Het zonnedak is een mooie optie als de zon schijnt. Echter, de zon schijnt helaas niet altijd. Sterker nog, het regent zelfs wel eens. Om ervoor te zorgen dat het regenwater niet in de cabine komt heeft Golde (de fabrikant van de zonnedaken) slangen gemonteerd die het water aan de voor- en achterkant wegvoeren en onder de auto laat weglopen. Over deze slangen gaat dit project.
Nu zou je kunnen denken dat dit een kwestie is van een paar meter slang kopen, op lengte snijden, klemmetje erover, monteren en klaar.......Niets is minder waar, ook van slangen kun je een heel project maken.....
Ik had de originele slangen nog en daaraan kon ik zien dat ze origineel transparant waren. Ze zaten vast met een soortgelijke klem als gebruikt werd voor de achteras moffen, maar dan kleiner. Deze klemmen heb ik na een paar weken zoeken gevonden
Ik wilde graag de originele slangen gebruiken maar de voorste waren door een vorige eigenaar afgesneden en waren ca 30cm te kort. De achterste waren hard geworden. Middels verwarmen kon ik ze wel soepel krijgen maar na afkoelen werden ze weer net zo hard.
Omdat de voorste een mooie patina hadden, nog soepel waren en maar een beetje te kort, heb ik deze verlengd en gemonteerd met het nieuwe stuk aan de bovenkant.
De achterste kon ik echt niet meer gebruiken. Transparante slangen in de juiste maat was geen probleem. Het deel dat zichtbaar is in de motorruimte werd na montage zwart gekwast. Dit is goed te zien op de foto van de originele slang. Echter, bij de klem blijft er een beetje zichtbaar van de transparante slang. Ik vond het niet mooi als dat stukje zichtbare slang maagdelijk transparant zou zijn terwijl de voorste slang een mooi originele patina heeft.
Ik heb eerst gezocht naar een geeltransparante slang maar die vond ik niet. Dus ik moest die slang ter plekke verouderen/vergelen. Gelukkig had ik nog een rest laklijm staan. Slang gespoten met de laklijm. Zeer geleidelijk, beetje bij beetje verwarmd zodat de slang niet zou smelten en de lak toch verkleurt. Toen kon ik de slang monteren en met de kwast zwart maken. Als je nu goed kijkt dan zie naast/onder de klem een vergeelde slang en is de voor- en achterkant weer in balans.........
Slang verlengd:
Originele type klem:
Originele slang zichtbaar:
Originele hard geworden achterste slang. Duidelijk te zien dat de slangen na montage zwart werden gemaakt:
Plaatselijk verouderen....:
En zwart kwasten:
Sunroof slangen
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Sunroof slangen
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Richard
- Moderator
- Posts: 1499
- Joined: 08 May 2006 11:57
- Contact:
Re: Sunroof slangen
Prachtig werk weer E10. En met dat weer van vandaag zal je ze nodig hebben!
Richard
'63 356B
'63 356B
-
- Posts: 505
- Joined: 09 Jun 2006 20:06
- Location: Maldegem, Belgium
- Contact:
Re: Sunroof slangen
Toppie hoor weer...
- Dame
- Posts: 225
- Joined: 05 Mar 2010 08:30
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sunroof slangen
Je hebt je weer uitgeleefd en met resultaat
Netjes gedaan!
Netjes gedaan!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests