Carterdeksel en olieplug

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
Vvoister

Carterdeksel en olieplug

Postby Vvoister » 13 Jun 2007 12:52

Afgelopen zaterdag zelf m'n olie gewisseld. Carterdeksel los, filter eruit de hele mikmak. Niet echt een aanrader als je geen brug hebt. Werd een beetje een kolerezooi met de olie etc. :evil: Ik heb ook het gaasje boven de magneet losgemaakt en schoongemaakt. Weet iemand of hier een soort rubber randje in hoort te zitten. Of was hetgeen wat ik zag gewoon een soort residu van oude olie?

Het probleem is nu dat er sinds de wissel olie lekt langs het carterdeksel. Dit terwijl ik de moertjes juist super vast heb gedraaid. Ik vroeg me af of je ze ook té vast kan draaien. Is het mogelijk dat hierdoor het deksel een beetje krom trekt oid? Neemt de lekkage wellicht wat af als de nieuwe kartonnen pakkingen zich volzuigen met olie en zo uitzetten?

Verder vraag ik me af hoe je in godsnaam de "plug"weer goed vast krijgt. Hij zit wel dicht maar ik heb er niet zo'n vertrouwen in dat hij echt goed vast zit. Ik krijg wel het idee dat er niet zoveel druk op staat vanwege de veer en het dopje die er boven zitten. Klopt dat? Hoe kun je deze plug goed vast krijgen? Een schroevendraaier is te klein en omdat hij rond is krijg ik er ook geen grip op met een waterpomptang. Is hier speciaal gereedschap voor ofzo?

Laat maar horen.
Erik
Porsche 356 SC
joost

Postby joost » 13 Jun 2007 18:56

Het deksel nooit te vast aandraaien....

Wat ik de laatste keer gedaan heb, is het raakvlak van de deksel met een vijl vlak gemaakt zodat deze beter aansluit met het carter. Vergeet ook niet dat er twee pakkingen geplaatst moeten worden.

Daarna zorgen dat de moertjes zoveel mogelijk kruislinks worden aangedraaid.
dk

Postby dk » 13 Jun 2007 21:56

Erik,

Het carterdeksel dient als volgt te worden gemonteerd.

- pakking;
- gaaskorfje;
- pakking;
- deksel met magneet.

Draai het niet te vast! Dus niet super vast. Ik gebruik meestal zo'n soort schroevendraaier waar je het dopje op kan zetten. Daarmee kan je bijna niet te hard aandraaien. Verder moet je eens kijken of het deksel niet al eens te hard aangedraaid was en daardoor het sluitvlak niet meer vlak is. Bij de gaatjes zitten vaak deukjes. Als je dat hebt kun je een heel beetje vloeibare pakking gebruiken, misschien is dat wat je nu al vond. Je schrijft namelijk over een rubber randje. Beter is nog het deksel even laten vlakken of nog beter de deksel vervangen voor een nieuwe.

Over de olieaftapplug. Ik krijg sterk het gevoel dat je helemaal niet de olieplug hebt verwijderd, eigenlijk weet ik het wel zeker. Volgens mij heb je de by pass valve eruit gedraaid. De olieaftapplug zit voor het carterdeksel (richting de voorzijde van de auto dus) een beetje naar links. Dus niet helemaal aan de achterzijde. Om de plug die je nu los hebt gedraaid is inderdaad een speciaal porsche gereedschap benodigd. Te weten P74. De olieaftapplug is met een gewone ringsleutel of dopsleutel los te draaien. Let op bij vastdraaien. Het is een conische plug. Blijf dus niet doordraaien totdat deze helemaal erin is gedraaid. Gewoon met beleid.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Vvoister

Postby Vvoister » 14 Jun 2007 08:30

Aha dat verklaart een hoop inderdaad. Ik heb de by pass valve inderdaad verwijderd. Ik vond het al zo vreemd want er liep eigenlijk maar een klein deel van de olie uit. En ik nog denken dat dat lekker veel zin heeft zo'n aftapplug als toch niet alle olie eruit komt. Goeie aktie! :oops: :oops:

Ik zit inderdaad te denken om toch even een nieuw deksel te plaatsen bij de volgende wissel. Tot die tijd doe ik het maar even met de huidige oliedruppels. :cry:
Erik

Porsche 356 SC
Vvoister

Postby Vvoister » 14 Jun 2007 14:37

Ik zit er aan te denken om een van deze deksels aan te schaffen. Lijkt me wel goed spul. Wat denken jullie?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/PORSCHE- ... 6200QQrdZ1

http://www.mainelycustombydesign.com/en ... nents.html
Erik

Porsche 356 SC
dk

Postby dk » 14 Jun 2007 21:35

Petwin,

Kan je me aangeven waar dat staat over het lekdicht maken van het deksel? Ik heb even snel door de titels gelopen maar daar kan ik niets vinden. Mijn deksel lekt niet, ik heb het nu met een heeeeel klein beetje vloeibare pakking gedaan. Liever heb ik dat het zonder kan. Vooral omdat mijn olieaftapplug niet zo best is en ik liever voortaan mijn olie verwijder middels het deksel en om dan heb ik liever zonder vloeibare pakking, dan hoef ik tenminste niet die rotzooi er weer af te halen.

Bij Stoddard kan je ook nieuwe deksels kopen. Weet jij toevallig of deze ook origineel zijn? Het lijikt er wel op. Bij die van Stoddard moet je alleen wel zelf het magneet eraan klinken. Heb jij dit toevallig al eens gedaan? Of weet je misschien ook waar ze ergens nieuwe deksels met het magneet er al op verkopen?

Return to “Vraag het de Wijzen”