Tapeinden vs. bouten

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Tapeinden vs. bouten

Postby JDMM » 05 Sep 2009 16:31

Dat klopt ja, dat zijn beide vroege motoren. :shock:

Ik heb gisteren en vandaag een kleine 20 carters/delen 3 en blokken bestudeerd en ben tot de slotsom gekomen dat met de komst van de grote oliepomp de tapeinden zijn vervangen door bouten.

Tapeinden is handiger,dat weet ik ook, maar ik ben bij het monteren van dynamosteunen niet anders gewend dan dat ik twee bouten er een beetje in moet draaien, dan met twee vingers die ringetjes omhoog houden, en de steun er onder schuiven.

Je laat foto's zien van vroege blokken, ik kan je meer foto's laten zien van latere blokken waar de tapeinden niet op staan.

Je hebt n.b. zelf in je A, weliswaar met 912 blok, 4 bouten zitten !

Dat die tapeinden er per ongeluk uitgekomen zijn bij al die blokken geloof ik al helemaal niet, toevallig gisteren 6 tapeinden verwisseld aan een 356 carter, en je moet ze heet stoken om ze los te krijgen.

Je zegt nu zelf dat er op enig moment over is gegaan op 4 bouten, alleen was dat niet bij de C , maar bij de late B.

Wat me wel opvalt is dat je het ene moment het onderdelenboek als leidraad neemt, maar op andere momenten zegt dat je niet alles moet geloven wat er in staat. Al naar gelang het uitkomt.

Maar goed, zo komen we hier niet uit.

Daarom de vraag aan 87 forumleden om te kijken hoe hun dynamosteun op deel 3 geschroefd zit.


4 bouten, of,
2 bouten en 2 tapeinden met moer.
Ook graag type en bouwjaar vermelden.

Jan: BT6'63 : 4 bouten
los blok '64 : 4 bouten
los blok '65 : 4 bouten
rep. blok '60 grote pomp : 4 bouten
los deel 3 '58 kleine pomp : 2 bouten, 2 tapeinden.
los deel 3 '60 grote pomp : 4 bouten

Vast bedankt !

Jan.
Last edited by JDMM on 05 Sep 2009 20:40, edited 1 time in total.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Re: Tapeinden vs. bouten

Postby Knick » 05 Sep 2009 16:35

Petwin wrote:Sleufgaten in de voet icm tapeinden is alleen maar logisch ivm de montage van de dynamo en fan.


Ook buitengewoon handig, blijft je pakking tenminste op zijn plaats liggen bij het monteren.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Tapeinden vs. bouten

Postby JDMM » 05 Sep 2009 16:42

Knick wrote:
Petwin wrote:Sleufgaten in de voet icm tapeinden is alleen maar logisch ivm de montage van de dynamo en fan.


Ook buitengewoon handig, blijft je pakking tenminste op zijn plaats liggen bij het monteren.


Dat klopt wel, tapeinden zijn daar gewoon veel handiger.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Tapeinden vs. bouten

Postby stef69 » 06 Sep 2009 12:50

Jan: BT6'63 : 4 bouten
los blok '64 : 4 bouten
los blok '65 : 4 bouten
rep. blok '60 grote pomp : 4 bouten
los deel 3 '58 kleine pomp : 2 bouten, 2 tapeinden.
los deel 3 '60 grote pomp : 4 bouten
Stefan: BT6'63 : 4 bouten


maar wat met volgende :

grote oliepomp : 3 tapeinden en 1 bout (links onder)
3e deel tegen carter : 7 tapeinden (lange en korte) en 4 bouten
vb onderaan van links naar rechts : tap - tap - tap - bout, echt willekeurig volgens mij
Stefan
joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Re: Tapeinden vs. bouten

Postby joost » 06 Sep 2009 13:12

Motor 805405 uit 62 heeft 4 bouten...
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Tapeinden vs. bouten

Postby JDMM » 06 Sep 2009 17:03

Petwin,

Kijk eerst even bij het topic motorstickers.

Ik heb nooit beweerd dat er nooit tapeinden zijn gebruikt, dat staat nergens. (Hooguit mondeling als ik het over een bepaald blok had, dat daar nooit tapeinden ingezeten hebben.)

Jij hebt darentegen wel beweerd dat in alle modellen tapeinden zijn gebruikt, daarmee was je het met een andere poster eens.

Nu, na 3 dagen harrewarren, zijn we zover, dat we vanaf "geen bouten", via 4 bouten voor de C, al bij 4 bouten voor de B zijn beland.

De poll gaat er hooguit nog om, om het jaar/model te bepalen waarin de verandering heeft plaatsgevonden, dat er veel meer blokken zijn met 4 bouten dan met twee is gezien wat er verder rondrijdt wel duidelijk.

En je weet het: "It takes a man.."

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Tapeinden vs. bouten

Postby JDMM » 07 Sep 2009 20:21

Deze discussie is behoorlijk uit de hand gelopen, en dat vind ik heel erg.
En dat allemaal om een paar rot bouten !
Ik moet in het vervolg maar eens beter nadenken voordat ik iets post en beter naar de argumenten van anderen luisteren.
In een groot aantal gevallen zullen die tapeinden ook wel verdwenen zijn, en zijn er bouten ingedraaid .
En ik was erin het begin ook van overtuigd dat daar altijd bouten zaten, omdat ik nooit anders had meegemaakt.
Het boetekleed zou mij dan ook beter passen dan jou.
Nogmaals , het spijt me dat deze discussie, door mijn toedoen zo hoog is opgelopen, en ik hoop dat we de "strijdbijl" kunnen begraven.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2474
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Tapeinden vs. bouten

Postby E10 » 07 Sep 2009 21:09

Ik had de foto geplaatst... :oops: ik zal het nooit meer doen...mea culpa
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Re: Tapeinden vs. bouten

Postby paul » 07 Sep 2009 22:19

Begon het net leuk te worden....
Er had zich al een verslaggever van de Limburger gemeld met de vraag of hij mocht citeren van het forum over dit waanzinnig interessante onderwerp. Ik had de rechten bijna verkocht en nu kan ik wel fluiten naar mijn centen. Hij ziet verder af van het artikel.
Bedankt allemaal. :(
Groeten, Paul

maarruh.... Hoe zit het nu precies met die bevestigingen. Ik vind het we sneu voor de jongens die speciaal naar hun garage zijn gaan kijken hoe het met hun bouten/tapeinden zit. :?
If you must reinvent the wheel, remember that it works best if it is, like, roundish.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Re: Tapeinden vs. bouten

Postby Knick » 07 Sep 2009 22:43

Fact.Tour 1962. Hééél vroeg natuurlijk. :?
Zal natuurlijk wel weer een vuiltje zijn op de foto. :(
Waarschijnlijk toen ik er over heen geko... heb.
Image
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Tapeinden vs. bouten

Postby Bos » 08 Sep 2009 12:06

Hoe ziet zo een tapeind er eigenlijk uit?
joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Re: Tapeinden vs. bouten

Postby joost » 08 Sep 2009 21:12

Knick wrote:Fact.Tour 1962. Hééél vroeg natuurlijk. :?
Zal natuurlijk wel weer een vuiltje zijn op de foto. :(
Waarschijnlijk toen ik er over heen geko... heb.
Image



Mooie foto. Zijn er meer foto's van "factory tour" 1962 ergens te zien??
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1500
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: Tapeinden vs. bouten

Postby Richard » 11 Sep 2009 16:23

Beter laat dan nooit:
Ik heb in mijn '63 BT6 een motor uit 1956 met 2 bouten, 2 tapeinden.
Richard

'63 356B

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests