1/4 windows
Posted: 01 Feb 2011 21:51
Afgelopen week mijn ruitjes in elkaar gezet. Zoals met alles zitten hier de nodige haken en ogen aan. Onderstaand enkele tips van mijn kant die hopelijk van pas zullen komen mocht iemand eerdaags hetzelfde project ondernemen.
Demontage:
De sleutel tot een top eindresultaat is de demontage. De ruitjes bestaan uit twee delen. Deze twee delen worden bij elkaar gehouden door twee "beugeltjes" Het probleem is dat door de jaren heen de rubbers hard worden en deze gaan lekken. Het gevolg is dat de schroefjes die de beugeltjes aan het chromen frame vasthouden vaak zwaar verroest zijn. Het is echt van belang dat je indien de schroefjes niet te redden zijn deze zo nauwkeurig mogelijk uitboort. De beugeltjes zijn specifiek voor de ruitjes en zijn niet gemakkelijk uit te wisselen.
Nu is het zo dat NLA en Stoddard een revise setje verkopen met de beugeltjes. Maak niet de fout deze te gebruiken, ze passen niet!!!! Doe er alles aan de originele beugeltjes te behouden. Zodra alles los is, is het verstandig de beugeltjes met een slagstempel te markeren. Zo weet je welk beugeltje op welke plaats zit en bij welk frame horen.
Stap twee is het laten chromen van de frames door een goede chromer. Zorg er voor dat de chromer de randen netjes strak houdt en spaarzaam is met het koperen. Zo niet dan kan je uitkijken naar een middag met de vijl en dremel om alles netjes passend te krijgen.
Montage
Montage is relatief eenvoudig je dient echter wel op de volgende zaken te letten:
1. Er zijn verschillende diktes van de rubber in omloop, zorg dat je de dunne versie koopt dit maakt je leven een stuk eenvoudiger
2. De rubbers dienen op enkele plekken verdunt te worden, gebruik je originele rubber als voorbeeld
3. Probeer je originele schroefjes te gebruiken, is dit niet mogelijk zorg dan dat je schroefjes van de zelfde lengte gebruikt
Na het op maat snijden van de rubbers kan je deze met b.v. WD40 of zeep wat glad maken zodat ze makkelijker in het frame glijden. Schroef alles vast en klaar ben je. Er is op de registry veel te lezen over de restauratie van deze ruitjes, mijn ervaring is dat als je de bovenstaande stappen opvolgt de restauratie niet zo lastig hoeft te zijn als vaak wordt beschreven. Key is wel dat je de oorspronkelijke beugeltjes gebruikt en de dunne rubbers. Doe je dit niet dan is het een hels karwei. Ter illustratie, ik kon helaas niet de oorspronkelijke beugeltjes redden in een van mij ruitjes. Beugeltjes van NLA geprobeerd zonder succes, troep. Originele beugeltjes van een ander ruitjes gepakt en zelfs met deze heb ik tot op heden nog geen 100% passing. Ben er bijna maar zal het aantal uren maar voor mij houden.
Fotos:
1. Frame vers van de chromer
2. Speciaal stukje gereedschap voor het snijden van de rubbers
Demontage:
De sleutel tot een top eindresultaat is de demontage. De ruitjes bestaan uit twee delen. Deze twee delen worden bij elkaar gehouden door twee "beugeltjes" Het probleem is dat door de jaren heen de rubbers hard worden en deze gaan lekken. Het gevolg is dat de schroefjes die de beugeltjes aan het chromen frame vasthouden vaak zwaar verroest zijn. Het is echt van belang dat je indien de schroefjes niet te redden zijn deze zo nauwkeurig mogelijk uitboort. De beugeltjes zijn specifiek voor de ruitjes en zijn niet gemakkelijk uit te wisselen.
Nu is het zo dat NLA en Stoddard een revise setje verkopen met de beugeltjes. Maak niet de fout deze te gebruiken, ze passen niet!!!! Doe er alles aan de originele beugeltjes te behouden. Zodra alles los is, is het verstandig de beugeltjes met een slagstempel te markeren. Zo weet je welk beugeltje op welke plaats zit en bij welk frame horen.
Stap twee is het laten chromen van de frames door een goede chromer. Zorg er voor dat de chromer de randen netjes strak houdt en spaarzaam is met het koperen. Zo niet dan kan je uitkijken naar een middag met de vijl en dremel om alles netjes passend te krijgen.
Montage
Montage is relatief eenvoudig je dient echter wel op de volgende zaken te letten:
1. Er zijn verschillende diktes van de rubber in omloop, zorg dat je de dunne versie koopt dit maakt je leven een stuk eenvoudiger
2. De rubbers dienen op enkele plekken verdunt te worden, gebruik je originele rubber als voorbeeld
3. Probeer je originele schroefjes te gebruiken, is dit niet mogelijk zorg dan dat je schroefjes van de zelfde lengte gebruikt
Na het op maat snijden van de rubbers kan je deze met b.v. WD40 of zeep wat glad maken zodat ze makkelijker in het frame glijden. Schroef alles vast en klaar ben je. Er is op de registry veel te lezen over de restauratie van deze ruitjes, mijn ervaring is dat als je de bovenstaande stappen opvolgt de restauratie niet zo lastig hoeft te zijn als vaak wordt beschreven. Key is wel dat je de oorspronkelijke beugeltjes gebruikt en de dunne rubbers. Doe je dit niet dan is het een hels karwei. Ter illustratie, ik kon helaas niet de oorspronkelijke beugeltjes redden in een van mij ruitjes. Beugeltjes van NLA geprobeerd zonder succes, troep. Originele beugeltjes van een ander ruitjes gepakt en zelfs met deze heb ik tot op heden nog geen 100% passing. Ben er bijna maar zal het aantal uren maar voor mij houden.
Fotos:
1. Frame vers van de chromer
2. Speciaal stukje gereedschap voor het snijden van de rubbers