Ik was laatst mijn verlichting eens aan het testen en mij viel op dat als ik de rem induw, de knipperlichten gaan branden.
Misschien is dit altijd zo geweest aangezien de auto uit Amerika is geimporteerd.
Mijn vraag is nu hoe ik ervoor kan zorgen dat normale verlichting (rood) feller gaat branden als ik rem. Ik heb het wiringdiagram bestudeert, maar daar kan ik niet goed zien hoe de remlichten getriggerd worden.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.....
Remlichten
-
- Posts: 197
- Joined: 25 Jun 2006 09:17
- Contact:
-
- Posts: 505
- Joined: 09 Jun 2006 20:06
- Location: Maldegem, Belgium
- Contact:
remlichten
Heb identiek hetzelfde probleem.
Alleen gaan bij mij enkel de linkerpinkers branden. De rechterpinkers niet...
Alleen gaan bij mij enkel de linkerpinkers branden. De rechterpinkers niet...
-
- Posts: 656
- Joined: 07 May 2006 20:35
- Location: Eindhoven The Netherlands
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Achterkant 356
De buitenste lampjes zijn voor knipper-en remlicht (18 W)
De binnenste lampjes voor het achterlicht ( 5 W)
Het remsignaal komt van de remschakelaar op de hoofdremcilinder en loopt via de BAL (stuurkolom ) schakelaar naar de buitenste achterlichten.
Als we tegelijkertijd remmen en richting aangeven wordt het remsignaal naar het betreffende remlicht in de BAL schakelaar tijdelijk onderbroken en het knipperlichtsignaal vanaf het knipperlichtrelais op de leiding gezet waar eerst het remsignaal op stond, waardoor het lampje knippert.
Op de andere kant staat nog het remsignaal continue.
Verreweg de belangrijkste storings oorzaken zijn foute lampjes, geen of slechte massa aan de achterlichten.
Laat eens weten wat er precies gebeurt als je op de rem trapt. Als dan de remlichten het goed doen zal de massa wel goed zijn.
Als je alleen het knipperlicht aanzet en dat werkt naar beide kanten ook goed , maar niet meer goed in combinatie met remmen, kan de oorzaak in de BAL schakelaar zitten.
De buitenste lampjes zijn voor knipper-en remlicht (18 W)
De binnenste lampjes voor het achterlicht ( 5 W)
Het remsignaal komt van de remschakelaar op de hoofdremcilinder en loopt via de BAL (stuurkolom ) schakelaar naar de buitenste achterlichten.
Als we tegelijkertijd remmen en richting aangeven wordt het remsignaal naar het betreffende remlicht in de BAL schakelaar tijdelijk onderbroken en het knipperlichtsignaal vanaf het knipperlichtrelais op de leiding gezet waar eerst het remsignaal op stond, waardoor het lampje knippert.
Op de andere kant staat nog het remsignaal continue.
Verreweg de belangrijkste storings oorzaken zijn foute lampjes, geen of slechte massa aan de achterlichten.
Laat eens weten wat er precies gebeurt als je op de rem trapt. Als dan de remlichten het goed doen zal de massa wel goed zijn.
Als je alleen het knipperlicht aanzet en dat werkt naar beide kanten ook goed , maar niet meer goed in combinatie met remmen, kan de oorzaak in de BAL schakelaar zitten.
-
- Posts: 197
- Joined: 25 Jun 2006 09:17
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Dat is het mooie van een 356: geniaal door zijn eenvoud !
Het elektrische schema is kinderspelvergeleken bij moderne voertuigen, en waarom je met een 356 een haakse bocht kunt nemen met iedere gewenste ( lees durf) snelheid begrijpen ze bij Mercedes en BMW nog altijd niet.
Fijn dat het probleem is verholpen !
Groet,
Jan.
Het elektrische schema is kinderspelvergeleken bij moderne voertuigen, en waarom je met een 356 een haakse bocht kunt nemen met iedere gewenste ( lees durf) snelheid begrijpen ze bij Mercedes en BMW nog altijd niet.
Fijn dat het probleem is verholpen !
Groet,
Jan.
- marc 356
- Posts: 371
- Joined: 06 Jan 2011 20:10
- Contact:
Re: Remlichten
Ik heb orange stoplichten , mag da wel ? Of moet ik rode glaasjes plaatsen .
Marc
Marc
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: Remlichten
In Nederland worden beide goedgekeurd. De amber / rood glazen waren voor de Europeese markt en hebben dus een typgoekeuring ook voor Belgie.
Er is bij mijn weten maar een uitzondering: Italie. Zijn hadden het amber en rood omgekeerd.
Hth
Er is bij mijn weten maar een uitzondering: Italie. Zijn hadden het amber en rood omgekeerd.
Hth
Every Part a Piece of Art
- marc 356
- Posts: 371
- Joined: 06 Jan 2011 20:10
- Contact:
Re: Remlichten
Dank u, wat hebben de meeste onder ons , rood of orange ik heb beide liggen .
Marc
Marc
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: Remlichten
Je kunt natuurlijk gewoon doen wat je het mooist vindt. Mijn persoonlijke voorkeur is de originele lijn aan te houden dwz consequent zijn met welke combinaties toegepast worden. Bij een US "A" met overriders hoort geen Europees amber. Bij een "B", met de reflectortjes boven de achterlichten, zou ik ook rode monteren.
Sealed beams... Rood.
Staat je auto helemaal in Europeese trim, dan zou ik Amber toepassen.
Voor de veiligheid... Amber remlichten zie je beter. Rode zijn wat donkerder. Dit is het geval bij de druppelachterlichten, maar meer nog bij de beehives.
My $0,02
Sealed beams... Rood.
Staat je auto helemaal in Europeese trim, dan zou ik Amber toepassen.
Voor de veiligheid... Amber remlichten zie je beter. Rode zijn wat donkerder. Dit is het geval bij de druppelachterlichten, maar meer nog bij de beehives.
My $0,02
Every Part a Piece of Art
- marc 356
- Posts: 371
- Joined: 06 Jan 2011 20:10
- Contact:
Re: Remlichten
De auto komt uit Frankrijk , dus stonden er orange lampjes op.Voor de keuring zal ik best de rode effe erop zetten , ik weet da ze hier voor de Amerikaanse auto's geen problemen maken ,maar voor orange stoplichten , da weet ik nie.
Gr. Marc
Gr. Marc
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: Remlichten
De auto is met oranje lichten voor de Belgische markt gehomologeerd en heeft dus zijn typegoedkeuring gekregen met oranje lichten. Het mag dus geen probleem zijn.
Als je weet dat rood door de keuring komt dan is dat natuurlijk een veilige weg. Je weet nooit met de heren ambtenaren.
Ga je voor een klassieker kenteken of een alledaags? In het laatste geval moeten jullie geloof ik ook aan bepaalde emissienormen voldoen, niet?
Succes!
Als je weet dat rood door de keuring komt dan is dat natuurlijk een veilige weg. Je weet nooit met de heren ambtenaren.
Ga je voor een klassieker kenteken of een alledaags? In het laatste geval moeten jullie geloof ik ook aan bepaalde emissienormen voldoen, niet?
Succes!
Every Part a Piece of Art
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: Remlichten
emis-norm + mistlicht achter + ... + alles origineel (blok, remmen, ...) dus geen ombouw naar cabrio, ...
Stefan
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: Remlichten
Iemand ervaring met LED rem- en achterlichten?
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: Remlichten
Ja. De bottom line is dat, zeker de laatste generatie smd leds, de zichtbaarheid sterk vergroten. Ze branden gewoonweg feller.
Stijgtijd, kleur en spreiding van het licht maken dat je het duidelijk ziet dat er geen conventionele gloeidraadjes aan het werk zijn. Ik vind het geen gezicht. **
Technisch zijn er alleen maar voordelen. Kleinere stromen, nagenoeg geen warmteontwikkeling, langere levensduur etc.
Let wel dat in de meeste gevallen, door de te geringe belasting, het knipperlicht relais niet meer (goed) werkt. Door de lagere stromen kan het bi-metaaltje niet meer warm genoeg worden waardoor het niet meer vervormt en het contact verbreekt. Devies is dan een elektronisch relais te plaatsen.
**Het is natuurlijk mogelijk om electronisch de stijg- en daalcurven te beïnvloeden.
Stijgtijd, kleur en spreiding van het licht maken dat je het duidelijk ziet dat er geen conventionele gloeidraadjes aan het werk zijn. Ik vind het geen gezicht. **
Technisch zijn er alleen maar voordelen. Kleinere stromen, nagenoeg geen warmteontwikkeling, langere levensduur etc.
Let wel dat in de meeste gevallen, door de te geringe belasting, het knipperlicht relais niet meer (goed) werkt. Door de lagere stromen kan het bi-metaaltje niet meer warm genoeg worden waardoor het niet meer vervormt en het contact verbreekt. Devies is dan een elektronisch relais te plaatsen.
**Het is natuurlijk mogelijk om electronisch de stijg- en daalcurven te beïnvloeden.
Every Part a Piece of Art
Return to “Elektrische Anlage - Lights and Electrical System”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests