Remmen

User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Remmen

Postby E10 » 02 Apr 2012 18:07

Over het monteren van de remmen valt niet heel veel te vertellen behalve dat je het goed moet doen. Dus moeten de plaatjes het verhaal maar vertellen. Daarop zijn de originele remcilinders te zien maar dan voorzien van een RVS cilinderwand (licht ingevet met ATE remmenvet), originele korte ontluchtingsnippels met de originele ATE stofkapjes en uiteraard de bolkop schroefjes. Laatste plaatje laat zien hoe het ooit was.......

O ja, de kenner ziet dat er op het eerste plaatje 2 handremhevels teveel zijn. Vraag maar niets......

P3171127.JPG

P3171128.JPG

P3171131.JPG

P3171134.JPG

P3291232.JPG

P3291239.JPG

IMG_6301.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Remmen

Postby Hirth » 02 Apr 2012 19:54

Nice!
Mark
Posts: 33
Joined: 18 Jul 2006 17:21
Location: middenland
Contact:

Re: Remmen

Postby Mark » 18 Apr 2012 19:31

Ziet er zeer fraai uit Etienne! Ik vraag me af waarom je die draad anders hebt aangebracht dan op de "oude" foto, jou kennende zal de nieuwe situatie orgineel zijn maar dat ziet er mijnsinziens wel onlogisch uit...
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Remmen

Postby JDMM » 18 Apr 2012 20:22

Tja, nu je het er toch over hebt, ik heb dat ook direct gezien dat die borgdraad een geheel eigen leven was gaan leiden, maar wilde niet (weer) zeuren.
Dat zal dus nu veranderd moeten worden E10. :D
Verder weer veel mooi werk geleverd !

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Remmen

Postby E10 » 18 Apr 2012 20:32

Niets veranderen! De uitleg is hier te lezen viewtopic.php?f=25&t=1876

Voor diegene die niet het hele stuk willen lezen volgt hier de uitleg.

Bouten borgen. De foto van de borging in het WSM slaat nergens op. Kern van borgen is dat de borgdraad, mits juist aangebracht, de bout als het ware aantrekt in de richting van het vastdraaien. Hiermee wordt iedere neiging van de bout om spontaan los te draaien tegengegaan en dat is precies de bedoeling. De borging die door Porsche toegepast wordt heeft hier niets mee te maken. Goed, de bout zal er niet helemaal uitdraaien maar je ankerplaat kan wel los komen. Dat wil je niet….. Dus, hoewel niet origineel, heb ik de enige juiste borging toegepast. Leuk klusje voor iedereen om de trommels eraf te halen en de bouten correct te borgen! Ik wil volgend jaar :roll: geen ankerplaten tegen de neus van mijn auto krijgen…..
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Remmen

Postby JDMM » 18 Apr 2012 20:53

AMMEHOELA !
We houden het origineel of niet.
Als e.o.a. zool het beter weet dan de Fabriek in 1958, soi, maar dat wil niet direct zeggen dat een originaliteitsfreak daar direct achteraan moet hollen.
Dat draadje hoort op dezelfde onbeholpen manier vast te zitten zoals ze het toen deden.
Ik heb helemaal geen draadje, maar een klodder loctite, dat werkt ook of beter.
Origineel is dat echter geenszins.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Remmen

Postby E10 » 19 Apr 2012 09:03

Jan, ik waardeer het dat je erop toeziet dat ik geen steekjes laat vallen in mijn streven naar originaliteit en je bezorgdheid als dat toch dreigt te gebeuren! :D Maar soms moet je concessies doen. Het is een voortdurende afweging tussen veiligheid en originaliteit. Een andere in dit kader (en tevens behorende bij hetzelfde onderwerp) is de keuze voor een dubbel uitgevoerde hoofdremcilinder voor een gescheiden remsysteem. Niet origineel, wel zo veilig.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Remmen

Postby JDMM » 19 Apr 2012 10:28

Veiligheid gaat idd boven alles, verstandige keuze, dat gescheiden remsysteem !

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Remmen

Postby E10 » 22 Feb 2016 20:25

E10 wrote:Niets veranderen! De uitleg is hier te lezen viewtopic.php?f=25&t=1876

Voor diegene die niet het hele stuk willen lezen volgt hier de uitleg.

Bouten borgen. De foto van de borging in het WSM slaat nergens op. Kern van borgen is dat de borgdraad, mits juist aangebracht, de bout als het ware aantrekt in de richting van het vastdraaien. Hiermee wordt iedere neiging van de bout om spontaan los te draaien tegengegaan en dat is precies de bedoeling. De borging die door Porsche toegepast wordt heeft hier niets mee te maken. Goed, de bout zal er niet helemaal uitdraaien maar je ankerplaat kan wel los komen. Dat wil je niet….. Dus, hoewel niet origineel, heb ik de enige juiste borging toegepast. Leuk klusje voor iedereen om de trommels eraf te halen en de bouten correct te borgen! Ik wil volgend jaar :roll: geen ankerplaten tegen de neus van mijn auto krijgen…..


Laatst was ik in de onderhoudshangaar waar ze een aan van de (vliegtuig)motoren bezig waren. En wat ik toen zag......:
IMG_1146.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Remmen

Postby horsepowerjunkie » 22 Feb 2016 21:17

E10 wrote:
Laatst was ik in de onderhoudshangaar waar ze een aan van de (vliegtuig)motoren bezig waren. En wat ik toen zag......:
IMG_1146.jpg


Dat ze het op de juiste manier hadden gedaan?
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Remmen

Postby E10 » 22 Feb 2016 23:01

Ja, zo borg je bouten.
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Remmen

Postby horsepowerjunkie » 23 Feb 2016 08:39

Haha ik dacht al, zie ik het nou verkeerd dan? Maar gelukkig, alles is zoals het moet zijn. 8)
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

Return to “Bremsen, Räder und Reifen  -  Brakes, wheels and Tires”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests