Remlichten

joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Remlichten

Postby joost » 17 Aug 2006 22:27

Ik was laatst mijn verlichting eens aan het testen en mij viel op dat als ik de rem induw, de knipperlichten gaan branden.

Misschien is dit altijd zo geweest aangezien de auto uit Amerika is geimporteerd.

Mijn vraag is nu hoe ik ervoor kan zorgen dat normale verlichting (rood) feller gaat branden als ik rem. Ik heb het wiringdiagram bestudeert, maar daar kan ik niet goed zien hoe de remlichten getriggerd worden.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.....
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

remlichten

Postby Matthijs356 » 18 Aug 2006 14:40

Heb identiek hetzelfde probleem.
Alleen gaan bij mij enkel de linkerpinkers branden. De rechterpinkers niet...

:?
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 19 Aug 2006 08:50

Mogelijk onderwerp tijdens het Technisch Weekend wanneer hier interesse voor is bij de aanwezigen.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 19 Aug 2006 20:20

Achterkant 356
De buitenste lampjes zijn voor knipper-en remlicht (18 W)
De binnenste lampjes voor het achterlicht ( 5 W)
Het remsignaal komt van de remschakelaar op de hoofdremcilinder en loopt via de BAL (stuurkolom ) schakelaar naar de buitenste achterlichten.
Als we tegelijkertijd remmen en richting aangeven wordt het remsignaal naar het betreffende remlicht in de BAL schakelaar tijdelijk onderbroken en het knipperlichtsignaal vanaf het knipperlichtrelais op de leiding gezet waar eerst het remsignaal op stond, waardoor het lampje knippert.
Op de andere kant staat nog het remsignaal continue.

Verreweg de belangrijkste storings oorzaken zijn foute lampjes, geen of slechte massa aan de achterlichten.

Laat eens weten wat er precies gebeurt als je op de rem trapt. Als dan de remlichten het goed doen zal de massa wel goed zijn.

Als je alleen het knipperlicht aanzet en dat werkt naar beide kanten ook goed , maar niet meer goed in combinatie met remmen, kan de oorzaak in de BAL schakelaar zitten.
joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Postby joost » 19 Aug 2006 21:27

Zoals gewoonlijk was het weer iets heel simpels.

Ik was de olie aan het bijvullen in het stuurhuis en toen zag ik toevallig dat bij de remcilinder een draadje nog maar half vast zat. Ik heb deze nu goed bevestigd en alles werkt zoals het zou moeten.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 19 Aug 2006 22:21

Dat is het mooie van een 356: geniaal door zijn eenvoud !
Het elektrische schema is kinderspelvergeleken bij moderne voertuigen, en waarom je met een 356 een haakse bocht kunt nemen met iedere gewenste ( lees durf) snelheid begrijpen ze bij Mercedes en BMW nog altijd niet.
Fijn dat het probleem is verholpen !

Groet,

Jan.
User avatar
marc 356
Posts: 371
Joined: 06 Jan 2011 20:10
Contact:

Re: Remlichten

Postby marc 356 » 09 Aug 2014 16:19

Ik heb orange stoplichten , mag da wel ? Of moet ik rode glaasjes plaatsen .
Marc
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Remlichten

Postby Petwin » 09 Aug 2014 17:43

In Nederland worden beide goedgekeurd. De amber / rood glazen waren voor de Europeese markt en hebben dus een typgoekeuring ook voor Belgie.
Er is bij mijn weten maar een uitzondering: Italie. Zijn hadden het amber en rood omgekeerd.

Hth
Every Part a Piece of Art
User avatar
marc 356
Posts: 371
Joined: 06 Jan 2011 20:10
Contact:

Re: Remlichten

Postby marc 356 » 10 Aug 2014 09:17

Dank u, wat hebben de meeste onder ons , rood of orange ik heb beide liggen .
Marc
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Remlichten

Postby Petwin » 10 Aug 2014 15:22

Je kunt natuurlijk gewoon doen wat je het mooist vindt. Mijn persoonlijke voorkeur is de originele lijn aan te houden dwz consequent zijn met welke combinaties toegepast worden. Bij een US "A" met overriders hoort geen Europees amber. Bij een "B", met de reflectortjes boven de achterlichten, zou ik ook rode monteren.
Sealed beams... Rood.
Staat je auto helemaal in Europeese trim, dan zou ik Amber toepassen.

Voor de veiligheid... Amber remlichten zie je beter. Rode zijn wat donkerder. Dit is het geval bij de druppelachterlichten, maar meer nog bij de beehives.

My $0,02
Every Part a Piece of Art
User avatar
marc 356
Posts: 371
Joined: 06 Jan 2011 20:10
Contact:

Re: Remlichten

Postby marc 356 » 10 Aug 2014 17:51

De auto komt uit Frankrijk , dus stonden er orange lampjes op.Voor de keuring zal ik best de rode effe erop zetten , ik weet da ze hier voor de Amerikaanse auto's geen problemen maken ,maar voor orange stoplichten , da weet ik nie.
Gr. Marc
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Remlichten

Postby Petwin » 11 Aug 2014 14:32

De auto is met oranje lichten voor de Belgische markt gehomologeerd en heeft dus zijn typegoedkeuring gekregen met oranje lichten. Het mag dus geen probleem zijn.
Als je weet dat rood door de keuring komt dan is dat natuurlijk een veilige weg. Je weet nooit met de heren ambtenaren.

Ga je voor een klassieker kenteken of een alledaags? In het laatste geval moeten jullie geloof ik ook aan bepaalde emissienormen voldoen, niet?

Succes!
Every Part a Piece of Art
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Remlichten

Postby stef69 » 12 Aug 2014 16:33

emis-norm + mistlicht achter + ... + alles origineel (blok, remmen, ...) dus geen ombouw naar cabrio, ...
Stefan
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Remlichten

Postby horsepowerjunkie » 12 Aug 2014 20:04

Iemand ervaring met LED rem- en achterlichten?
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Remlichten

Postby Petwin » 13 Aug 2014 06:34

Ja. De bottom line is dat, zeker de laatste generatie smd leds, de zichtbaarheid sterk vergroten. Ze branden gewoonweg feller.
Stijgtijd, kleur en spreiding van het licht maken dat je het duidelijk ziet dat er geen conventionele gloeidraadjes aan het werk zijn. Ik vind het geen gezicht. **
Technisch zijn er alleen maar voordelen. Kleinere stromen, nagenoeg geen warmteontwikkeling, langere levensduur etc.
Let wel dat in de meeste gevallen, door de te geringe belasting, het knipperlicht relais niet meer (goed) werkt. Door de lagere stromen kan het bi-metaaltje niet meer warm genoeg worden waardoor het niet meer vervormt en het contact verbreekt. Devies is dan een elektronisch relais te plaatsen.

**Het is natuurlijk mogelijk om electronisch de stijg- en daalcurven te beïnvloeden.
Every Part a Piece of Art

Return to “Elektrische Anlage  -  Lights and Electrical System”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests