OK, hier is weer een uitzoekertje van Dennis.
Wie kan mij vertellen waarom de afstelling van de kleppen van de eerste SC's anders is dan de latere SC's. De eerste hadden 0,10 op de uitlaatkleppen en 0,15 op de inlaatkleppen. De latere hadden juist 0,15 op de uitlaatkleppen en 0,10 op de inlaatkleppen.
In het SPEC's boekje staat voor de latere SC's dat deze waren uitgevoerd met de Biral cylinders en gecombineerde stoterstangen (1/3 staal 1/3 aluminium 1/3 staal). Maar waar waren de voorgaande SC's dan mee uitgevoerd? Met cylinders voorzien van Ferral voering? Idem als de Super 90's. En hadden deze dan ook andere stoterstangen. Misschien de super 90 stoterstangen? Dus de lichtste die er zijn geweest, de bijna geheel aluminium type met de heel kleine stalen uiteinden? Of ook de gecombineerde stoterstangen? Maar waarom moeten ze dit dan vermelden in het SPEC's boekje denk ik dan.
En dan nog de 912 deze had ook de afstelling 0,15 uit en 0,10 in. Deze had weer een ander type stoterstangen. Deze waren weer bijna geheel aluminium met kleine uiteinden van staal. Beetje gelijk de super 90 alleen toch wat zwaarder uitgevoerd. Hadden misschien de eerste SC's de 1/3 staal 1/3 aluminium 1/3 staal gecombineerde stoterstangen en de latere dezelfde stoterstangen als de 912.
Snappen jullie het nog? Kortom, voor mij een raadsel waarschijnlijk voor één van jullie een weet. Laat maar losbarsten de opmerkingen. Ik heb al verschillende boeken uitgeplozen.
Workshop manual
Drivers manual
Spec's boek
The ABC's van the Maistro
Vreemd genoeg kan ik hierover niet echt iets concreets vinden.
The Maistro omschrijft in zijn ABC's een heel stuk op bladzijden 115 en 116. Maar of dit geheel klop vraag ik me ook af. Hij gooit de stoterstangen van de SC en 912 op een hoop zoals ik iets terug al even schreef.
Dus was het:
S90 - Ferral cylinders en bijna geheel aluminium stoterstangen met korte kleine stalen uiteinden;
SC 1 - Ferral Cylinders en bijna geheel aluminium stoterstangen met korte kleine stalen uiteinden
of
SC 1 - Ferral Cylinders met gecombineerde stoterstangen (1/3,1/3,1/3);
SC 2 - Biral cylinders met gecombineerde stoterstangen (1/3,1/3,1/3)
of
SC 2 - Biral cylinders met 912 stoterstangen (bijna geheel aluminium met dikke stalen uiteinden);
912 - Biral cylinders met 912 stoterstangen (bijna geheel aluminium met dikke stalen uiteinden);
Mij benieuwen.
Klepspeling SC's
-
- Posts: 184
- Joined: 30 Jun 2006 12:27
- Contact:
-
- Posts: 184
- Joined: 30 Jun 2006 12:27
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
- Bos
- Moderator
- Posts: 2694
- Joined: 28 Feb 2007 13:24
- Contact:
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
- Vvoister
- Posts: 592
- Joined: 15 May 2006 08:11
- Contact:
- Bos
- Moderator
- Posts: 2694
- Joined: 28 Feb 2007 13:24
- Contact:
Return to “Vraag het de Wijzen”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests