Opschonen onderkant 356C

Hoe verloopt je restauratie? Gaat alles goed of heb je tegenslagen? Laat ons genieten en leren.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Opschonen onderkant 356C

Postby Joske » 22 Oct 2019 12:13

De onderkant van de C is toe aan een nieuwe schutz. De bodem is nog origineel in redelijke goede staat.
Vermits ik dat zo zou willen houden zijn we dus gestart met het kaalmaken van de onderkant om de originele schutz te verwijderen.

Planning:
- alles kaal maken + motor en bak verwijderen.
- schutz verwijderen met krabber en naaldbikhamer
- nabehandelen met droog ijs
- epoxy aanbrengen
- nieuwe schutz aanbrengen
- alles weer monteren

Ondertussen nog even proberen mee te nemen:
- versnellingsbak binnen doen voor revisie
- nieuwe koppeling steken
- alle rubbers van ophanging vervangen
- alle metaaldelen van de ophanging behandelen zodat die ook weer even meekunnen.

Wat is er ondertussen al gedaan:
- Resto Lab (J356D) is langsgeweest voor het helpen ontmantelen van motor en bak.
- De versnellingsbak is verder 'kaal' gemaakt zodat deze naar het revisiebedrijf kan. Dat zal op aanraden van Resto Lab vosgearbox.nl worden.
- Een eerste stuk metaal is kaalgemaakt als test met de pneumatische naaldbikhamer. Dit ging best wel vlot maar uiteraard traag.
- Het besef is doorgedrongen dat dit iets meer werk is dan ik het oorspronkelijk had ingeschat.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Opschonen onderkant 356C

Postby Hirth » 22 Oct 2019 15:12

Joske, op basis van mijn ervaring zou ik beginnen met droogijs en nabehandelen met staalborstel etc. Mijn voorkeur gaat uit naar 3M Schutz maar dat is persoonlijk
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Opschonen onderkant 356C

Postby Joske » 22 Oct 2019 17:40

Hoi

Ga ik zeker meenemen. Bij Verarem hier op het forum
was er eerst manueel werk verricht en daarna nagestraald met droogijs. Maar ik zou ms idd ineens kunnen laten komen stralen met droogijs als hij volledig kaal is.

3M schutz gaat er zeker opkomen.

Thanks.
Hans
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Opschonen onderkant 356C

Postby Hirth » 23 Oct 2019 08:31

Mijn ervaring ('65 911) is dat droogijs perfect is voor het verwijderen van Schutz maar niet werkt voor het verwijderen van roest en verf (beetje afhankelijk van de verf) Dus eerst alle schutz verwijderen met droogijs en waar nodig met de staalborstel of ander middel overblijvende roest en verf verwijderen.
User avatar
veraarem
Posts: 32
Joined: 17 Apr 2017 16:16
Contact:

Re: Opschonen onderkant 356C

Postby veraarem » 27 Oct 2019 19:13

Bij nader inzien had ik op mijn 912 ook beter eerst droog ijs gedaan en daarna na-gekrabt. Maar dat was vooral omdat mijn schutz overal krokant was. Het droogijs werkte prima waar de schutz wat krokant was. Op plaatsen waar de schutz nog 'rubberachtig' was minder. Uiteindelijk was overigens een andere grotere compressor nodig om met droogijs alles eraf te krijgen. De normale compressor die hij bij had was onvoldoende (6-7 Bar), de grotere gaf snel richting 10 Bar. Het lucht volume weet ik niet meer maar dat was aanzienlijk. Dus als je hem besteld kun je beter alvast een grotere compressor laten komen. Attentie voor wat betreft de pneumatische beitel, deze niet gebruiken aan de binnenkanten van carroserie delen. Heb die fout gemaakt bij de voorspatborden en daarmee de lak vanaf de achterkant beschadigd. Waarschijnlijk ook omdat het metaal ter plekke gestrekt is en daarmee minder dik en meer gevoelig voor beschadigingen. Na spuiten met 2K expoxy en 3M Schutz ziet de onderkant er weer prima uit.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Opschonen onderkant 356C

Postby Joske » 11 Nov 2019 20:34

Weer wat verder...
Nog wat onderdelen er af gekregen met bloed zweet en bijna tranen.
Ook de bak aan het demonteren zodat die kaal wegkan voor revisie.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Opschonen onderkant 356C

Postby Joske » 11 Nov 2019 20:38

Verder nog een afspraak gemaakt met iemand voor het droogijs. Dit zou normaal ergens in januari doorgaan.
Nog best wat werk te doen daartegen.

Verder vroeg ik me af of zo’n startmotor op te frissen valt of ik misschien beter een nieuwe steek?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
01RV
Posts: 352
Joined: 22 Oct 2015 16:58
Contact:

Re: Opschonen onderkant 356C

Postby 01RV » 12 Nov 2019 07:21

Hans, stuur ze hier naar toe voor revisie, komen als nieuw terug: https://www.revistar.be/startmotoren
Gr Roy
58' 356AT2 Super Coupé
60' 356BT5 Super Roadster
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Opschonen onderkant 356C

Postby Joske » 28 Dec 2019 14:57

En weer wat verder.

Zelf de revisie van de starter aan het proberen...
Ben nog niet zeker of dit het beste plan ooit is.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Opschonen onderkant 356C

Postby Joske » 28 Dec 2019 15:02

Bouten sorteren...
En de bouten van de mk140 eruit vissen die de verzinker er in mixte.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Opschonen onderkant 356C

Postby Joske » 28 Dec 2019 15:09

Verder afbouwen bak.
Die moet nu weg voor revisie.
Daarna verder kaal maken en droogijs erop in februari.
Dan nabewerken en hopelijk eind februari terug opbouw starten...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Opschonen onderkant 356C

Postby Joske » 09 Mar 2021 19:27

Hoi, droogijs en naaldbikwerk brachten toch heel wat meer naar boven dan gehoopt. Heel wat gaatjes en slechte stukken. Er zat niets anders op dan een frame te lassen en de wagen op zwenkwielen te plaatsen. Daarna is de wagen even weggegaan voor laswerk. Ondertussen zijn deze laswerken ongeveer klaar en zou de C eindelijk terug thuis moeten zijn binnen een goede week. In afwachting daarvan ben ik nog wat bezig met opschonen verwijderde onderdelen en vervangen van rubbers, lagers en bussen.

De startmotor heb ik terug in elkaar en getest. Alles verzinkt/gespoten/nieuwe bussen/rubbers. Dat geeft weer wat frisse moed om de iets groter uitgevallen klus dan verwacht met volled moed af te werken.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
tbt2
Posts: 628
Joined: 04 Jan 2015 21:03
Contact:

Re: Opschonen onderkant 356C

Postby tbt2 » 15 Mar 2021 22:05

Ik ga eens gaan piepen bij Koenraad binnenkort.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Opschonen onderkant 356C

Postby Joske » 16 Mar 2021 22:10

tbt2 wrote:Ik ga eens gaan piepen bij Koenraad binnenkort.


Vrijdag ochtend vertrekt ie bij Koen. spannend..

Return to “Project van.......”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests