Klepspeling SC's

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Klepspeling SC's

Postby dk » 19 Jun 2007 21:22

OK, hier is weer een uitzoekertje van Dennis.

Wie kan mij vertellen waarom de afstelling van de kleppen van de eerste SC's anders is dan de latere SC's. De eerste hadden 0,10 op de uitlaatkleppen en 0,15 op de inlaatkleppen. De latere hadden juist 0,15 op de uitlaatkleppen en 0,10 op de inlaatkleppen.

In het SPEC's boekje staat voor de latere SC's dat deze waren uitgevoerd met de Biral cylinders en gecombineerde stoterstangen (1/3 staal 1/3 aluminium 1/3 staal). Maar waar waren de voorgaande SC's dan mee uitgevoerd? Met cylinders voorzien van Ferral voering? Idem als de Super 90's. En hadden deze dan ook andere stoterstangen. Misschien de super 90 stoterstangen? Dus de lichtste die er zijn geweest, de bijna geheel aluminium type met de heel kleine stalen uiteinden? Of ook de gecombineerde stoterstangen? Maar waarom moeten ze dit dan vermelden in het SPEC's boekje denk ik dan.

En dan nog de 912 deze had ook de afstelling 0,15 uit en 0,10 in. Deze had weer een ander type stoterstangen. Deze waren weer bijna geheel aluminium met kleine uiteinden van staal. Beetje gelijk de super 90 alleen toch wat zwaarder uitgevoerd. Hadden misschien de eerste SC's de 1/3 staal 1/3 aluminium 1/3 staal gecombineerde stoterstangen en de latere dezelfde stoterstangen als de 912.

Snappen jullie het nog? Kortom, voor mij een raadsel waarschijnlijk voor één van jullie een weet. Laat maar losbarsten de opmerkingen. Ik heb al verschillende boeken uitgeplozen.

Workshop manual
Drivers manual
Spec's boek
The ABC's van the Maistro

Vreemd genoeg kan ik hierover niet echt iets concreets vinden.
The Maistro omschrijft in zijn ABC's een heel stuk op bladzijden 115 en 116. Maar of dit geheel klop vraag ik me ook af. Hij gooit de stoterstangen van de SC en 912 op een hoop zoals ik iets terug al even schreef.

Dus was het:

S90 - Ferral cylinders en bijna geheel aluminium stoterstangen met korte kleine stalen uiteinden;

SC 1 - Ferral Cylinders en bijna geheel aluminium stoterstangen met korte kleine stalen uiteinden
of
SC 1 - Ferral Cylinders met gecombineerde stoterstangen (1/3,1/3,1/3);

SC 2 - Biral cylinders met gecombineerde stoterstangen (1/3,1/3,1/3)
of
SC 2 - Biral cylinders met 912 stoterstangen (bijna geheel aluminium met dikke stalen uiteinden);

912 - Biral cylinders met 912 stoterstangen (bijna geheel aluminium met dikke stalen uiteinden);

Mij benieuwen.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 25 Jun 2007 22:15

Weet nu helemaal niemand dit? Of vraag ik nu weer eens iets raars? Idem als de motorolie topic die ik ooit heb gestart.

Kom op dames en heren (Zijn er eigenlijk ook dames op het forum?)
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 26 Jun 2007 21:37

Als je het niet zeker weet is 0,15-0,15 de oplossing.

J.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 26 Jun 2007 23:17

Inlaat 0.15 strak en uit 0.15 los is altijd veilig, en waarom niet eens met een warme motor controleren.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 27 Jun 2007 08:33

Dus eigenlijk 0,145 -0,155 ?
Bij een hete motor is de klepspeling minder.

J.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 27 Jun 2007 10:04

Zoiets, maar als je de boel op 0.1 niet vertrouwd kun je altijd controleren of het bij een warme motor niet vast staat
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Postby Bos » 16 Sep 2007 20:30

Jullie bedoelen zeker Maestro ipv maistro?

Maistro doet me eerder denken aan :

Image

en

Image

:lol:
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Postby stef69 » 23 Sep 2007 13:32

zeker Maestro ofwel Harry Pellow, maar spijtig genoeg veel te vroeg overleden


zopas deel 1 gekocht van zijn video "engine dissassembly and inspection"

volgens mijn gegevens zou er nog 4 andere delen zijn, iemand een idee waar ik ze kan vinden?


Stefan
Stefan
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 24 Sep 2007 08:10

Volgens mij via de site van de 356 registry in de USA
Erik
Porsche 356 SC
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Postby Bos » 24 Sep 2007 09:15

Ja, ik heb op de registry over hem gelezen. Die is wel serieus legendarisch aan de tributes te zien.

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests