Tapijtbiezen

User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Tapijtbiezen

Postby E10 » 25 Jul 2012 19:48

Omdat ik toch niets anders te doen had :roll: , ben ik aan de gang geweest met het tapijt. Ik wist dat de bies die er door KHM op gezet was niet correct was en dus vervangen moest worden. Tevens wist ik dat in de deuropening vinyl gebruikt werd ipv katoen en na een onderzoekje bleek dat ik rood vinyl moest hebben omdat mijn interieur ook rood was (en wordt). In de loop van 1959 zijn deze vinylbiezen beige geworden, ongeacht interieurkleur. (http://porsche356registry.org/356talk/13/29909.html
Ik had nog een stuk rood vinyl liggen dat op een originele dashboard banaan zat. Dat stuk was groot genoeg en zag er na reinigen weer als nieuw uit.

De katoenen bies bleek lastiger:
Gedurende de afgelopen jaren had ik hier en daar al wat stalen opgevraagd. Tevens van een goede bekende een tip gekregen voor een mooie bies. Toen Pet zijn T1 binnen had kon ik zijn originele bies als referentie nemen. De biezen die ik had voldeden geen van allen. Een nieuwe zoektocht leverde niets op, temeer ook omdat de meeste biezen die aangeboden worden 3cm breed zijn en de bies origineel 1,5cm was. Met de dikte van het tapijt redt je het dus niet voor en achter die 1,5cm te halen. En de juiste kleur zat er sowieso niet bij.

Dus moest ik zelf aan de slag met handwas-textielverf. Ik heb een neutrale 4cm brede band gekocht met het juiste patroon. Voor de rit bij Anita had ik wat stalen gemaakt. Diegene die daar waren hebben mij bezig gezien met deze stalen en een kleurenwaaier. Er was een staal die aardig in de buurt kwam. Aangezien ik van alle stalen zeer nauwkeurig opgeschreven had hoeveel gram ik van welke verf genomen had en de tijd dat de katoenband in de emmer lag moest dit makkelijk te reproduceren zijn........Niet dus. De katoenband kwam er veel te bruin uit. 30m band naar de ..... :evil: Gelukkig kon ik de band in chloor bleken en ben opnieuw begonnen met experimenteren maar wat ik ook probeerde, het lukte niet meer. Ik ben toen aan de slag gegaan met koffie, thee, chocomel, cola en zelfs wiener mélange (deze gaf wel een goeie kleur maar hechtte niet aan het stof..... :shock: ). Toen weer terug naar de textielverf maar ipv van de handwas verf, heb ik nu wasmachine verf genomen. Nadeel hiervan is dat je het proces niet kunt volgen. Je gooit het in de machine en na 1,5 uur zie je het resultaat pas. Maar ja, met de handwas lukte het ook niet.

Omdat ik bang was dat de bies te beige zou worden (volgens kleur op verpakking) heb ik 'm eerst in een emmer water met daarin een paar druppels zwarte inkt gelegd waardoor de bies iets vergrijsde. Deze vergrijsde bies ging de wasmachine in tezamen met een afgemeten hoeveelheid beige wasmachineverf (ca 1/5 pakje) plus een beetje bruine handwasverf. Hoeveelheden heb ik op gevoel bepaald. Na anderhalf uur voor het raampje gezeten te hebben was het moment daar. Nou ja, bijna, want de band moest nog drogen om de kleur te kunnen bepalen. En de kleur was goed! Alleen een beetje te licht. Na dit nog 2x herhaald te hebben was ik helemaal blij en tevreden. Mijn vrouw trouwens ook, want ze weet nu dat ik de wasmachine kan bedienen..... :(

Carla van Carla Autostoffering in Geleen heeft alles volgens mijn instructies, foto's en aantekeningen heel netjes afgebiesd. Het teveel aan band aan de achterkant snij ik langs het stiksel af. Als je goed kijkt dan zul je zien dat de originele band vroeger ook langs de stiksel afgesneden werd.

Ik kan niet wachten tot het erin zit. Overigens moest ik 2 tapijtdelen nieuw maken omdat deze totaal verkeerd waren (wat KHM overigens glashard ontkende omdat ik de eerste was die erover klaagde. Ligt dat aan mij of aan hun andere klanten.......) Maar dat is weer een ander verhaal.


Origineel vinyl, deels schoongemaakt:
P4051279.JPG


Resultaat van tig pogingen en meerdere weken. Je kunt niet zeggen dat ik snel opgeef........
P6211619.JPG


En het eindresultaat:
P7231841.JPG


Tot slot de bies die erop zat (de rechter), die is dus echt erg fout (de linker trouwens ook)
binding katoen.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Tapijtbiezen

Postby Hirth » 26 Jul 2012 13:27

Erg gaaf E10, dit doen weinigen je na. Complimenten
Last edited by Hirth on 30 Jul 2012 10:51, edited 1 time in total.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Tapijtbiezen

Postby E10 » 28 Jul 2012 17:15

Dank je. Toch ken ik er wel een paar :wink:
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: Tapijtbiezen

Postby Richard » 03 Aug 2012 08:14

Prachtig! Zowel de bies als je doorzettingsvermogen.
Richard

'63 356B

Return to “Aufbau  -  Body”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests