Tellers
Posted: 12 Jan 2013 15:53
Instrumenten restauratie/revisie is een hoop werk maar goed te doen als er geen grote defecten zijn.
Voor alle instrumenten geldt: Chromen ringen zijn los verkrijgbaar. Glaasjes kun je laten snijden als dat nodig is. Wijzers spuiten in een ivoorkleur. Binnenkant behuizing wit/ivoor voor een betere reflectie/verspreiding van het licht (was ook origineel zo).
De buitenkant van de behuizingen heb ik alleen schoon gemaakt en niet laten verzinken. Ik zag het niet zitten om alle bulletplug receivers van het combi instrument eraf te halen. En 2 tellers doen en 1 niet, is ook geen gezicht. Daarnaast zou ik dan de datumstempels kwijt zijn.
Mijlenteller:
Binnenwerk schoonmaken. Tandwieltjes van de mijlenteller opnieuw invetten. Tandwieltjes van de dagteller behoeven geen vet. Iedere kwaliteitsvet is prima. Op de foto is het linkertandwieltje die van de dagteller.
Mijlenteller kun je controleren door de kabel erop aan te sluiten en de andere kant in een boormachine o.i.d. te steken. Wanneer je de teller continu op 60 mph houdt, dan moet de teller na 1 minuut, 1 mijl verspringen.
Toerenteller:
Als je het binnenwerk eruit neemt dan vallen er hoogstwaarschijnlijk resten van rubberen mofjes uit. Deze mofjes zorgen ervoor dat het licht van het ‘groot licht indicator lampje’ en van het knipperlicht lampje’ gescheiden zijn van elkaar en van de instrumentenverlichting.
Deze mofjes zijn te krijgen bij Palo Alto of Northern Hollywood. Het terug plaatsen van de mofjes samen met het binnenwerk is overigens een leuke bezigheid…….not. Het binnenwerk was erg schoon en zag er als nieuw uit dus weer snel dicht gemaakt. Het komt voor dat er olie inzit als, door het ontbreken van het rubberen ringetje aan het begin van de toerentellerkabel, olie vanuit de motor door de kabel gespiraliseerd wordt. Dat was bij mij dus gelukkig niet het geval.
Toerenteller kun je controleren door de kabel aan te sluiten op de teller en de andere kant in een boormachine o.i.d te steken. Bij een gelijkmatig toerental van 500 op de boor moet de toerenteller 1000 aangeven.
Combi instrument:
Hoe je kunt controleren of de afzonderlijke meters überhaupt werken staat uitvoerig hier beschreven:
http://porsche356registry.org/resources ... gauge.html
Daarnaast kun je de olietemperatuur meter controleren met een pannetje kokend water waarin je de olietemp sensor steekt. Bij 100°C staat de wijzer ongeveer op de helft tot driekwart.
Ook in deze meter ziten twee rubber mofjes om het licht van de lampjes gescheiden te houden. In dit geval van de dynamo, de oliedruk en de instrumentenverlichting zelf.
Bij het monteren komt er een rubber ring tussen chromen ring en dashboard. De tellers worden geaard via de steun waarmee ze vastgeschroefd zijn. Om zeker te zijn van een goede aarde heb ik tussen iedere meter en de plaat waar de ruitenwissermotorplaat gemonteerd wordt nog aparte massadraden aangesloten. Tezamen met de aarde voor de olie- en benzinemetertjes komt het totaal aan massadraden dan op 5.
Dan hebben we nog de rubber moffen doe over de aansluiting van de kabel zitten. De rubbers die door NLA en Stoddard verkocht worden zijn niet correct. Ik heb de goeie bij Peter Hofmann gevonden.
Voor alle instrumenten geldt: Chromen ringen zijn los verkrijgbaar. Glaasjes kun je laten snijden als dat nodig is. Wijzers spuiten in een ivoorkleur. Binnenkant behuizing wit/ivoor voor een betere reflectie/verspreiding van het licht (was ook origineel zo).
De buitenkant van de behuizingen heb ik alleen schoon gemaakt en niet laten verzinken. Ik zag het niet zitten om alle bulletplug receivers van het combi instrument eraf te halen. En 2 tellers doen en 1 niet, is ook geen gezicht. Daarnaast zou ik dan de datumstempels kwijt zijn.
Mijlenteller:
Binnenwerk schoonmaken. Tandwieltjes van de mijlenteller opnieuw invetten. Tandwieltjes van de dagteller behoeven geen vet. Iedere kwaliteitsvet is prima. Op de foto is het linkertandwieltje die van de dagteller.
Mijlenteller kun je controleren door de kabel erop aan te sluiten en de andere kant in een boormachine o.i.d. te steken. Wanneer je de teller continu op 60 mph houdt, dan moet de teller na 1 minuut, 1 mijl verspringen.
Toerenteller:
Als je het binnenwerk eruit neemt dan vallen er hoogstwaarschijnlijk resten van rubberen mofjes uit. Deze mofjes zorgen ervoor dat het licht van het ‘groot licht indicator lampje’ en van het knipperlicht lampje’ gescheiden zijn van elkaar en van de instrumentenverlichting.
Deze mofjes zijn te krijgen bij Palo Alto of Northern Hollywood. Het terug plaatsen van de mofjes samen met het binnenwerk is overigens een leuke bezigheid…….not. Het binnenwerk was erg schoon en zag er als nieuw uit dus weer snel dicht gemaakt. Het komt voor dat er olie inzit als, door het ontbreken van het rubberen ringetje aan het begin van de toerentellerkabel, olie vanuit de motor door de kabel gespiraliseerd wordt. Dat was bij mij dus gelukkig niet het geval.
Toerenteller kun je controleren door de kabel aan te sluiten op de teller en de andere kant in een boormachine o.i.d te steken. Bij een gelijkmatig toerental van 500 op de boor moet de toerenteller 1000 aangeven.
Combi instrument:
Hoe je kunt controleren of de afzonderlijke meters überhaupt werken staat uitvoerig hier beschreven:
http://porsche356registry.org/resources ... gauge.html
Daarnaast kun je de olietemperatuur meter controleren met een pannetje kokend water waarin je de olietemp sensor steekt. Bij 100°C staat de wijzer ongeveer op de helft tot driekwart.
Ook in deze meter ziten twee rubber mofjes om het licht van de lampjes gescheiden te houden. In dit geval van de dynamo, de oliedruk en de instrumentenverlichting zelf.
Bij het monteren komt er een rubber ring tussen chromen ring en dashboard. De tellers worden geaard via de steun waarmee ze vastgeschroefd zijn. Om zeker te zijn van een goede aarde heb ik tussen iedere meter en de plaat waar de ruitenwissermotorplaat gemonteerd wordt nog aparte massadraden aangesloten. Tezamen met de aarde voor de olie- en benzinemetertjes komt het totaal aan massadraden dan op 5.
Dan hebben we nog de rubber moffen doe over de aansluiting van de kabel zitten. De rubbers die door NLA en Stoddard verkocht worden zijn niet correct. Ik heb de goeie bij Peter Hofmann gevonden.