Ombouw 912 motor naar 6v voor een Atje !!!

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
Asunroof
Posts: 299
Joined: 13 Oct 2008 09:36
Contact:

Ombouw 912 motor naar 6v voor een Atje !!!

Postby Asunroof » 27 Dec 2009 16:30

wie kan me op juiste weg helpen ??
of is dit onbegonnen werk ???????
grtz
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Ombouw 912 motor naar 6v voor een Atje !!!

Postby stef69 » 27 Dec 2009 16:48

geert,

moet best kunnen, starter, generator en distributor vervangen door passen 6V model
meeste mensen kiezen een 912 om naar 12 volt over te stappen met de rest, grootste probleem daar : ruitenwissermotor


PS : ik lees nu pas dat *rusty_tubs* op Ebay vorige weer deurkrukken voor een pre A met slot aanbood, misschien lukt het wel nog om hem te contacteren
Stefan
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Ombouw 912 motor naar 6v voor een Atje !!!

Postby JDMM » 27 Dec 2009 18:29

Een 912 vliegwiel past niet in een 356 bak, er moet dus een 356 vliegwiel op, behalve verdere aanpassingen.
Als je kiest voor 12V kan de dynamo blijven, maar moet er een 12V startmotor op, ev. alleen relais.
De verdeler kan blijven.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Ombouw 912 motor naar 6v voor een Atje !!!

Postby JDMM » 27 Dec 2009 22:35

In het boek "Porsche 356 Performance Guide" van Duane Spencer staat de inbouw van een 912 blok in een 356 tot in detail beschreven.
Punten waar je mee te maken krijgt:
Wil ik 6V of 12 V ? (Belangrijk, want veel van de volgende punten hebben hier mee te maken).
Vliegwiel,koppeling,moet 356 worden
Het plaatwerk, waar nodig aanpassen,
Dynamo en bobine,
Uitlaat en luchtfilters, A uitlaat, filters aanpassen,
Benz.leiding,aanpassen,
Olietemp.zender aanpassen/verv.,
Verwarmingskleppen, hendeltjes aanpassen,
Toerenteller moet electr. worden, of ander oliepompdeksel,
Olievuldop past niet onder deksel bij A/B single grill Cabrio,
Cosmetica.

Een hele lijst maar allemaal goed te doen.

In hetzelfde boek staat ook de ev. ombouw van 6V-12V goed beschreven.

RPM Autobooks, US$ 29,95

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

Re: Ombouw 912 motor naar 6v voor een Atje !!!

Postby IPF » 28 Dec 2009 19:56

Domme vraag wellicht, maar wat is dat toch altijd, die ombouw van 6 naar 12 V? Wat valt daarmee te winnen?
Horses for courses...
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Ombouw 912 motor naar 6v voor een Atje !!!

Postby Bos » 28 Dec 2009 20:06

Meer stroom, als je wagen op 6v ligt en de bedrading niet zo goed is kan het zijn dat bvb een combinatie van lichten en pinkers al problemen geeft.

Moet niet zo zijn, maar kan wel.

Bij 12v werkt alles sowieso normaal. Als de lampjes niet stuk zijn, of een kabel over.
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

Re: Ombouw 912 motor naar 6v voor een Atje !!!

Postby IPF » 28 Dec 2009 22:50

:D Ha, wat een verhelderend, eenvoudig antwoord. Dank!
Horses for courses...
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Ombouw 912 motor naar 6v voor een Atje !!!

Postby Bos » 28 Dec 2009 22:54

Om nog maar te zwijgen over de mogelijkheid om je gps op te laden aan de sigarettenaansteker.

Hoewel dat ook schijnt te werken op 6v...

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 3 guests