1958 AT2 1600S Coupé

Hoe verloopt je restauratie? Gaat alles goed of heb je tegenslagen? Laat ons genieten en leren.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: 1958 AT2 1600S Coupé

Postby Petwin » 21 Jan 2016 06:12

KTL is een mooi process. Niet duur en de coating is mooi dun en erg duurzaam. Ik heb gemerkt dat op sommige plaatsen, bijvoorbeeld bij felsnaden, dat er toch minimale roestvorming was. Dit was redelijk makkelijk op te lossen maar het verbaasde me dat het kon.
In discussies hierover later werd duidelijk dat het process niet altijd aanbevolen wordt voor "oude plaat". Ik moet erbij zeggen dat de deuren thermisch ontlakt waren en daarna lichtjes gestraald i.p.v. ontlakt in een loogbad.

Vandaar mijn vraag over de langere termijn.

Hoe lang is het geleden dat de 912 geloogd is?
Every Part a Piece of Art
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: 1958 AT2 1600S Coupé

Postby Hirth » 21 Jan 2016 09:01

Interessante discussie. Ik sta aan de vooravond van de restauratie van een vroege 911. Mijn plaatwerker raadt aan de gehele auto te KTLén. Hij heeft hier goede ervaring mee. Op basis van het verhaal van Pet (velsnaden) ben ik wat terughoudend. Iemand hier ervaring met het KTLén van een gehele auto?
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: 1958 AT2 1600S Coupé

Postby Petwin » 21 Jan 2016 22:30

Een belangrijke stap voor het KTL-en is de fosfordip. Fosfor neutraliseert corrosie en ruwt de huid wat op waardoor een latere laag, KTL of primer beter hecht.
Het meest ideale is dit ook in een bad te doen. Dit is niet altijd het geval, er wordt ook manueel gespoeld. Het zuur komt dan niet op alle plaatsen. Een KTL laag over loogresten aanbrengen maakt de bescherming eens stuk minder effectief. Sterker nog, er kunnen stukken blank blijven.

Op nieuwe plaat, speelt dit niet echt een rol.

Felsnaden nemen het vocht van het loogbad op maar worden bij spoelen niet helemaal van binnen schoon.

Ik heb dit gezien bij, zoals ik hierboven vermeld heb, een felsnaad in een deur. Mijn voorkeur gaat uit naar het openen van felsnaden, deze te stralen en in de epoxy te zetten. Na het sluiten, inwassen met primer en of Poly.

Ik heb geen ervaring met hele carrosserieën maar kan me voorstellen dat soortgelijke problemen zich mogelijk voordoen in holle ruimten, lasnaden etc.
Het laatste voorbeeld dat ik gezien heb was het geKTL-de chassis van een Eend. Na 6 jaar was het volledig doorgerot. De holle ruimten waren niet gespoeld na het bad omdat dit met een hoge druk reiniger gedaan was.

Als de carrosserie volledig in een fosforbad gedompeld kan/zou worden, zou dit probleem eigenlijk niet mogen ontstaan.
Weinig data points maar genoeg om me zorgen te maken.

Het zou inderdaad goed zijn als er iemand hier meer ervaring mee heeft en dit zou willen delen.
Every Part a Piece of Art
User avatar
01RV
Posts: 352
Joined: 22 Oct 2015 16:58
Contact:

Re: 1958 AT2 1600S Coupé

Postby 01RV » 22 Jan 2016 14:56

De procedure bij het bedrijf waar ik de wagen laat ontlakken is de volgende:

1) Thermisch ontlakken in oven
2) Afspuiten onder hoge druk
3) Chemisch bad
4) passiveer bad, om te neutraliseren
5) afspuiten onder hoge druk om verder te neutraliseren

Grondig volgens mij.

Wagen is vandaag afgezet, binnen 3 weken kan ik hem gaan afhalen.

Gr

Roy
Last edited by 01RV on 23 Jan 2016 15:39, edited 1 time in total.
58' 356AT2 Super Coupé
60' 356BT5 Super Roadster
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: 1958 AT2 1600S Coupé

Postby Petwin » 23 Jan 2016 12:45

Ken je de samenstelling van het passiveerbad?
Every Part a Piece of Art
User avatar
01RV
Posts: 352
Joined: 22 Oct 2015 16:58
Contact:

Re: 1958 AT2 1600S Coupé

Postby 01RV » 23 Jan 2016 15:38

Zal het eens navragen.
58' 356AT2 Super Coupé
60' 356BT5 Super Roadster
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: 1958 AT2 1600S Coupé

Postby horsepowerjunkie » 25 Jan 2016 09:35

Passiveren is mi alleen bij rvs/gelegeerd/alu. Bij CS is het volgens mij alleen maar spoelen met water.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: 1958 AT2 1600S Coupé

Postby Petwin » 25 Jan 2016 22:37

Dat lijkt me niet. Een loogbad is toch basisch? Dan zou je toch moeten neutraliseren met zuur?
Scheikunde is lang geleden. Maar wat krijg je als je zuur met een base mengt?

Not A Complicated Logic?
Every Part a Piece of Art
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: 1958 AT2 1600S Coupé

Postby horsepowerjunkie » 26 Jan 2016 11:37

Passivating doe je normaliter om de chroomatomen weer op de juiste manier in het kristalrooster te krijgen. (anders gaat het weer roesten) Ergo, als er geen chroom in het materiaal zit, hoef je ook niet te passiveren, alleen maar goed spoelen. Tenminste...zo ken ik dat :)
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: 1958 AT2 1600S Coupé

Postby JDMM » 26 Jan 2016 16:10

Passiveren chroomhoudend staal met Nitrylhydroxide (HNO3 ) zie boven.

Passiveren staal om vliegroest te voorkomen met B-hydroxytricarballylzuur ( C6H8O7 ).
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: 1958 AT2 1600S Coupé

Postby Petwin » 27 Jan 2016 06:08

Passiveren is volgens mij een generieke term. Chromeren of bichromateren wordt bijv. na elektrolytisch verzinken gedaan. Dit is de uiteindelijke laag die de roestbescherming geeft. De chemische samenstelling, zoals Jan aangeeft, is anders dan bijv. het zuurbad waarmee na het logen gepassiveerd wordt. Dat is toch gewoon een zuur?

Overigens...

Not A Complicated Logic = NACL of te wel zout. I know, hij was cryptisch :)

Base + Zuur geeft water + zout.... toch? Zoutresten in de felsnaden?
Every Part a Piece of Art
User avatar
01RV
Posts: 352
Joined: 22 Oct 2015 16:58
Contact:

Re: 1958 AT2 1600S Coupé

Postby 01RV » 10 Feb 2016 15:03

Volledig ontlakt, binnenkort kan het lassen starten. Zo te zien heeft de wagen nooit een accident gehad en nergens hersteld geweest, nog origineel plaatwerk. Buiten de dorpels en de vloeren is er niet heel veel extra laswerk boven gekomen.

CCR van Leuven kan alvast starten met het lassen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by 01RV on 02 Sep 2016 09:37, edited 1 time in total.
58' 356AT2 Super Coupé
60' 356BT5 Super Roadster
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: 1958 AT2 1600S Coupé

Postby Richard » 10 Feb 2016 18:14

Mooie basis!
Richard

'63 356B
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: 1958 AT2 1600S Coupé

Postby Petwin » 10 Feb 2016 21:25

Ziet er inderdaad erg fraai uit. De grijze matte laag duidt op fosfatering residu?
Every Part a Piece of Art
User avatar
01RV
Posts: 352
Joined: 22 Oct 2015 16:58
Contact:

Re: 1958 AT2 1600S Coupé

Postby 01RV » 11 Feb 2016 13:00

nog wat foto'. De deuren, kofferdeksel, motorkap en bumpers ook in perfecte staat geen beschadigingen of tekenen dat ze ooit hersteld geweest zijn, ze hebben tevens allen de laatste drie cijfers van het chassis ingeklopt. Kunnen bij wijze van spreken zo gespoten worden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
58' 356AT2 Super Coupé
60' 356BT5 Super Roadster

Return to “Project van.......”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 68 guests