Het grote verf topic

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
Hirth

Het grote verf topic

Postby Hirth » 08 Aug 2009 19:15

Ik weet dat we enkele leden onder ons hebben met een meer dan normale kennis op het gebied van verf etc.

Terwijl ik vandaag met mijn Bosch bobine's aan het spelen was (lees primer schuren voor finale lak) bedacht ik mij dat dit een gebied is waar veel mensen mee in aanraking komen en waar het uitwisselen van de nodige kennis zeer nuttig zou kunnen zijn. Wat is de voorkeur van ieder wat betreft:

- oppervlakte voor aanbrengen primer (gestraald, geschuurd zo ja welke grit etc.)
- oppervlakte behandeling
- Primer zowel spuitbus als professioneel
- Filler, op blank metaal of op primer?
- Finale sanding, welke grit
- Lak, zowel bus als professioneel

Ik heb over de jaren heen diverse kleuren laten mengen in Spies Hecker maar daar ik niet beschik over een cabine en een goed masker voorzichtig geworden daar de moderne lakken op waterbasis erg giftig zijn. Spuitbus is okay voor enkele onderdelen maar in mijn ervaring niet bijzonder durable. Voor mij is de uitdaging altijd om de lak zo dun mogelijk aan te brengen,zij met NOS onderdelen weten dat deze gen primer laag hadden en een dunne laklaag.

Wou dat ik meer kon delen maar eerlijkheidshalve ben ik niet een bijzonder goede spuiter en heb ik de ideale materialen mix nog niet kunnen vinden
Knick

Re: Het grote verf topic

Postby Knick » 08 Aug 2009 21:39

Hi Joris,

Je vraagt hier even een paar kleinigheden waar je een boek mee kunt vullen.
Het is overigens een misverstand dat enkel laags unie kleuren water gedragen zijn, het zijn gewoon conventionele 2k systemen.
Wat betreft primer, zoek eens even mijn thread over KTL.
Knick

Postby Knick » 09 Aug 2009 10:51

Een finish van 400 droog is gewoon voldoende voor een High Solid zolang er geen metallic overheen gaat.
Op alu. delen altijd eerst een hecht primer of ep gebruiken.
Hirth

Postby Hirth » 09 Aug 2009 11:00

Edwin,

Benieuwd naar meer details over je verfkast, klinkt als een idee
Asunroof

Postby Asunroof » 10 Aug 2009 22:18

is mooi en niet alleen die kast !!! :wink:

Return to “Vraag het de Wijzen”