Ik heb gisteren en vandaag een kleine 20 carters/delen 3 en blokken bestudeerd en ben tot de slotsom gekomen dat met de komst van de grote oliepomp de tapeinden zijn vervangen door bouten.
Tapeinden is handiger,dat weet ik ook, maar ik ben bij het monteren van dynamosteunen niet anders gewend dan dat ik twee bouten er een beetje in moet draaien, dan met twee vingers die ringetjes omhoog houden, en de steun er onder schuiven.
Je laat foto's zien van vroege blokken, ik kan je meer foto's laten zien van latere blokken waar de tapeinden niet op staan.
Je hebt n.b. zelf in je A, weliswaar met 912 blok, 4 bouten zitten !
Dat die tapeinden er per ongeluk uitgekomen zijn bij al die blokken geloof ik al helemaal niet, toevallig gisteren 6 tapeinden verwisseld aan een 356 carter, en je moet ze heet stoken om ze los te krijgen.
Je zegt nu zelf dat er op enig moment over is gegaan op 4 bouten, alleen was dat niet bij de C , maar bij de late B.
Wat me wel opvalt is dat je het ene moment het onderdelenboek als leidraad neemt, maar op andere momenten zegt dat je niet alles moet geloven wat er in staat. Al naar gelang het uitkomt.
Maar goed, zo komen we hier niet uit.
Daarom de vraag aan 87 forumleden om te kijken hoe hun dynamosteun op deel 3 geschroefd zit.
4 bouten, of,
2 bouten en 2 tapeinden met moer.
Ook graag type en bouwjaar vermelden.
Jan: BT6'63 : 4 bouten
los blok '64 : 4 bouten
los blok '65 : 4 bouten
rep. blok '60 grote pomp : 4 bouten
los deel 3 '58 kleine pomp : 2 bouten, 2 tapeinden.
los deel 3 '60 grote pomp : 4 bouten
Vast bedankt !
Jan.