Brain James RS 2 Cocoon
Posted: 22 Nov 2015 08:45
Ik ben een projectje gestart om mijn Brian James RS2 uit te breiden met "cocoon functie". Het zelfde principe als de Carcoons, waar mijn Speedster in mag slapen, constante lucht circulatie met een geringe overdruk. De Polyester kap van de RS2 sluit d.m.v. rubbers op het chassis de ruimte waar de auto in staat prima af. Op deze manier wil ik een een extra stalling creëren.
https://www.carcoon.com/carcoon-indoor-veloce
De 4 80mm fans hebben elk een capaciteit van 61m3/uur. Het volume van de RS2 is zo'n 14m3, de auto schat ik op 6,5m3. (Netto volume 7,5 M3) Hiermee zou de ruimte, als de auto erin staat,met alle 4 fans aan, zo'n 40 keer per uur ververst worden.
In de schakeling heb ik de mogelijkheid ingebouwd om 2 of 4 fans in te schakelen. Bij normale stalling zouden 2 fans meer dan genoeg zijn. De extra boost optie kan gebruikt worden als de auto er nat in moet gaan.
E.e.a. is zo gedacht dat de fans gevoed kunnen worden rechtstreeks vanaf de Accu van de trekkende auto (via de aanhangerstekker) of vanaf een accu die in de aanhanger gemonteerd wordt.
De Aanhangeraccu is 20ah, daarmee kunnen twee fans zo'n 80 uur autonoom draaien, 4, 40 uur.
Een acculader is ingebouwd zodat de boordaccu van de aanhanger geladen kan worden. Een schakelklok geeft de mogelijkheid dit met intervallen te doen. De aanhanger krijgt een 230V gezekerde aansluiting en een extra output, mocht ik 230V nodig hebben.
Controle lichtjes geven aan of 2 of 4 fans draaien en of de fans vanaf de auto accu of boord accu gevoed worden. Een voltmeter geeft de spanning aan van de boordaccu zodat je kunt zien wat de reserve en conditie is.
De fans worden horizontaal onder de kap boven de dissel ingebouwd. K&N filters worden gebruikt om de aangezogen lucht te zuiveren
Op de voorkant van de aanhanger wordt een schakelkastje (spatwaterdicht) gebouwd waar de componenten in onder gebracht worden. De accu en 6Volt Ctek zullen binnen gemonteerd worden.
Zo ver mijn gedachtenspinsels. De componenten zijn gekocht dus het bouwen kan beginnen.
Ik heb nog aan een Alarm gedacht, op dit moment is dat nog niet geïntegreerd.
Zoals met zoveel dingen, alleen kom je maar zo ver... jullie input om e.e.a. te verbeteren is meer dan welkom. Iets vergeten, over het hoofd gezien?
Shoot!
https://www.carcoon.com/carcoon-indoor-veloce
De 4 80mm fans hebben elk een capaciteit van 61m3/uur. Het volume van de RS2 is zo'n 14m3, de auto schat ik op 6,5m3. (Netto volume 7,5 M3) Hiermee zou de ruimte, als de auto erin staat,met alle 4 fans aan, zo'n 40 keer per uur ververst worden.
In de schakeling heb ik de mogelijkheid ingebouwd om 2 of 4 fans in te schakelen. Bij normale stalling zouden 2 fans meer dan genoeg zijn. De extra boost optie kan gebruikt worden als de auto er nat in moet gaan.
E.e.a. is zo gedacht dat de fans gevoed kunnen worden rechtstreeks vanaf de Accu van de trekkende auto (via de aanhangerstekker) of vanaf een accu die in de aanhanger gemonteerd wordt.
De Aanhangeraccu is 20ah, daarmee kunnen twee fans zo'n 80 uur autonoom draaien, 4, 40 uur.
Een acculader is ingebouwd zodat de boordaccu van de aanhanger geladen kan worden. Een schakelklok geeft de mogelijkheid dit met intervallen te doen. De aanhanger krijgt een 230V gezekerde aansluiting en een extra output, mocht ik 230V nodig hebben.
Controle lichtjes geven aan of 2 of 4 fans draaien en of de fans vanaf de auto accu of boord accu gevoed worden. Een voltmeter geeft de spanning aan van de boordaccu zodat je kunt zien wat de reserve en conditie is.
De fans worden horizontaal onder de kap boven de dissel ingebouwd. K&N filters worden gebruikt om de aangezogen lucht te zuiveren

Op de voorkant van de aanhanger wordt een schakelkastje (spatwaterdicht) gebouwd waar de componenten in onder gebracht worden. De accu en 6Volt Ctek zullen binnen gemonteerd worden.
Zo ver mijn gedachtenspinsels. De componenten zijn gekocht dus het bouwen kan beginnen.
Ik heb nog aan een Alarm gedacht, op dit moment is dat nog niet geïntegreerd.
Zoals met zoveel dingen, alleen kom je maar zo ver... jullie input om e.e.a. te verbeteren is meer dan welkom. Iets vergeten, over het hoofd gezien?
Shoot!