Ik heb een stroomverdeler (Bosch 022 (356C en 912)) waarbij de mechanische vervroeging niet meer naar behoren functioneert. Bij de fabrieksinstelling 5 graden (ca. 6mm op de poulie) (voor porsche SC 3 graden (ca. 3,6mm op de poulie)) voor OT is de mechanische vervroeging bij toerental 3500-4000 toeren ca. 40 graden wat ca. 30 graden (ca. 37,5mm op de poulie) behoort te zijn.
De oorzaak ligt in de stops van de gewichtjes van de mechanisch vervroeging, deze zijn versleten.
Kan iemand mij vertellen waar ik mijn distributor/ stroomverdeler kan laten stellen/nakijken/reviseren of mij misschien raad geven hoe ik dit zelf zou kunnen doen? Tevens zou ik willen weten of het wel verstandig om het zelf te doen?
Ik ken een bedrijf in Amerika die zeer gespecialiseerd is met deze Bosch stroomverdelers echter kan ik me niet voorstellen dat er niet in de NL een bedrijf is welke dit naar behoren kan.
Ik ben benieuwd. Groet.
Distributor/ stroomverdeler
-
- Posts: 184
- Joined: 30 Jun 2006 12:27
- Contact:
- Vvoister
- Posts: 592
- Joined: 15 May 2006 08:11
- Contact:
Bob Hahn heeft mijn verdeler vernieuwd. Wat nieuwe onderdeeltjes, veertjes etc. Loopt weer prima. Ik stond erbij en keek er naar (hopend iets te leren). Het zag er uit alsof hij die dingen blind in- en uit elkaar kan halen. Je kunt hem natuurlijk ff bellen. Hij kan je wellicht verder helpen.
Bob Hahn klassieke Porsches 0651-789285
Bob Hahn klassieke Porsches 0651-789285
Erik
Porsche 356 SC
Porsche 356 SC
-
- Posts: 184
- Joined: 30 Jun 2006 12:27
- Contact:
Erik,
Heeft Bob Hahn je stroomverdeler ook nog in een soort testkast geprobeerd? Veel revisiebedrijven die deze stroomverdelers aanpakken hebben hier een soort testkast waarbij ze testen met volgens mij de Try en Error methode. Oftewel proberenen aanpassen tot de vervroeging uiteindelijk goed is.
Misschien een rare vraag maar wat was je kwijt voor het nakijken van de stroomverdeler?
Heeft Bob Hahn je stroomverdeler ook nog in een soort testkast geprobeerd? Veel revisiebedrijven die deze stroomverdelers aanpakken hebben hier een soort testkast waarbij ze testen met volgens mij de Try en Error methode. Oftewel proberenen aanpassen tot de vervroeging uiteindelijk goed is.
Misschien een rare vraag maar wat was je kwijt voor het nakijken van de stroomverdeler?
- Vvoister
- Posts: 592
- Joined: 15 May 2006 08:11
- Contact:
Hij is niet in een testkast geprobeerd, maar Bob weet wel hoe het een en ander hoort te zijn. De verdeler is in de auto gezet en vervolgens is de ontsteking afgesteld met een stroboscooplamp. Starten, lopen, testen.
De prijs weet ik niet precies want hij heeft nog ander werk gedaan en andere onderdelen vervangen. De verdeler maakte deel uit van de totaalnota.
De prijs weet ik niet precies want hij heeft nog ander werk gedaan en andere onderdelen vervangen. De verdeler maakte deel uit van de totaalnota.
Erik
Porsche 356 SC
Porsche 356 SC
-
- Posts: 184
- Joined: 30 Jun 2006 12:27
- Contact:
Ik twijfel ook zeker niet aan de deskundigheid van Bob Hahn!
Toch ben ik erg benieuwd of er in Nederland ook een bedrijf bestaat die zo'n testkast heeft en de stroomverdeler weer zo kan maken dat ie weer is als dat deze ooit is geleverd door de firma Bosch. Dat betekent dat de verstelling van de mechanisch vervroeging de as weer exact 25 graden verdraaid. Dan is het namelijk niet nodig de ieder keer de verdeler in de auto uit en in elkaar te halen of de verdeler telkens in en uit te bouwen (afhankelijk van de persoon die het uitvoert).
Een juiste stroomverdeler met goede vervroeging is namelijk eerste vereiste voor het goed lopen/ functioneren van het 356 motortje, daarna komen de overige afstellingen.
Hoe lang is Bob Hahn met het afstellen van je stroomverdeler bezig geweest? Als hij er zeg bijvoorbeeld een uur mee bezig is geweest dan kan ik wel inschatten wat het ongeveer zou moeten kosten.
Wat heeft Bob verder nog gedaan aan je motor? Geheel onderhoud of alleen geheel afstellen?
Toch ben ik erg benieuwd of er in Nederland ook een bedrijf bestaat die zo'n testkast heeft en de stroomverdeler weer zo kan maken dat ie weer is als dat deze ooit is geleverd door de firma Bosch. Dat betekent dat de verstelling van de mechanisch vervroeging de as weer exact 25 graden verdraaid. Dan is het namelijk niet nodig de ieder keer de verdeler in de auto uit en in elkaar te halen of de verdeler telkens in en uit te bouwen (afhankelijk van de persoon die het uitvoert).
Een juiste stroomverdeler met goede vervroeging is namelijk eerste vereiste voor het goed lopen/ functioneren van het 356 motortje, daarna komen de overige afstellingen.
Hoe lang is Bob Hahn met het afstellen van je stroomverdeler bezig geweest? Als hij er zeg bijvoorbeeld een uur mee bezig is geweest dan kan ik wel inschatten wat het ongeveer zou moeten kosten.
Wat heeft Bob verder nog gedaan aan je motor? Geheel onderhoud of alleen geheel afstellen?
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
De vervroeging op de krukas is het dubbele van op de verdeler.
13 à 14 hoek gr. op de verdeler (i.p.v.25) geeft een totale max verstelling van ong. 33 gr.op de krukas. De 60 PK motor kan op Euro 95 iets meer vervroeging hebben.
Zo'n verdelertestkast als jullie bedoelen hebben ze bijna nergens meer (antiek) en is sinds de invoering van moderne motortestapparatuur ook niet meer nodig, omdat de vervroeging zo af te lezen is.
Jan.
13 à 14 hoek gr. op de verdeler (i.p.v.25) geeft een totale max verstelling van ong. 33 gr.op de krukas. De 60 PK motor kan op Euro 95 iets meer vervroeging hebben.
Zo'n verdelertestkast als jullie bedoelen hebben ze bijna nergens meer (antiek) en is sinds de invoering van moderne motortestapparatuur ook niet meer nodig, omdat de vervroeging zo af te lezen is.
Jan.
-
- Posts: 184
- Joined: 30 Jun 2006 12:27
- Contact:
Jan,
Natuurlijk weet ik dat de verdeler een ander hoek verdraaiing (1/2) heeft ten opzichte van de krukas (4 takt, 2 omwentelingen met 1 verbrandingsslag). Alleen vermeld ik dit meestal niet omdat de hoekverdraaiing vaak wordt gemeten op de krukas (poulie).
Kan je misschien uitleggen waar je op doelt met de moderne motortestapparatuur? Niet alleen de strobo toch? Die is zo modern niet meer. Ik weet niet of ze in de 60er jaren al een strobo hadden hoor, die tijd heb ik niet meegemaakt. Een strobo heeft tegenwoordig bijna elke autogek zelf al in de kast liggen.
En wie doet dit met deze moderne apparatuur dan? Dan zou ik daar graag willen informeren. Pakken die dan ook de verdeler aan? Kan je met die moderne motortestapparatuur de verdeler testen en daarna repareren of kan je alleen de vervroeging aflezen bij een draaiende motor? (oftewel als de verdeler in de auto zit)
En indien het met de strobo wordt gedaan, kan je het dan niet simpel zelf doen? Weet jij hoe je het beste met de verdeler om moet gaan om de vervroeging weer juist te krijgen? Ik wil er niet zomaar aan de verdeler gaan lopen rommelen nml. Is het soms gewoon een paar nieuwe gewichtjes erin zetten (die zijn toch niet of nauwelijks meer te krijgen?) of kan je ook met de oude gewichtjes verder door deze aan te passen.
Natuurlijk weet ik dat de verdeler een ander hoek verdraaiing (1/2) heeft ten opzichte van de krukas (4 takt, 2 omwentelingen met 1 verbrandingsslag). Alleen vermeld ik dit meestal niet omdat de hoekverdraaiing vaak wordt gemeten op de krukas (poulie).
Kan je misschien uitleggen waar je op doelt met de moderne motortestapparatuur? Niet alleen de strobo toch? Die is zo modern niet meer. Ik weet niet of ze in de 60er jaren al een strobo hadden hoor, die tijd heb ik niet meegemaakt. Een strobo heeft tegenwoordig bijna elke autogek zelf al in de kast liggen.
En wie doet dit met deze moderne apparatuur dan? Dan zou ik daar graag willen informeren. Pakken die dan ook de verdeler aan? Kan je met die moderne motortestapparatuur de verdeler testen en daarna repareren of kan je alleen de vervroeging aflezen bij een draaiende motor? (oftewel als de verdeler in de auto zit)
En indien het met de strobo wordt gedaan, kan je het dan niet simpel zelf doen? Weet jij hoe je het beste met de verdeler om moet gaan om de vervroeging weer juist te krijgen? Ik wil er niet zomaar aan de verdeler gaan lopen rommelen nml. Is het soms gewoon een paar nieuwe gewichtjes erin zetten (die zijn toch niet of nauwelijks meer te krijgen?) of kan je ook met de oude gewichtjes verder door deze aan te passen.
- Vvoister
- Posts: 592
- Joined: 15 May 2006 08:11
- Contact:
-
- Posts: 184
- Joined: 30 Jun 2006 12:27
- Contact:
- Vvoister
- Posts: 592
- Joined: 15 May 2006 08:11
- Contact:
Return to “Elektrische Anlage - Lights and Electrical System”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests