Page 1 of 1

Remmen

Posted: 02 Apr 2012 18:07
by E10
Over het monteren van de remmen valt niet heel veel te vertellen behalve dat je het goed moet doen. Dus moeten de plaatjes het verhaal maar vertellen. Daarop zijn de originele remcilinders te zien maar dan voorzien van een RVS cilinderwand (licht ingevet met ATE remmenvet), originele korte ontluchtingsnippels met de originele ATE stofkapjes en uiteraard de bolkop schroefjes. Laatste plaatje laat zien hoe het ooit was.......

O ja, de kenner ziet dat er op het eerste plaatje 2 handremhevels teveel zijn. Vraag maar niets......

P3171127.JPG

P3171128.JPG

P3171131.JPG

P3171134.JPG

P3291232.JPG

P3291239.JPG

IMG_6301.JPG

Re: Remmen

Posted: 02 Apr 2012 19:54
by Hirth
Nice!

Re: Remmen

Posted: 18 Apr 2012 19:31
by Mark
Ziet er zeer fraai uit Etienne! Ik vraag me af waarom je die draad anders hebt aangebracht dan op de "oude" foto, jou kennende zal de nieuwe situatie orgineel zijn maar dat ziet er mijnsinziens wel onlogisch uit...

Re: Remmen

Posted: 18 Apr 2012 20:22
by JDMM
Tja, nu je het er toch over hebt, ik heb dat ook direct gezien dat die borgdraad een geheel eigen leven was gaan leiden, maar wilde niet (weer) zeuren.
Dat zal dus nu veranderd moeten worden E10. :D
Verder weer veel mooi werk geleverd !

Jan.

Re: Remmen

Posted: 18 Apr 2012 20:32
by E10
Niets veranderen! De uitleg is hier te lezen viewtopic.php?f=25&t=1876

Voor diegene die niet het hele stuk willen lezen volgt hier de uitleg.

Bouten borgen. De foto van de borging in het WSM slaat nergens op. Kern van borgen is dat de borgdraad, mits juist aangebracht, de bout als het ware aantrekt in de richting van het vastdraaien. Hiermee wordt iedere neiging van de bout om spontaan los te draaien tegengegaan en dat is precies de bedoeling. De borging die door Porsche toegepast wordt heeft hier niets mee te maken. Goed, de bout zal er niet helemaal uitdraaien maar je ankerplaat kan wel los komen. Dat wil je niet….. Dus, hoewel niet origineel, heb ik de enige juiste borging toegepast. Leuk klusje voor iedereen om de trommels eraf te halen en de bouten correct te borgen! Ik wil volgend jaar :roll: geen ankerplaten tegen de neus van mijn auto krijgen…..

Re: Remmen

Posted: 18 Apr 2012 20:53
by JDMM
AMMEHOELA !
We houden het origineel of niet.
Als e.o.a. zool het beter weet dan de Fabriek in 1958, soi, maar dat wil niet direct zeggen dat een originaliteitsfreak daar direct achteraan moet hollen.
Dat draadje hoort op dezelfde onbeholpen manier vast te zitten zoals ze het toen deden.
Ik heb helemaal geen draadje, maar een klodder loctite, dat werkt ook of beter.
Origineel is dat echter geenszins.

Jan.

Re: Remmen

Posted: 19 Apr 2012 09:03
by E10
Jan, ik waardeer het dat je erop toeziet dat ik geen steekjes laat vallen in mijn streven naar originaliteit en je bezorgdheid als dat toch dreigt te gebeuren! :D Maar soms moet je concessies doen. Het is een voortdurende afweging tussen veiligheid en originaliteit. Een andere in dit kader (en tevens behorende bij hetzelfde onderwerp) is de keuze voor een dubbel uitgevoerde hoofdremcilinder voor een gescheiden remsysteem. Niet origineel, wel zo veilig.

Re: Remmen

Posted: 19 Apr 2012 10:28
by JDMM
Veiligheid gaat idd boven alles, verstandige keuze, dat gescheiden remsysteem !

Jan.

Re: Remmen

Posted: 22 Feb 2016 20:25
by E10
E10 wrote:Niets veranderen! De uitleg is hier te lezen viewtopic.php?f=25&t=1876

Voor diegene die niet het hele stuk willen lezen volgt hier de uitleg.

Bouten borgen. De foto van de borging in het WSM slaat nergens op. Kern van borgen is dat de borgdraad, mits juist aangebracht, de bout als het ware aantrekt in de richting van het vastdraaien. Hiermee wordt iedere neiging van de bout om spontaan los te draaien tegengegaan en dat is precies de bedoeling. De borging die door Porsche toegepast wordt heeft hier niets mee te maken. Goed, de bout zal er niet helemaal uitdraaien maar je ankerplaat kan wel los komen. Dat wil je niet….. Dus, hoewel niet origineel, heb ik de enige juiste borging toegepast. Leuk klusje voor iedereen om de trommels eraf te halen en de bouten correct te borgen! Ik wil volgend jaar :roll: geen ankerplaten tegen de neus van mijn auto krijgen…..


Laatst was ik in de onderhoudshangaar waar ze een aan van de (vliegtuig)motoren bezig waren. En wat ik toen zag......:
IMG_1146.jpg

Re: Remmen

Posted: 22 Feb 2016 21:17
by horsepowerjunkie
E10 wrote:
Laatst was ik in de onderhoudshangaar waar ze een aan van de (vliegtuig)motoren bezig waren. En wat ik toen zag......:
IMG_1146.jpg


Dat ze het op de juiste manier hadden gedaan?

Re: Remmen

Posted: 22 Feb 2016 23:01
by E10
Ja, zo borg je bouten.

Re: Remmen

Posted: 23 Feb 2016 08:39
by horsepowerjunkie
Haha ik dacht al, zie ik het nou verkeerd dan? Maar gelukkig, alles is zoals het moet zijn. 8)