Deuren
Posted: 16 Aug 2013 12:32
Het plaatsen van de deuren is stiekem een hoop werk. Er zijn een paar dingen die je MOET doen voordat je deur erin hangt. Het volgende geldt in ieder geval voor een T2:
- rubberen deurvanger monteren (deze zit in de ruimte tussen wielkast en deur en zorgt ervoor dat je deur open blijft staan als je bergop geparkeerd hebt)
- rubberen stop aan de onderkant van de deur schroeven.
- Scharnierpen gaten even nalopen met rond vijltje en scharnierpen van te voren passen.
- Delen waar de scharnieren over elkaar bewegen even blank schuren en licht invetten.
Het volgende MOET niet maar is wel handig:
- Als je nieuwe deurpanelen hebt dan deze passen en de schroefgaatjes erin boren. Dit gaat een stuk makkelijker als de deur voor je ligt.
- Anti-dreun plaat in de deur plakken.
Dan is het tijd om de deur erin te hangen. Als je goed je best hebt gedaan voordat de auto gespoten hebt dan past de deur meteen. Past hij niet (goed), dan heb je een uitdaging…
Zowel scharnierpenkop als de splitpen, als de vetnippels worden in de karosserie kleur geverfd.
Als de deur past dan volgt de klink, de deuropener, de slotvanger op de B-stijl en de chromen lijst op de buiten-bovenkant van de deur. Let op: het profiel dat onder de chromen strip zit heeft een ongelijke 8 vorm! Het kleine rondje zit onder het profiel.
Deuropenings mechanisme: 7-58
Dan komt het ruitmechanisme. De rail met de wieltjes goed invetten en het mechanisme in de deur schuiven maar niet vastzetten. Aan de onderkant van de ruit zit een metalen strip. Deze goed invetten. Dan het mechanisme zo ver mogelijk naar voren schuiven en de ruit zover mogelijk naar achter in de deur laten zakken. Nu komt het vervelende stuk; de metalen strip op de ruit moet tussen de wieltjes van het mechanisme geklemd worden. Roep hiervoor hulp. De helper houdt het mechanisme stevig vast en zover mogelijk naar voren terwijl jezelf probeert de ruit op de wieltjes te schuiven. Is dat gelukt, dan het mechanisme vast zetten (met gezwarte boutjes!).
Nu kan het chromen frame in de deur en over de ruit geschoven worden. Het frame zit op de bodem van de deur op 2 stalen hoekjes vast, op de achterkant van de deur met een (speciale) boutje en aan de voorkant met 2 boutjes. Als alles vastzit controleren of de ruit mooi soepel omhoog en omlaag gaat en ook helemaal tot in de beide hoeken van het frame gaat. Tevens controleren of het ‘wind-stripje’ aan de achterkant van het frame mooi evenwijdig met de B-stijl loopt. Zo niet, dan het frame verder af/bij stellen. Het chromen frame was niet volledig tot onderaan verchroomd. Kostenbesparing? In ieder geval heeft mijn verchromer mijn verzoek goed uitgevoerd.
Tot slot de schroefjes aan de achterkant van de deur in de karosserie kleur verven en de ronde schroef openingen aan de voorkant afdekken met een afdekrubbertje.
- rubberen deurvanger monteren (deze zit in de ruimte tussen wielkast en deur en zorgt ervoor dat je deur open blijft staan als je bergop geparkeerd hebt)
- rubberen stop aan de onderkant van de deur schroeven.
- Scharnierpen gaten even nalopen met rond vijltje en scharnierpen van te voren passen.
- Delen waar de scharnieren over elkaar bewegen even blank schuren en licht invetten.
Het volgende MOET niet maar is wel handig:
- Als je nieuwe deurpanelen hebt dan deze passen en de schroefgaatjes erin boren. Dit gaat een stuk makkelijker als de deur voor je ligt.
- Anti-dreun plaat in de deur plakken.
Dan is het tijd om de deur erin te hangen. Als je goed je best hebt gedaan voordat de auto gespoten hebt dan past de deur meteen. Past hij niet (goed), dan heb je een uitdaging…
Zowel scharnierpenkop als de splitpen, als de vetnippels worden in de karosserie kleur geverfd.
Als de deur past dan volgt de klink, de deuropener, de slotvanger op de B-stijl en de chromen lijst op de buiten-bovenkant van de deur. Let op: het profiel dat onder de chromen strip zit heeft een ongelijke 8 vorm! Het kleine rondje zit onder het profiel.
Deuropenings mechanisme: 7-58
Dan komt het ruitmechanisme. De rail met de wieltjes goed invetten en het mechanisme in de deur schuiven maar niet vastzetten. Aan de onderkant van de ruit zit een metalen strip. Deze goed invetten. Dan het mechanisme zo ver mogelijk naar voren schuiven en de ruit zover mogelijk naar achter in de deur laten zakken. Nu komt het vervelende stuk; de metalen strip op de ruit moet tussen de wieltjes van het mechanisme geklemd worden. Roep hiervoor hulp. De helper houdt het mechanisme stevig vast en zover mogelijk naar voren terwijl jezelf probeert de ruit op de wieltjes te schuiven. Is dat gelukt, dan het mechanisme vast zetten (met gezwarte boutjes!).
Nu kan het chromen frame in de deur en over de ruit geschoven worden. Het frame zit op de bodem van de deur op 2 stalen hoekjes vast, op de achterkant van de deur met een (speciale) boutje en aan de voorkant met 2 boutjes. Als alles vastzit controleren of de ruit mooi soepel omhoog en omlaag gaat en ook helemaal tot in de beide hoeken van het frame gaat. Tevens controleren of het ‘wind-stripje’ aan de achterkant van het frame mooi evenwijdig met de B-stijl loopt. Zo niet, dan het frame verder af/bij stellen. Het chromen frame was niet volledig tot onderaan verchroomd. Kostenbesparing? In ieder geval heeft mijn verchromer mijn verzoek goed uitgevoerd.
Tot slot de schroefjes aan de achterkant van de deur in de karosserie kleur verven en de ronde schroef openingen aan de voorkant afdekken met een afdekrubbertje.