Een eerste post die de aanvang betekent van een lange reis... Het bloed krijpt waar het niet gaan kan...en dus ben ik maar weer een project gestart.
Dit keer een 1500 Super Coupe uit Februari 1953. Een bijzondere auto. De 528 motor was de eerste race motor die Porsche bouwde. Vroege 550 Spyders werden van deze machine voorzien. Hij had grotere 40 mm Solex carburateurs, een krukas met naaldlager big ends, aluminium 80 mm cilinders, speciale Super zuigers, en een zenuwachtige nokkenas. 70 hele PK's werden uit het tweedelige cartertje geperst. Veel onderdelen aan de motor zijn uniek voor dit type. Het is dan ook lastig (lees ridicuul duur) eventuele ontbrekende delen te bemachtigen. Ik heb door schade en schande geleerd dat de beste start voor een restauratie project een volledig complete auto is. Met name bij vroege auto's als deze, is dat een must.
Een typische feature voor vroege '53ers is het interieur. Leer en vinyl hadden plaats gemaakt voor corduroy. Zittend in de fat chairs, en kijkend naar het oudbollige dashboard doet je afvragen hoe Porsche ooit zo groot heeft kunnen worden.....
Wordt vervolgd
P
Feb '53 Knick
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Feb '53 Knick
Every Part a Piece of Art
-
- Posts: 76
- Joined: 14 Feb 2009 15:34
- Contact:
Re: Feb '53 Knick
Wow Petwin, van harte met de aanschaf en start van je nieuwe project. Hoop dat je weer net zo gedetailleerd (incl foto's) verslag doet van je vorderingen. Succes! Groet Robert
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: Feb '53 Knick
Voor de niet registry leden 

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Every Part a Piece of Art
- Richard
- Moderator
- Posts: 1500
- Joined: 08 May 2006 11:57
- Contact:
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: Feb '53 Knick
Behalve... the obvious... 
Er is eigenlijk niets wat uiteindelijk niet op te lossen is. Het is heel fijn dat de auto helemaal compleet is en dat er voor mij niemand met zijn tengels aan heeft gezeten. Ik kan dus haarfijn alle details documenteren.
Rustbuster zal verslag doen van het plaatwerk. Daar zitten best wel wat uitdagingen in. (Understatement)
Verder, ik heb geen ervaring met tweedelige carters. Die vroege dingen zitten echt heel anders in elkaar. Als de originele kruk er weer in gaat (beslissing is nog niet genomen) dan zal dat wellicht de grootste uitdaging worden.
Het is eigenlijk gewoon heel erg veel werk. Originaliteit staat voorop. Documentatie is wat spaarzamer dan bij de latere modellen.

Er is eigenlijk niets wat uiteindelijk niet op te lossen is. Het is heel fijn dat de auto helemaal compleet is en dat er voor mij niemand met zijn tengels aan heeft gezeten. Ik kan dus haarfijn alle details documenteren.
Rustbuster zal verslag doen van het plaatwerk. Daar zitten best wel wat uitdagingen in. (Understatement)
Verder, ik heb geen ervaring met tweedelige carters. Die vroege dingen zitten echt heel anders in elkaar. Als de originele kruk er weer in gaat (beslissing is nog niet genomen) dan zal dat wellicht de grootste uitdaging worden.
Het is eigenlijk gewoon heel erg veel werk. Originaliteit staat voorop. Documentatie is wat spaarzamer dan bij de latere modellen.
Every Part a Piece of Art
-
- Posts: 76
- Joined: 14 Feb 2009 15:34
- Contact:
Re: Feb '53 Knick
Jeutje ik liep wat achter begrijp ik, maar heb t gevoel weer een beetje bij te zijn. Dank voor de update.
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Feb '53 Knick
Leuk om er weer een project verslag bij te hebben. Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
-
- Posts: 65
- Joined: 24 Oct 2009 19:45
- Contact:
Re: Feb '53 Knick
En zo staat hij er nu bij:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Bos
- Moderator
- Posts: 2694
- Joined: 28 Feb 2007 13:24
- Contact:
Re: Feb '53 Knick

- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: Feb '53 Knick
Rustbuster wrote:En zo staat hij er nu bij:
is nog in redelijke staat


The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
-
- Posts: 41
- Joined: 17 May 2012 20:01
- Contact:
Re: Feb '53 Knick
Heb em bij Rustbuster mogen bewonderen...komt goed. 

-
- Posts: 65
- Joined: 24 Oct 2009 19:45
- Contact:
Re: Feb '53 Knick
Waar blijven die updates???



- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: Feb '53 Knick
Een update...
Alle delen die gerepareerd of vervangen moesten worden zijn van de body geslepen. Zoals je kunt zien o.a. het neusje, de langsdrager, buitendorpels, binnendorpels, vloerdelen, slijkplaten en nog een paar stukken muik moesten er aan geloven.
Na de amputaties is de auto gestraald en in een 2K primer gespoten. Met opzet is e.e.a. nog geen epoxy gebruikt. Deze maakt het lassen lastiger. (Het is moeilijker te verwijderen en laat nogal ongezonde dampen ontsnappen tijdens verhitting)
De body wordt dus eerst helemaal (plaat) klaar gemaakt. Daarna zal licht nagestraald worden en een epoxy coating aangebracht worden.
Het duurt nog even voor dat we zo ver zijn...
De jacht naar Pré A Plaatdelen is begonnen.

Alle delen die gerepareerd of vervangen moesten worden zijn van de body geslepen. Zoals je kunt zien o.a. het neusje, de langsdrager, buitendorpels, binnendorpels, vloerdelen, slijkplaten en nog een paar stukken muik moesten er aan geloven.
Na de amputaties is de auto gestraald en in een 2K primer gespoten. Met opzet is e.e.a. nog geen epoxy gebruikt. Deze maakt het lassen lastiger. (Het is moeilijker te verwijderen en laat nogal ongezonde dampen ontsnappen tijdens verhitting)
De body wordt dus eerst helemaal (plaat) klaar gemaakt. Daarna zal licht nagestraald worden en een epoxy coating aangebracht worden.
Het duurt nog even voor dat we zo ver zijn...
De jacht naar Pré A Plaatdelen is begonnen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Every Part a Piece of Art
-
- Posts: 505
- Joined: 09 Jun 2006 20:06
- Location: Maldegem, Belgium
- Contact:
Re: Feb '53 Knick
wow!
Ik kijk al uit naar het vervolg...
Ik kijk al uit naar het vervolg...
Return to “Project van.......”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests