringen anders dan WO1. Fertan maar misschien ook betere producten voor mijn toepassing. Alle info welkom. Fertan was Vvoister bij de behandeling van zijn bodem namelijk niet zo over te spreken.
dk

Postby dk » 16 May 2010 12:54

Nee Petwin, bij mijn proefstukje lijkt de primer niet aan te tasten (althans niet dat ik nu kan zien). Bij de 911 (met een nieuwe EP) en mijn vloer wel maar dit is zodra WO1 in contact is geweest met metaal/roest. WO1 hoeft in principe maar kort op het oppervlak te zitten om resultaat op het blanke metaal te geven. Misschien is het bijvoorbeeld wel mogelijk op het gehele oppervlak de WO1 dun erop te smeren, kort erop laten zitten en vervolgens daarna weer na een X-tijd weg te spoelen.

Maar goed, misschien moet ik daar niet voor kiezen. Wat dat betreft is WO1 misschien wat te veel experimenteren. De volgende beter optie is volgens mij dan toch Fertan. Of is er toch iets waar jullie betere ervaringen mee hebben? Op sommige plekjes zat wat oppervlakkige roest wat ik weg heb geborsteld maar ik kan met het blote ook niet zien of alles echt weg is. En ook staan de blanke delen vaak even bloot aan lucht. Of will EP alone do the job? Ik heb ooit begrepen dat in Glasurit 801-703 CV grundfüller EP ook al een lichte dosis Fosforzuur zit. Of is dat een broodje aap?

Overigens vind ik deze EP nog best wat dik, is er ook een minder dikke versie of simpelweg verdunnen?
JDMM

Postby JDMM » 17 May 2010 21:53

Beste DK,

Ik vind het een heel interessant onderwerp, want ik heb soortgelijke problemen, gedachtes, wellicht meer mensen.

Petwin, zou jij (als deskundige op dit gebied), misschien iets dieper in kunnen gaan in deze materie, zodat we hier met zijn allen profijt van kunnen hebben ?

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
dk

Postby dk » 25 May 2010 22:23

OK, ik heb 2 kleine proefstukjes gemaakt:

- 1 met WO1 puur;
- 1 waarbij ik 1 deel WO1 en 2 delen water heb gemengd.

Ik heb de proefstukjes net een paar uur geleden gemaakt maar ik heb het vermoeden dat het WO1 niets doet met de coating. Dat is gunstig maar het lijkt er ook op dat het water in de WO1 in beide gevallen uitdampt en het fosforzuur uit de oplossing op de coating blijft liggen. Dit zal er dus af moeten voordat de epoxy erop kan. Morgen zal ik kijken wat mijn bevindingen zijn v.w.b. de 2 proefstukjes.
dk

Postby dk » 25 May 2010 22:25

Als het fosforzuur blijft liggen zal het verwijderd moeten worden. Maar waarmee. Water misschien of misschien een siliconenoplosser? Suggesties?
dk

Postby dk » 26 May 2010 12:40

De uitslag. Op de blanke delen van de proefstukjes werkt de WO1 wederom uitmuntend. Het lijkt of de verdunde gelijk reageert aan de pure. Op de naastgelegen coating blijft bij beide proefstukjes een plakkerige substantie over. Uiteraard op pure meer dan de verdunde. Dit moet eraf, m.i. bij beide niet direct overheen lakken. In dit soort situaties is Fertan misschien een betere oplossing, daarvan is bekend dat het geen invloed heeft op naastgelegen coating/primer en af te spoelen is met water. Alleen water........................ En dan nog 3 keer ook. Oppervlak wassen en nat maken met water, Fertan erop, na ca. 1 uur weer met water besproeien en daarna na 48 uur weer met water afspoelen. Is er nu geen andere oplossing? Dit gaat zo tegen mijn principes. Overal waar per ongeluk geen Fertan is gekomen (met name tussen de naden etc.) zit door de 3x met water behandelen vast wel water.
dk

Postby dk » 26 May 2010 12:51

Of is dit de oplossing met WO1? Toch goed insmeren en nadien afnemen met water?

http://sonerai.aircraftkits.info/?p=21

http://www.aerospacematerials.com.au/ne ... etter.html
dk

Postby dk » 27 May 2010 07:21

Op blank metaal niet. Echter als het ook op coating/primer komt dan valt me op dat er een beetje plakkerige residu achter blijft waarvan ik verwacht dat je daar beter niet direct de epoxy op kan zetten. Scotch brite voor de blanke delen om het poederige op de gefosfateerde delen te verwijderen maar zou dit ook werken met de residu op de coating/primer?

Return to “Vraag het de Wijzen”