Hallo,
ik heb misschien een vreemde vraag - maar ik heb nog nooit de versnellingsbak onder een Porsche 356 vandaan gehaald. Wat is er aan gereedschap nodig - en zijn er prosche vrienden die mij hulp kunnen bieden bij het uit- en later weer inbouwen van deze? Dit zou gecombineerd kunnen worden met een leuke BBQ maar ik zou ook het een of ander willen vergoeden.
De bedoeling is dat de versnellingsbak naar Duitsland gaat om opengmaakt te worden, want ze schakelt gewoon niet lekker - het zou een valse schakelklauw (BT6 ipv BT5) kunnen zijn .......
ik hou mij voor alle info aangebolen vooral over info over eventueel bijzonder equipment dat noodzakelijk is.....
gr. Helge
Versnellingsbak uitbouwen
- tikra
- Posts: 167
- Joined: 04 Sep 2012 06:01
- Location: The Netherlands
- Contact:
Versnellingsbak uitbouwen
Porsche 356 BT5 04/12/59 ruby red (6005)/ black (San Diego) plate "REDMAXX"
Porsche 356 C 1964 bali blue
Porsche 356 C 1964 bali blue
-
- Posts: 505
- Joined: 09 Jun 2006 20:06
- Location: Maldegem, Belgium
- Contact:
Re: Versnellingsbak uitbouwen
Behalve het gewone gereedschap heb je vooral 2 man nodig om dit comfortabel uit te voeren.
Ik heb dit al vaker gedaan.
- Motor moet er uit
- de achterophanging moet er vanonder samen met de bak en daarvoor moet je toch het een en het ander loshalen bij de achterwielen.
- ik heb iemand die voor weinig de bak herstelt, maar je moet wel de stukken aanleveren uiteraard
Ik wil gerust helpen maar misschien kunnen we er met zijn allen een leuk dagje van maken?
Mvg,
Michael
Ik heb dit al vaker gedaan.
- Motor moet er uit
- de achterophanging moet er vanonder samen met de bak en daarvoor moet je toch het een en het ander loshalen bij de achterwielen.
- ik heb iemand die voor weinig de bak herstelt, maar je moet wel de stukken aanleveren uiteraard
Ik wil gerust helpen maar misschien kunnen we er met zijn allen een leuk dagje van maken?
Mvg,
Michael
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: Versnellingsbak uitbouwen
Helge, Michael,
ik kreeg mijne er makkelijk uit door wagen omhoog te plaatsen, net voldoende zodat rolkrik de bak nog net kon ondersteunen (eventueel enkel achteraan hoger zetten)
krik er onder
alles losmaken (veel problemen gehad met handrem die vastzat)
en dan krik omlaag en achteruit alles er van onderhalen
ik zou beginnen met de schakelstang (onder luikje aan achterbank) eerst los te schroeven
ik had ook geen speciaal gereedschap en was alleen
succes ermee
ik kreeg mijne er makkelijk uit door wagen omhoog te plaatsen, net voldoende zodat rolkrik de bak nog net kon ondersteunen (eventueel enkel achteraan hoger zetten)
krik er onder
alles losmaken (veel problemen gehad met handrem die vastzat)
en dan krik omlaag en achteruit alles er van onderhalen
ik zou beginnen met de schakelstang (onder luikje aan achterbank) eerst los te schroeven
ik had ook geen speciaal gereedschap en was alleen
succes ermee
Stefan
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: Versnellingsbak uitbouwen
Eerst maar even de geleiding van de schakelstang controleren. Is een stuk goedkoper dan meteen je bak opsturen.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- tikra
- Posts: 167
- Joined: 04 Sep 2012 06:01
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Versnellingsbak uitbouwen
Alvast bedankt voor de tips en aanbod van hulp.
Ik denk als het warmer wordt -> een heerlijke BBQ gecombineerd met het uitbouwen zouden wij leuk vinden.
Heeft de geleiding van de schakelstang iets met het "eruit poppen" van de versnelling te doen?
Ik heb wel al geprobeerd om beter af te stellen maar dat heeft alleen als gevolg gehad dat nu 1 eruit springt ipv 3. In de 4de versnelling - als ik tegen de pook druk - "zingt" de versnellingsbak.
gr. Helge
Ik denk als het warmer wordt -> een heerlijke BBQ gecombineerd met het uitbouwen zouden wij leuk vinden.
Heeft de geleiding van de schakelstang iets met het "eruit poppen" van de versnelling te doen?
Ik heb wel al geprobeerd om beter af te stellen maar dat heeft alleen als gevolg gehad dat nu 1 eruit springt ipv 3. In de 4de versnelling - als ik tegen de pook druk - "zingt" de versnellingsbak.
gr. Helge
Porsche 356 BT5 04/12/59 ruby red (6005)/ black (San Diego) plate "REDMAXX"
Porsche 356 C 1964 bali blue
Porsche 356 C 1964 bali blue
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Versnellingsbak uitbouwen
If all else fails, read the Workshop Manual !
- tikra
- Posts: 167
- Joined: 04 Sep 2012 06:01
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Versnellingsbak uitbouwen
Bijna exact een jaar later - zit ik nog met dezelfde vraag
.
Misschien dat er enkele ervaren Porsche liefhebbers aan weekeinde tijd hebben om met mij samen de bak onder mijn Porsche vandaan te halen?
De verbouwing van ons huis - nou ja een deel, het gewone werk uiteraard maar ook het project om de Polo van mijn vrouw (1.9 d open air) om te bouwen naar een 1.9 tdi met 175pk heeft toch meer tijd in beslag genomen dan verwacht.
Toch zou ik de bak graag in februari naar D brengen om hem na te laten kijken en te laten reviseren.

Misschien dat er enkele ervaren Porsche liefhebbers aan weekeinde tijd hebben om met mij samen de bak onder mijn Porsche vandaan te halen?
De verbouwing van ons huis - nou ja een deel, het gewone werk uiteraard maar ook het project om de Polo van mijn vrouw (1.9 d open air) om te bouwen naar een 1.9 tdi met 175pk heeft toch meer tijd in beslag genomen dan verwacht.
Toch zou ik de bak graag in februari naar D brengen om hem na te laten kijken en te laten reviseren.
Porsche 356 BT5 04/12/59 ruby red (6005)/ black (San Diego) plate "REDMAXX"
Porsche 356 C 1964 bali blue
Porsche 356 C 1964 bali blue
- Bos
- Moderator
- Posts: 2694
- Joined: 28 Feb 2007 13:24
- Contact:
Re: Versnellingsbak uitbouwen
Zit je frigo vol?
- tikra
- Posts: 167
- Joined: 04 Sep 2012 06:01
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Versnellingsbak uitbouwen
Originaal Pizza oven houtgestookt, bier.. wein .... limoncello, echte Italiaanse espresso , cappuccino ...
of moet ik Duits bier halen ...
of moet ik Duits bier halen ...

Porsche 356 BT5 04/12/59 ruby red (6005)/ black (San Diego) plate "REDMAXX"
Porsche 356 C 1964 bali blue
Porsche 356 C 1964 bali blue
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: Versnellingsbak uitbouwen
Had ik hier maar aan gedacht of het eerder gezien. Mijn bak is er de laatste paar weken uit en weer in gegaan.... 

Every Part a Piece of Art
-
- Posts: 505
- Joined: 09 Jun 2006 20:06
- Location: Maldegem, Belgium
- Contact:
Re: Versnellingsbak uitbouwen
ja hoor kan wel effe komen uitbouwen...
- tikra
- Posts: 167
- Joined: 04 Sep 2012 06:01
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Versnellingsbak uitbouwen
Nog een misschien domme vraag, hoe hoog moet de auto omhoog?
Zijn de ouderwetse oprij steunen voldoende (heb ik niet). Waar daarna ondersteunen en als die bak eruit is hoe het de Porsche neerzetten/ ondersteunen.
Na een zo lange tijd ben ik er nu klaar mee, de bak moet eruit.
gr. Helge
Zijn de ouderwetse oprij steunen voldoende (heb ik niet). Waar daarna ondersteunen en als die bak eruit is hoe het de Porsche neerzetten/ ondersteunen.
Na een zo lange tijd ben ik er nu klaar mee, de bak moet eruit.
gr. Helge
Porsche 356 BT5 04/12/59 ruby red (6005)/ black (San Diego) plate "REDMAXX"
Porsche 356 C 1964 bali blue
Porsche 356 C 1964 bali blue
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: Versnellingsbak uitbouwen
de motor moet er eerst uit, dus zo hoog moet de wagen, de versnellingsbak is echt niet hoog om uit te halen
hoogte beperken om motor uit te halen kan door luchtfilters te demonteren, scheelt een paar cm
ik had vooral moeilijkheden bij de bak om de parkeerrem los te maken, de trommels zaten verdorie goed vast ...
succes ermee
hoogte beperken om motor uit te halen kan door luchtfilters te demonteren, scheelt een paar cm
ik had vooral moeilijkheden bij de bak om de parkeerrem los te maken, de trommels zaten verdorie goed vast ...
succes ermee
Stefan
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: Versnellingsbak uitbouwen
Helge, het is allemaal best te doen door de auto op te krikken maar als je ergens de beschikking kunt krijgen over een brug dan wordt alles een stuk makkelijker.
Zonder brug: Je hebt een wat grotere rijdende krik nodig die je onder de motor steekt. Meet de minimale hoogte van de krik en tel daarbij de afstand van bovenkant fan huis tot het plaatwerk aan de carrosserie waar het rubber op aansluit plus nog een cm of 5 a 10 en je weet hoe hoog je je auto moet opkrikken. Zet de auto op bokken en leg een paar stene of zo voor de voorwielen.
Het is makkelijker de motor te verwijderen als je de carbs demonteert. Spruitstukken mogen erop blijven.
Als je de dynamo verwijdert gaat het nog makkelijker. (Je kunt bij de moer waarmee deze vastzit op de fan vanaf T5)
Als de motor verwijderd is, kun je de versnellingsbak demonteren. De auto kan op dezelfde hoogte blijven.
Als je de ankerplaten los maakt van de veerplaten, let op dat je de bout en moer met grote ring aan de voorkant laat zitten. Deze wordt gebruikt om de toespoorafstelling "vast" te houden. (Bij montage laat je de lagerjukken hier weer tegen aan vallen)
Ik zou graag alle details voor je opschrijven maar dat is eigenlijk al prima gedaan in het werkplaatshandboek.
Als laatste tip, overweeg Tonnie de Vos voor bakreparatie/revisie. Warm aanbevolen! (geen winstdeling nog associaties)
viewtopic.php?f=9&t=3601
Succes, P
Zonder brug: Je hebt een wat grotere rijdende krik nodig die je onder de motor steekt. Meet de minimale hoogte van de krik en tel daarbij de afstand van bovenkant fan huis tot het plaatwerk aan de carrosserie waar het rubber op aansluit plus nog een cm of 5 a 10 en je weet hoe hoog je je auto moet opkrikken. Zet de auto op bokken en leg een paar stene of zo voor de voorwielen.
Het is makkelijker de motor te verwijderen als je de carbs demonteert. Spruitstukken mogen erop blijven.
Als je de dynamo verwijdert gaat het nog makkelijker. (Je kunt bij de moer waarmee deze vastzit op de fan vanaf T5)
Als de motor verwijderd is, kun je de versnellingsbak demonteren. De auto kan op dezelfde hoogte blijven.
Als je de ankerplaten los maakt van de veerplaten, let op dat je de bout en moer met grote ring aan de voorkant laat zitten. Deze wordt gebruikt om de toespoorafstelling "vast" te houden. (Bij montage laat je de lagerjukken hier weer tegen aan vallen)
Ik zou graag alle details voor je opschrijven maar dat is eigenlijk al prima gedaan in het werkplaatshandboek.
Als laatste tip, overweeg Tonnie de Vos voor bakreparatie/revisie. Warm aanbevolen! (geen winstdeling nog associaties)

viewtopic.php?f=9&t=3601
Succes, P
Every Part a Piece of Art
-
- Posts: 20
- Joined: 02 Sep 2013 08:32
- Contact:
Re: Versnellingsbak uitbouwen
@ tikra, mss eens meedelen van waar U bent. Kan handig zijn.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest