lastoestel !

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
Asunroof

lastoestel !

Postby Asunroof » 25 May 2009 10:18

beste forumers ,
is het aangeraden om met een tig ,mig of vlamboogtoestel te lassen aan een 356?
help
grtz velo
E10
Moderator

Postby E10 » 25 May 2009 21:07

Ik sluit me volledig bij Edwin aan. Elektrode lassen kun je gebruiken om een frame te lassen waar je je auto in hangt (zie mijn stelt-zich-voor-post). Met het vlammetje is erg mooi, maar heb ik zelf de kort gedaan om nu te kunnen gebruiken. Mig/mag (het verschil is het soort gas (inert of actief) kun je het beste gebruiken. Let dan wel op de dikte van het draad in relatie tot de dikte van de plaat. Investeer ook in een goeie automatische laskap. Hoewel ik mezelf niet tot de betere (carrosserie)lassers reken is het resultaat zeer bevredigend. Jan heeft vandaag nog het e.e.a bekeken dus die kan zeggen of mijn resultaat inderdaad voldoende is of niet.
JDMM

Postby JDMM » 25 May 2009 22:11

Een echte vakman aan een Tig geeft een prachtig resultaat.
Er zijn tegenwoordig Tig apparaten die 60% minder warmte naar het werkstuk brengen en toch evengoed lassen.
Hier in de buurt woont zo'n vakman met dure apparatuur en ik laat er regelmatig iets doen.
Daaronder komt de Mig/Mag, veel goedkoper en eenvoudiger te bedienen met goede resultaten, wel rel. veel slijpwerk en de lassen zijn hard. Prima voor de ( doehetzelf) restaurateur.
En ik moet zeggen dat Etienne de laskunst met zijn Mig/Mag heel goed meester is, prima laswerk !
Blijft gas en zuurstof. Erg duur, zo'n setje, met vullen keuren etc.
En je moet natuurlijk de kunst meester zijn, maar dat is met alles zo.
Electrode lassen ( het enige wat ik een beetje kan ) is voor dikke peuken ijzer en niet voor plaatwerk.

Jan.
Last edited by JDMM on 26 May 2009 06:50, edited 1 time in total.
Knick

Postby Knick » 25 May 2009 23:51

Gewoon een Mig/Mag kopen, is het gemakkelijkste voor de beginner en biedt het meeste voor plaatwerk restauratie.
Het is overigens een misverstand dat de lassen harder zouden zijn dan bij autogeen lassen, dit heeft te maken met het soort draad en het gas wat je gebruikt.
Tweede misverstand betreft de draad dikte, dit heeft alles te maken met ervaring, handigheid, persoonlijke voorkeur en verkopers die zelf niet kunnen lassen.
Zelf las ik graag met een in verhouding dikke draad, .8.

Return to “Vraag het de Wijzen”