Het duurde even maar er zit eindelijk weer schot in "project WISI" Gisteren samen met Rene de gehele dag in de weer geweest. We zijn weer een stap dichter bij het einddoel.
Reden voor de vertraging was de buis.... 23x1,5 alu buis is niet meer te krijgen. Ik ben stad en land afgelopen meer ninks, nada, nietes. Dame heeft via haar netwerk ook het een en andere geprobeerd (waarvoor mijn dank) maar helaas ook zonder resultaat. Wel in Duitsland een leverancier gevonden maar €650 voor 4 meter pijp is natuurlijk belachelijk. Oplossing gevonden in een 25x2,5 mm pijp. Echter, deze is natuurlijk te groot op de OD. Laten we vanaf hier het verhaal van gister oppakken.
Stap 1. Alu buis 1mm afdraaien om zo tot een 23mm OD te komen
Stap 2. Met 280 grit buis verder afwerken op de draaibank
Stap 3. Boren van "guide" gaatjes voor het zetten van de vlakke kant in de buis
Stap 4. Zetten van vlakke kant op op buis
Stap 5. tot 11mm opboren van "guide" gaatjes voor de later aan te brengen fittings voor de antennekabel
Stap 6. Overbodig materiaal aan achterkant afsteken
Stap 7. In walsen van walsrand. Op de originele Wisi elektrische en "hand crank" antennes klemde de walsrand de fitting voor de kabel in de antennebuis. Het probleem is echter dat als je dit doet na het anodiseren van de buis dit kleine beschadigingen geeft. De oplossing die wij hebben gekozen is het aanbrengen van de walsrand puur ter decoratie. De fittings zullen we met epoxy vastzetten. Ja ik weet het, niet 100% origineel maar wanneer af niet te onderscheiden van origineel.
Zoals je in de foto's kan zien hebben we ook twee NOS antennes aangepast. Deze waren waarschijnlijk afkomstig van een Mercedes etc. Ze zijn te lang maar na aanpassing nu "Porsche" formaat.
Volgende stap is nu het natschuren van de buizen in voorbereiding op het anodiseren. Ik hoop deze week hier iemand te vinden die de groene kleur kan dupliceren.
Naast de buis zijn we ook in de weer geweest met de messing segmenten. Deze werkten niet 100%. Uiteindelijk na het verder ontleden van mijn origineel het antwoord gevonden. Het uiteinde van het dikste segment blijkt twee busjes te hebben alsmede een stofkousje. Deze worden op hun plaats gehouden door de velsrand. Mijn idee was dat de velsrand als stop diende voor het middelste segment, niet dus. Dit doen de busjes die .5MM breder in diameter zijn de de ID van het segment. Gelukkig kunnen we alles aanpassen daar messingbuis niet goedkoop is.
Over twee weken hopelijk meer
IMG00058-20101211-1044.jpg
IMG00059-20101211-1047.jpg
IMG00061-20101211-1303.jpg
IMG00062-20101211-1305.jpg