Deurpanelen
Posted: 16 Aug 2013 12:48
Ik heb tamelijk wat werk gehad om mijn deurpanelen te ‘originaliseren’. Hieronder volgt een korte samenvatting:
- Ik hen de maker van mijn deurpanelen (KHM) uitdrukkelijk moeten vertellen het leer niet tot beneden door te trekken maar het deel achter de tas met stof te bekleden. Daarnaast moest de stof in het midden aan elkaar genaaid worden. Dat hebben ze dan ook mooi gedaan.
- Wat ik toen nog niet wist is dat de rol onder aan het paneel aan de uiteinden open was en een rubber slang zichtbaar was. Iedere bekleder (en dus ook KHM) naait of plakt de uiteinden dicht. Ik heb de uiteinden dus open moeten snijden en de schuimrol moeten vervangen door een rubber slang.
- De achterkant van de panelen waren origineel voorzien van een zilveren coating. Daarop werden resten tapijt geplakt die als geluidsdempend zouden moeten werken. Als laatste werd over het hele paneel een stuk transparante folie geplakt die ervoor moest zorgen dat er geen water aan de deurpaneel zelf kon komen. Dit alles heb ik zo gereproduceerd.
Er bestaan meerdere meningen over het gebruik van een veer en een schuimring onder de raamslinger en deuropener. Ik heb de A en B onderdelenboeken goed bestudeerd, tezamen met het A werkplaatshandboek (T1) en supplement (T2). Hieruit kan eigenlijk maar 1 conclusie getrokken worden:
T1: veer onder deuropener, schuimring onder raamslinger.
Vanaf T2: Veer onder raamslinger, schuimring onder deuropener.
Als je naar de plaats van de deuropener en de raamslinger kijkt is het ook wel logisch. De veer zorgt ervoor dat het paneel strak tegen de rozet aangedrukt wordt. Hoe verder je van de buitenkant af gaat, hoe minder de spanning wordt. Dus heb je een veer nodig om de tegendruk de krijgen. Bij een T1 zit de deuropener het verst van de kant, bij de T2 en latere modellen zit de raamslinger het verst van de kant.
De boutkopjes aan de binnenkant van de deur worden afgedekt met een stukje schuim. Van Hirth heb ik hiervan een foto gekregen en dit wordt ook vermeld in het werkplaatshandboek. (zie inzet boven).
Eindresultaat schuim:
Om de schroefgaatjes op de juiste plaats in het deurpaneel te krijgen heb ik een perspex plaat op de deur gezet, positie gemarkeerd en de gaatjes overgenomen. Daarna positie op deurpaneel gezet, perspex plaat er op en gaatjes doorgeboord met fijn boortje. (Dit had ik overigens al gedaan voordat ik het tapijt en de folie erop geplakt had).
Tussen de greep en het paneel zit een ringetje. Ik vond 2 originelen in mijn boutjes en schroefjes doosje. De resterende 2 heb ik zelf gemaakt van 2 kraalringetjes. Tip: als je dit ook doet, vul de binnenkant van de ring dan op om snijden in de bekleding te voorkomen.
Aan de voor- en achterkant van de deur wordt rubber geplakt. Laat deze aan de bovenkant een flink stuk uitsteken. Na montage van het paneel kun je de sierlijst erop zetten en de rubber aantekenen. Sierlijst eraf, rubber snijden en sierlijst definitief vast schroeven.
Aan de voorkant zit er een schroefje door deze rubber daar waar de rubber knikt. Op de knik wordt de rubber ingesneden.
De kleur van de sierlijst is overigens een exacte match van het origineel. Deze is gescand en nagemaakt.
Deuren zijn klaar!
- Ik hen de maker van mijn deurpanelen (KHM) uitdrukkelijk moeten vertellen het leer niet tot beneden door te trekken maar het deel achter de tas met stof te bekleden. Daarnaast moest de stof in het midden aan elkaar genaaid worden. Dat hebben ze dan ook mooi gedaan.
- Wat ik toen nog niet wist is dat de rol onder aan het paneel aan de uiteinden open was en een rubber slang zichtbaar was. Iedere bekleder (en dus ook KHM) naait of plakt de uiteinden dicht. Ik heb de uiteinden dus open moeten snijden en de schuimrol moeten vervangen door een rubber slang.
- De achterkant van de panelen waren origineel voorzien van een zilveren coating. Daarop werden resten tapijt geplakt die als geluidsdempend zouden moeten werken. Als laatste werd over het hele paneel een stuk transparante folie geplakt die ervoor moest zorgen dat er geen water aan de deurpaneel zelf kon komen. Dit alles heb ik zo gereproduceerd.
Er bestaan meerdere meningen over het gebruik van een veer en een schuimring onder de raamslinger en deuropener. Ik heb de A en B onderdelenboeken goed bestudeerd, tezamen met het A werkplaatshandboek (T1) en supplement (T2). Hieruit kan eigenlijk maar 1 conclusie getrokken worden:
T1: veer onder deuropener, schuimring onder raamslinger.
Vanaf T2: Veer onder raamslinger, schuimring onder deuropener.
Als je naar de plaats van de deuropener en de raamslinger kijkt is het ook wel logisch. De veer zorgt ervoor dat het paneel strak tegen de rozet aangedrukt wordt. Hoe verder je van de buitenkant af gaat, hoe minder de spanning wordt. Dus heb je een veer nodig om de tegendruk de krijgen. Bij een T1 zit de deuropener het verst van de kant, bij de T2 en latere modellen zit de raamslinger het verst van de kant.
De boutkopjes aan de binnenkant van de deur worden afgedekt met een stukje schuim. Van Hirth heb ik hiervan een foto gekregen en dit wordt ook vermeld in het werkplaatshandboek. (zie inzet boven).
Eindresultaat schuim:
Om de schroefgaatjes op de juiste plaats in het deurpaneel te krijgen heb ik een perspex plaat op de deur gezet, positie gemarkeerd en de gaatjes overgenomen. Daarna positie op deurpaneel gezet, perspex plaat er op en gaatjes doorgeboord met fijn boortje. (Dit had ik overigens al gedaan voordat ik het tapijt en de folie erop geplakt had).
Tussen de greep en het paneel zit een ringetje. Ik vond 2 originelen in mijn boutjes en schroefjes doosje. De resterende 2 heb ik zelf gemaakt van 2 kraalringetjes. Tip: als je dit ook doet, vul de binnenkant van de ring dan op om snijden in de bekleding te voorkomen.
Aan de voor- en achterkant van de deur wordt rubber geplakt. Laat deze aan de bovenkant een flink stuk uitsteken. Na montage van het paneel kun je de sierlijst erop zetten en de rubber aantekenen. Sierlijst eraf, rubber snijden en sierlijst definitief vast schroeven.
Aan de voorkant zit er een schroefje door deze rubber daar waar de rubber knikt. Op de knik wordt de rubber ingesneden.
De kleur van de sierlijst is overigens een exacte match van het origineel. Deze is gescand en nagemaakt.
Deuren zijn klaar!