Kabelboom
Posted: 13 Dec 2011 20:44
Zo’n 3 jaar geleden (time flies when you’re having fun..) heb ik mijn kabelboom eruit getrokken en er tot ergens dit jaar niet meer naar gekeken. Toen ik er dit jaar eens goed naar keek, bleek al snel dat ik het niet zou redden met een beetje poetsen en de contacten schoonmaken; de kabelboom is in het midden ooit eens midden door geknipt en vervolgens weer aan elkaar gesoldeerd. Wel netjes, maar dat wilde ik niet zo laten. Het achterste deel was erg hard en tegelijk ook bros en een hoop bullet plugs waren eraf geknipt. Ik wist dus ook niet of de draad daar nog lang genoeg zou zijn. En zo waren er nog wel enkele aandachtspunten.
Een nieuwe kabelboom is erg duur; ca $1200 bij Ynz (zonder transport en tax) en ca €850.- bij Wocheslander. Ze schijnen overigens wel goed te zijn. Ik heb echter het besluit genomen om mijn eigen kabelboom te restaureren. (zeer tegen het advies van mijn vrouw..) Eerste uitdaging was het vinden van de juiste draden. Bij de 2-kleurige draad loopt de tweede kleur spiraalvormig. Tegenwoordig loopt die tweede kleur parallel. Uiteindelijk heb ik de 2-kleurige draden die ik nodig had bij Ynz in de VS gekocht. In Europa zijn ze nergens meer te vinden. Waarschijnlijk gebruikt Wocheslander ook de moderne. Bullet plugs, enkelkleurige draden en isolatieslangen krijg je overal. Je koop natuurlijk meer dan je nodig hebt want je wilt niet halverwege erachter komen dat je iets mist. Kosten waren zo’n €200 voor al het materiaal.
En dan begint het spel. Om alleen het achterdeel te vernieuwen moet ongeveer 80% van de boom uit elkaar. De meeste draden lopen tot aan de zekeringhouder maar enkele lopen verder tot bijv de knipperlichtschakelaar of hoofdremcilinder. En ook al hoef je maar 1 draad te vervangen, de slang moet eraf. Stukje bij stukje los maken, alles goed opschrijven, maten nemen etc. Als eerste het achterstuk tot aan de zekeringenhouder gedaan. Dit deel is nu dus helemaal nieuw. Vooraleer alles te verlijmen eerst de isolatieslangen met tape vastgezet en toen met het voorste deel aan de slag gegaan. Nu kon ik ook meteen de twee extra draden die ik per kant nodig heb voor mijn lichtrelais in de kabelboom leggen. Ziet wel zo netjes uit. (uiteraard eerst van te voren een proefstukje gemaakt om te zien of de nieuwe dikte door de buis naar de koplampkom heen gaat. Dat lukte).
Nog een keer alles nameten en nakijken en tot slot alles verlijmen en het deel rondom de zekeringenhouder zoals origineel met tape omwikkeld. De goeie originele bullet plugs met een messing borstelje op de dremel nagelopen en vervolgens ingespoten met een elektrische componenten reiniger die reinigt en beschermd. Slechte bullet plugs vervangen.
Toen deed zich het ‘probleem’ voor dat de nieuwe stukken anders glansten dan de originele stukken. Wekenlang heb ik geëxperimenteerd om de nieuwe delen net zo te laten uitzien als de originele waarbij dit tijdens het buigen en trekken met de montage ook zo moet blijven.Via een geheim procedé is ook dat gelukt!
Tijdens de werkzaamheden heb ik me meerdere malen vertwijfeld afgevraagd waar ik aan begonnen was. Ik heb ook wel eens gedacht; “en nu kap ik ermee, ik koop een nieuwe”. Maar dan kwam toch mijn eergevoel weer bovendrijven. Ik ben er in September aan begonnen en nu is ‘ie klaar. Dat betekent ook dat de zolderkamer dus een kleine 3 maanden verboden gebied was voor vrouw en kinderen.... Er zitten ongeveer 30-35 uur in.
Was het ’t waard? Ja, toch wel. Niet zozeer voor de kosten die ik bespaart heb al is dat altijd wel meegenomen. Maar dit is DE manier om de bedrading van je auto onder de knie te krijgen. Ik heb aanpassingen kunnen doen zoals oa de extra kabels voor de lichtrelais en ik weet zeker dat alles er is, het doet en past. Als het goed is kom ik dus niet voor verrassingen te staan tijdens installatie van diverse onderdelen.
Inmiddels zit het voorste gedeelte er al in. Nu alleen het stuk door de tunnel nog.
Tot slot nog een waarschuwing voor anderen die dit willen doen; Weet waar je aan begint!
Met dank aan Max voor het uitlenen van zijn kabelboom als referentie!!
De Hoofdreden:
Waar ben ik aan begonnen
Een nieuwe kabelboom is erg duur; ca $1200 bij Ynz (zonder transport en tax) en ca €850.- bij Wocheslander. Ze schijnen overigens wel goed te zijn. Ik heb echter het besluit genomen om mijn eigen kabelboom te restaureren. (zeer tegen het advies van mijn vrouw..) Eerste uitdaging was het vinden van de juiste draden. Bij de 2-kleurige draad loopt de tweede kleur spiraalvormig. Tegenwoordig loopt die tweede kleur parallel. Uiteindelijk heb ik de 2-kleurige draden die ik nodig had bij Ynz in de VS gekocht. In Europa zijn ze nergens meer te vinden. Waarschijnlijk gebruikt Wocheslander ook de moderne. Bullet plugs, enkelkleurige draden en isolatieslangen krijg je overal. Je koop natuurlijk meer dan je nodig hebt want je wilt niet halverwege erachter komen dat je iets mist. Kosten waren zo’n €200 voor al het materiaal.
En dan begint het spel. Om alleen het achterdeel te vernieuwen moet ongeveer 80% van de boom uit elkaar. De meeste draden lopen tot aan de zekeringhouder maar enkele lopen verder tot bijv de knipperlichtschakelaar of hoofdremcilinder. En ook al hoef je maar 1 draad te vervangen, de slang moet eraf. Stukje bij stukje los maken, alles goed opschrijven, maten nemen etc. Als eerste het achterstuk tot aan de zekeringenhouder gedaan. Dit deel is nu dus helemaal nieuw. Vooraleer alles te verlijmen eerst de isolatieslangen met tape vastgezet en toen met het voorste deel aan de slag gegaan. Nu kon ik ook meteen de twee extra draden die ik per kant nodig heb voor mijn lichtrelais in de kabelboom leggen. Ziet wel zo netjes uit. (uiteraard eerst van te voren een proefstukje gemaakt om te zien of de nieuwe dikte door de buis naar de koplampkom heen gaat. Dat lukte).
Nog een keer alles nameten en nakijken en tot slot alles verlijmen en het deel rondom de zekeringenhouder zoals origineel met tape omwikkeld. De goeie originele bullet plugs met een messing borstelje op de dremel nagelopen en vervolgens ingespoten met een elektrische componenten reiniger die reinigt en beschermd. Slechte bullet plugs vervangen.
Toen deed zich het ‘probleem’ voor dat de nieuwe stukken anders glansten dan de originele stukken. Wekenlang heb ik geëxperimenteerd om de nieuwe delen net zo te laten uitzien als de originele waarbij dit tijdens het buigen en trekken met de montage ook zo moet blijven.Via een geheim procedé is ook dat gelukt!
Tijdens de werkzaamheden heb ik me meerdere malen vertwijfeld afgevraagd waar ik aan begonnen was. Ik heb ook wel eens gedacht; “en nu kap ik ermee, ik koop een nieuwe”. Maar dan kwam toch mijn eergevoel weer bovendrijven. Ik ben er in September aan begonnen en nu is ‘ie klaar. Dat betekent ook dat de zolderkamer dus een kleine 3 maanden verboden gebied was voor vrouw en kinderen.... Er zitten ongeveer 30-35 uur in.
Was het ’t waard? Ja, toch wel. Niet zozeer voor de kosten die ik bespaart heb al is dat altijd wel meegenomen. Maar dit is DE manier om de bedrading van je auto onder de knie te krijgen. Ik heb aanpassingen kunnen doen zoals oa de extra kabels voor de lichtrelais en ik weet zeker dat alles er is, het doet en past. Als het goed is kom ik dus niet voor verrassingen te staan tijdens installatie van diverse onderdelen.
Inmiddels zit het voorste gedeelte er al in. Nu alleen het stuk door de tunnel nog.
Tot slot nog een waarschuwing voor anderen die dit willen doen; Weet waar je aan begint!
Met dank aan Max voor het uitlenen van zijn kabelboom als referentie!!
De Hoofdreden:
Waar ben ik aan begonnen