Post-painting

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
E10
Moderator

Post-painting

Postby E10 » 14 Oct 2010 13:21

Binnenkort wordt mijn auto in de lak gespoten. Na lang beraad heb ik ervoor gekozen om toch voor een base en clear coat te gaan :oops: Ik heb 2 panelen laten spuiten, 1 met, en 1 zonder blanke lak. Het verschil in kleurdiepte cq -vlakheid bij meissenblau is zeer minimaal en zal in de praktijk niet opgemerkt worden. Het voordeel van de blanke lak is extra bescherming en minder problemen als er eens een keer iets overgespoten moet worden.

Maar nu komt de grote vraag; laat ik de lak na het spuiten opschuren tot een gladde, strakke laag en daarna weer tot hoogglans polijsten of laat ik 'm zoals die uit de spuitcabine komt? (eventuele stofjes worden er wel uitgepolijst). Het gaat erom of het verschil in resultaat in verhouding staat met de investering (ca 40-50 uur).

Schuren en polijsten of niet? Laat jullie meningen maar komen (en als het kan ook onderbouwd....)
E10
Moderator

Re: Post-painting

Postby E10 » 14 Oct 2010 15:45

Oh ja, als iemand de sterke behoefte heeft om me met steekhoudende argumenten (anders dan originaliteit) te willen overtuigen om toch voor een 1-laags systeem te gaan dan mag dat ook.
JDMM

Postby JDMM » 14 Oct 2010 15:50

Heb deze vragen doorgespeeld naar een goede kennis van me die een TOP autospuiter is.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
E10
Moderator

Postby E10 » 14 Oct 2010 16:15

Zoveel mensen, zoveel meningen........:

http://www.356registry.com/forum/viewto ... clear+coat

PS; Bedankt Jan!
Last edited by E10 on 14 Oct 2010 18:03, edited 1 time in total.
E10
Moderator

Postby E10 » 15 Oct 2010 22:56

Ja, maar op metallic zat toch ook een blanke lak?
E10
Moderator

Postby E10 » 16 Oct 2010 08:34

Petwin wrote:Je weet welke beslissing ik genomen heb....

:oops: je bedoelde natuurlijk het polijsten..... Ik heb gisteren een goed en grondig gesprek gehad met mijn schuurder en spuiter over wel of geen blanke lak. Ik zat daar nog met mijn gedachten bij het lezen van je antwoord.
E10
Moderator

Postby E10 » 16 Oct 2010 11:04

Petwin wrote:Ja... Het is lastig bij non metalics een single van een double coat te onderscheiden als ze naderhand gepolijst zijn.
Het maakt een auto gewoon.....welk woord had je hier in gedachten...? als je de lak vlak schuurt en polijst.
Let wel, als je het nu niet doet dan wordt het later alleen maar lastiger.

..ik neem aan ´mooier´ of iets van dergelijke betekenis. . Maar wordt ze niet TE mooi? Mooier dan ze ooit geweest is?
E10
Moderator

Postby E10 » 09 Nov 2010 20:04

Na gesprekken en mails met onder andere mede-forum leden, spuiters, plaatwerkers en professionele restaurateurs heb ik een besluit genomen; het wordt basislak met blanke lak om meerdere redenen;
- het verschil is nauwelijks te zien
- spotrepairs zijn makkelijker
- het is beter om met blanke lak laagdikte te verkrijgen dan met 2K lak. De basislak onder de blanke lak is namelijk alleen een lak met pigment en verdunning (dus zonder verharder) en wordt erg dun gespoten. Met blanke lak wordt dan de laagdikte verkregen zonder dat het er dik en rond gaat uitzien. Een 2K is dikker en wordt ook dikker gespoten waardoor scherpe randen rond(er) zouden kunnen worden en dit meteen opvalt.

Dus al diegenen die nog moeten gaan spuiten; ik heb jullie wat werk gespaard....

Op dit moment worden de stalen die ik had laten maken met en zonder blanke lak geschuurd en gepolijst. Zo heb ik straks panelen met blanke lak die deels geschuurd en gepolijst zijn, deels alleen gepolijst en deels 'ruw'. Op deze manier kan ik deze verschillen ook goed beoordelen. je moet er alleen een beetje moeite voor doen en tijd insteken........

Return to “Vraag het de Wijzen”