Klapraampjes
Posted: 25 May 2013 19:48
Hirth heeft met zijn tips (viewtopic.php?f=28&t=1567) al een hoop gras voor mijn voeten weggemaaid maar ik heb toch nog wat aanvullingen kunnen vinden en tevens een hoop kunnen bevestigen.
Mijn hoekjes waren niet meer allemaal te redden. Een enkele van Stoddard kreeg ik passend, andere heb ik zelf gemaakt. Het is zeer belangrijk dat alles goed genummerd/gemarkeerd is, anders heb je na het verchromen echt een uitdaging, tenzij je van puzzelen houdt.
Ik heb alle onderdelen eerst laten ontchromen en vervolgens terug laten sturen om ze zelf te slijpen/polijsten. Het is belangrijk dat je het slijpen zoveel mogelijk op een geassembleerd framepje doet. Je zult namelijk altijd aan het uiteinde van een stuk frame het kantje iets afronden. Dit gebeurt automatisch zonder dat je er erg in hebt. Als je ze dan in elkaar zet dan krijg je een V-tje op de naad. Als het framepje in elkaar zit dan kan dit niet gebeuren.
Ik heb mijn framepjes gemonteerd opgestuurd naar de verchromer met daarbij een hoop foto’s van de genummerde onderdelen. Zo ziet de verchromer hoe het in elkaar gezeten heeft en waar de kritieke punten zitten. De verchromer heeft de delen afzonderlijk verkoperd, vernikkeld en verchroomd. Maar voor het slijpen en polijsten van de nikkel en koperlagen heeft de verchromer de framepjes weer in elkaar gezet met dezelfde reden als hierboven genoemd. Verder heb ik passtiften en scharnierpennen bijgevoegd zodat de kleine scharniertjes en het grote scharnier/uitkklapmechanisme tijdens de bewerkingen steeds gecontroleerd konden worden op gangbaarheid. Het laatste dat je wilt is in/op nieuw verchroomde delen gaan boren en vijlen.
Voor het in elkaar zetten is het goed als je de originele rubbers nog hebt, zoals Hirth ook al zei. Die dienen als voorbeeld. Voor de daadwerkelijke assemblage heb ik een tool gemaakt die ervoor zorgt dat het gebogen deel van het frame bij elkaar gehouden wordt en je 2 handen over hebt om het glas erin te schuiven. Afwasmiddel werkt hierbij zeer goed. (Bij iedere regenbui worden je raampjes dan meteen gewassen….).
Als je ook zo’n tool wilt maken denk er dan aan om een ‘maan’ uit te frezen waar het bevestigingsplaatje van uitklapmechanisme in valt.
Het verticale deel komt dan als laatste. Hier had ik de hoekjes er al los in gezet tezamen met de rubber. Al met al was ik met een uur klaar voor beide raampjes.
De rubber voor de raamopening zelf heeft een vlakke kant en een geprofileerde kant. De vlakke kant komt buiten. Ik heb de rubber hier en daar vastgelijmd, met name in de ronding. Verder 2 sleufjes erin gesneden waar de scharniertjes doorheen gestoken worden.
Schroefjes en dopmoertjes zijn uiteraard origineel. Dopmoertjes zouden nog een verchroombeurtje kunnen krijgen maar dat is iets voor de komende winter.
Laatste tip: de buitenste rubber om het frame licht insmeren met silicone, glycerine o.i.d. om het raampje soepeler open te laten gaan. Een stroeve rubber glijdt niet makkelijk over de karosserie en hier en daar zit de rubber toch vrij strak tegen de opening aan.
Mijn hoekjes waren niet meer allemaal te redden. Een enkele van Stoddard kreeg ik passend, andere heb ik zelf gemaakt. Het is zeer belangrijk dat alles goed genummerd/gemarkeerd is, anders heb je na het verchromen echt een uitdaging, tenzij je van puzzelen houdt.
Ik heb alle onderdelen eerst laten ontchromen en vervolgens terug laten sturen om ze zelf te slijpen/polijsten. Het is belangrijk dat je het slijpen zoveel mogelijk op een geassembleerd framepje doet. Je zult namelijk altijd aan het uiteinde van een stuk frame het kantje iets afronden. Dit gebeurt automatisch zonder dat je er erg in hebt. Als je ze dan in elkaar zet dan krijg je een V-tje op de naad. Als het framepje in elkaar zit dan kan dit niet gebeuren.
Ik heb mijn framepjes gemonteerd opgestuurd naar de verchromer met daarbij een hoop foto’s van de genummerde onderdelen. Zo ziet de verchromer hoe het in elkaar gezeten heeft en waar de kritieke punten zitten. De verchromer heeft de delen afzonderlijk verkoperd, vernikkeld en verchroomd. Maar voor het slijpen en polijsten van de nikkel en koperlagen heeft de verchromer de framepjes weer in elkaar gezet met dezelfde reden als hierboven genoemd. Verder heb ik passtiften en scharnierpennen bijgevoegd zodat de kleine scharniertjes en het grote scharnier/uitkklapmechanisme tijdens de bewerkingen steeds gecontroleerd konden worden op gangbaarheid. Het laatste dat je wilt is in/op nieuw verchroomde delen gaan boren en vijlen.
Voor het in elkaar zetten is het goed als je de originele rubbers nog hebt, zoals Hirth ook al zei. Die dienen als voorbeeld. Voor de daadwerkelijke assemblage heb ik een tool gemaakt die ervoor zorgt dat het gebogen deel van het frame bij elkaar gehouden wordt en je 2 handen over hebt om het glas erin te schuiven. Afwasmiddel werkt hierbij zeer goed. (Bij iedere regenbui worden je raampjes dan meteen gewassen….).
Als je ook zo’n tool wilt maken denk er dan aan om een ‘maan’ uit te frezen waar het bevestigingsplaatje van uitklapmechanisme in valt.
Het verticale deel komt dan als laatste. Hier had ik de hoekjes er al los in gezet tezamen met de rubber. Al met al was ik met een uur klaar voor beide raampjes.
De rubber voor de raamopening zelf heeft een vlakke kant en een geprofileerde kant. De vlakke kant komt buiten. Ik heb de rubber hier en daar vastgelijmd, met name in de ronding. Verder 2 sleufjes erin gesneden waar de scharniertjes doorheen gestoken worden.
Schroefjes en dopmoertjes zijn uiteraard origineel. Dopmoertjes zouden nog een verchroombeurtje kunnen krijgen maar dat is iets voor de komende winter.
Laatste tip: de buitenste rubber om het frame licht insmeren met silicone, glycerine o.i.d. om het raampje soepeler open te laten gaan. Een stroeve rubber glijdt niet makkelijk over de karosserie en hier en daar zit de rubber toch vrij strak tegen de opening aan.