Het grote 'Sway-Bar BBQ Event'

User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Het grote 'Sway-Bar BBQ Event'

Postby E10 » 29 May 2012 17:00

Eindelijk een project afgesloten dat al maanden lag te wachten, namelijk de afwerking van de stabilisatiestang. Zoals we inmiddels weten was deze bij de A niet zwart gelakt maar had een geel/bruine finish. Waarmee de stang afgewerkt werd weten we echter niet. Het zou transparante lak of beits kunnen zijn, laklijm of heel iets anders (electrolytisch?).

Laklijm geeft een mooie finish en heeft een goede hechting. Echter, deze moet in een oven afgebakken worden bij ca 200°C. En zo’n grote oven heb ik niet staan.

Ik heb eerst geprobeerd een beits te vinden die op blank metaal hecht en die transparant opdroogt. Die heb ik niet kunnen vinden.

Vervolgens heb ik geprobeerd blanke lak met kleur lak te kleuren tot de gewenste kleur. Dit lukte niet tot tevredenheid.

Dus toch maar terug naar de laklijm. Het was een proces van trial en error dat ik op een andere stang uitgevoerd heb;
Laklijm met de kwast aanbrengen en met de industrieföhn verwarmen. De laklijm verkleurde maar niet gelijkmatig. Misschien omdat het gekwast was?

Laklijm verdunnen, spuiten en verwarmen. Zelfde resultaat. Dus ik had echt een oven nodig. Rondje vragen bij enkele kunstenaars in de buurt leverde niets op. Dan maar creatief met de bbq....

Ik heb een oven gebouwd op de bbq: Frame gemaakt, ingepakt met alu folie, raampje erin om proces te kunnen volgen en föhn erin om een luchtcirculatie te krijgen. Dit laatste had ik nodig omdat de stang (en dus de oven) langer is dan de bbq. Opstoken tot 200°C en de stang kon erin.

Na een tijdje begon de stang te verkleuren. Echter, het middendeel kleurde toch sneller dan de uiteinden. Om te voorkomen dat het geheel te donker zou worden heb ik de stang er uitgenomen en de uiteinden heel geleidelijk handmatig met de industrieföhn bijgekleurd.

Tot slot de stang afgelakt met 2K blanke lak.

Het resultaat is niet perfect maar wel bevredigend. Mocht er iemand zijn die dit ook wil dan raad ik hem/haar toch aan om een grote oven te zoeken. Het mooie van de laklijm is dat je het niet meteen na het opbrengen hoeft te verhitten. Er mogen best een paar dagen tussen zitten.

Op naar het volgende project.

P5031439.JPG

P5031441.JPG

P5211516.JPG

P5211517.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Re: Het grote 'Sway-Bar BBQ Event'

Postby Matthijs356 » 30 May 2012 08:48

E10, je bent zo gek als een achterdeur!!!

Maar wel een schitterend resultaat...
:wink:
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Het grote 'Sway-Bar BBQ Event'

Postby JDMM » 30 May 2012 09:52

Idd een mooi resultaat ! Wat een doorzettingsvermogen en toewijding.

(Ik geloof niet dat ik mijn stab. stang ooit gezien heb, laat staan dat ik weet wat voor kleur die heeft......)

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: Het grote 'Sway-Bar BBQ Event'

Postby Richard » 30 May 2012 22:02

Wordt tijd om zo'n originele stang naar het http://www.forensischinstituut.nl te brengen voor een diagnose van de afwerking.
We kunnen natuurlijk ook gaan BBQ-en :)

Wel een prachtig resultaat idd!
Richard

'63 356B
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Het grote 'Sway-Bar BBQ Event'

Postby Hirth » 31 May 2012 20:24

Nice! loon naar werken
User avatar
Dame
Posts: 225
Joined: 05 Mar 2010 08:30
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het grote 'Sway-Bar BBQ Event'

Postby Dame » 01 Jun 2012 21:14

Heel vindingrijk en niet voor niets :wink: Een schitterend resultaat!
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Het grote 'Sway-Bar BBQ Event'

Postby Bos » 04 Jun 2012 22:53

Na de vaatwasser, de bbq

What's next?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het grote 'Sway-Bar BBQ Event'

Postby E10 » 24 Nov 2012 20:32

En hij hangt er eindelijk onder!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Return to “Vorderachse und Lenkung  -  Front Axle and steering gear”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests