Fusees en ankerplaten
Posted: 21 Nov 2011 17:45
Afgelopen week heb ik eindelijk de draagarmen en de fusees met de ankerplaten gemonteerd. Met het werkplaatshandboek, een pers en een ruimer mag dit normaal gesproken geen problemen opleveren. Het eerste heb ik. Voor het tweede en het derde kon ik gelukkig terecht bij een bekend mede forum lid. Ik kreeg er nog 2 handjes bij ook!!
Voor het zover was kwam ik tot de ontdekking dat de ‘Bundbolzen’ kit die ik bij Joma gekocht had, niet de goeie was. Het was de VW kit, dus met de stalen bussen ipv de bronzen. Daarbij was de binnendiameter nog te groot ook. Dus bronzen staaf gekocht en nieuwe uitgedraaid met de juiste binnendiameter.
Het persen en ruimen van de bussen voor de ‘Achsbolzen’ verliep goed, al duurde het even voordat we eentje met ‘leichte Sattengang’ konden bewegen. Deze moest dus enige malen in en uit elkaar geperst worden.
Bij het voorbereiden van de montage werkzaamheden kwam ik erachter dat er geen 40 shims in de kit zaten en dat de dichtschijf die tegen de draagarm aan zit met bijbehorende rubber dichtring ook de verkeerde waren. Ik had wel nog originele shims dus dat was geen probleem. Dichtring plus rubber snel besteld. (Foto; links origineel, rechts nieuw)
De tabel in het boek om de ofset te bepalen spreekt voor zich. Kwestie van meten, het juiste aantal shims pakken en klaar. Tenminste, als alle shims die je hebt de vereiste 0,5mm dikte hebben. Omdat ik zoveel verkeerde onderdelen gezien had ben ik maar eens gaan meten en mijn bange vermoeden werd waar. Ze waren niet allemaal 0,5mm. Leuk dat ze dat even erbij zetten…not. Ik raad iedereen dus aan om het pakketje shims dat je zou moeten hebben om de ofset goed te krijgen even na te meten voor montage. Goed, ik heb dus alles van te voren nagemeten en de ofset is in orde.
Ankerplaten erop. Voor de zekerheid nog met een waterpas de verticale hoek van de ankerplaten gemeten en deze was links, rechts 89,4 tot 89,6 graden. De foutmarge is natuurlijk wel redelijk groot omdat de ankerplaten 100% recht moeten zijn, de lak op randen zou kunnen verschillen en beide ankerplaten moeten in exact dezelfde stand staan. Daarnaast moet de auto exact waterpas staan. Maar het geeft een goeie indicatie. In het boek staat dat de hoek 40 graadminuten moet zijn met een speling van +/- 30 graadminuten. Dat komt overeen met 0,66 graad +/- 0,5 graad en dat is dus 89,34 graden +/- 0,5 graad. ‘Straks’ bij het uitlijnen zullen we zien hoe ze echt staan.
Bouten borgen. De foto van de borging in het WSM slaat nergens op. Kern van borgen is dat de borgdraad, mits juist aangebracht, de bout als het ware aantrekt in de richting van het vastdraaien. Hiermee wordt iedere neiging van de bout om spontaan los te draaien tegengegaan en dat is precies de bedoeling. De borging die door Porsche toegepast wordt heeft hier niets mee te maken. Goed, de bout zal er niet helemaal uitdraaien maar je ankerplaat kan wel los komen. Dat wil je niet….. Dus, hoewel niet origineel, heb ik de enige juiste borging toegepast. De winter staat voor de deur; leuk klusje voor iedereen om de trommels eraf te halen en de bouten correct te borgen! Ik wil volgend jaar geen ankerplaten tegen de neus van mijn auto krijgen…..
Voor het zover was kwam ik tot de ontdekking dat de ‘Bundbolzen’ kit die ik bij Joma gekocht had, niet de goeie was. Het was de VW kit, dus met de stalen bussen ipv de bronzen. Daarbij was de binnendiameter nog te groot ook. Dus bronzen staaf gekocht en nieuwe uitgedraaid met de juiste binnendiameter.
Het persen en ruimen van de bussen voor de ‘Achsbolzen’ verliep goed, al duurde het even voordat we eentje met ‘leichte Sattengang’ konden bewegen. Deze moest dus enige malen in en uit elkaar geperst worden.
Bij het voorbereiden van de montage werkzaamheden kwam ik erachter dat er geen 40 shims in de kit zaten en dat de dichtschijf die tegen de draagarm aan zit met bijbehorende rubber dichtring ook de verkeerde waren. Ik had wel nog originele shims dus dat was geen probleem. Dichtring plus rubber snel besteld. (Foto; links origineel, rechts nieuw)
De tabel in het boek om de ofset te bepalen spreekt voor zich. Kwestie van meten, het juiste aantal shims pakken en klaar. Tenminste, als alle shims die je hebt de vereiste 0,5mm dikte hebben. Omdat ik zoveel verkeerde onderdelen gezien had ben ik maar eens gaan meten en mijn bange vermoeden werd waar. Ze waren niet allemaal 0,5mm. Leuk dat ze dat even erbij zetten…not. Ik raad iedereen dus aan om het pakketje shims dat je zou moeten hebben om de ofset goed te krijgen even na te meten voor montage. Goed, ik heb dus alles van te voren nagemeten en de ofset is in orde.
Ankerplaten erop. Voor de zekerheid nog met een waterpas de verticale hoek van de ankerplaten gemeten en deze was links, rechts 89,4 tot 89,6 graden. De foutmarge is natuurlijk wel redelijk groot omdat de ankerplaten 100% recht moeten zijn, de lak op randen zou kunnen verschillen en beide ankerplaten moeten in exact dezelfde stand staan. Daarnaast moet de auto exact waterpas staan. Maar het geeft een goeie indicatie. In het boek staat dat de hoek 40 graadminuten moet zijn met een speling van +/- 30 graadminuten. Dat komt overeen met 0,66 graad +/- 0,5 graad en dat is dus 89,34 graden +/- 0,5 graad. ‘Straks’ bij het uitlijnen zullen we zien hoe ze echt staan.
Bouten borgen. De foto van de borging in het WSM slaat nergens op. Kern van borgen is dat de borgdraad, mits juist aangebracht, de bout als het ware aantrekt in de richting van het vastdraaien. Hiermee wordt iedere neiging van de bout om spontaan los te draaien tegengegaan en dat is precies de bedoeling. De borging die door Porsche toegepast wordt heeft hier niets mee te maken. Goed, de bout zal er niet helemaal uitdraaien maar je ankerplaat kan wel los komen. Dat wil je niet….. Dus, hoewel niet origineel, heb ik de enige juiste borging toegepast. De winter staat voor de deur; leuk klusje voor iedereen om de trommels eraf te halen en de bouten correct te borgen! Ik wil volgend jaar geen ankerplaten tegen de neus van mijn auto krijgen…..