Page 1 of 2

Fusees en ankerplaten

Posted: 21 Nov 2011 17:45
by E10
Afgelopen week heb ik eindelijk de draagarmen en de fusees met de ankerplaten gemonteerd. Met het werkplaatshandboek, een pers en een ruimer mag dit normaal gesproken geen problemen opleveren. Het eerste heb ik. Voor het tweede en het derde kon ik gelukkig terecht bij een bekend mede forum lid. Ik kreeg er nog 2 handjes bij ook!!

Voor het zover was kwam ik tot de ontdekking dat de ‘Bundbolzen’ kit die ik bij Joma gekocht had, niet de goeie was. Het was de VW kit, dus met de stalen bussen ipv de bronzen. Daarbij was de binnendiameter nog te groot ook. Dus bronzen staaf gekocht en nieuwe uitgedraaid met de juiste binnendiameter.
IMG_6528.JPG


Het persen en ruimen van de bussen voor de ‘Achsbolzen’ verliep goed, al duurde het even voordat we eentje met ‘leichte Sattengang’ konden bewegen. Deze moest dus enige malen in en uit elkaar geperst worden.
P7230499.JPG


Bij het voorbereiden van de montage werkzaamheden kwam ik erachter dat er geen 40 shims in de kit zaten en dat de dichtschijf die tegen de draagarm aan zit met bijbehorende rubber dichtring ook de verkeerde waren. Ik had wel nog originele shims dus dat was geen probleem. Dichtring plus rubber snel besteld. (Foto; links origineel, rechts nieuw)
PB120581.JPG


De tabel in het boek om de ofset te bepalen spreekt voor zich. Kwestie van meten, het juiste aantal shims pakken en klaar. Tenminste, als alle shims die je hebt de vereiste 0,5mm dikte hebben. Omdat ik zoveel verkeerde onderdelen gezien had ben ik maar eens gaan meten en mijn bange vermoeden werd waar. Ze waren niet allemaal 0,5mm. Leuk dat ze dat even erbij zetten…not. Ik raad iedereen dus aan om het pakketje shims dat je zou moeten hebben om de ofset goed te krijgen even na te meten voor montage. Goed, ik heb dus alles van te voren nagemeten en de ofset is in orde.

Ankerplaten erop. Voor de zekerheid nog met een waterpas de verticale hoek van de ankerplaten gemeten en deze was links, rechts 89,4 tot 89,6 graden. De foutmarge is natuurlijk wel redelijk groot omdat de ankerplaten 100% recht moeten zijn, de lak op randen zou kunnen verschillen en beide ankerplaten moeten in exact dezelfde stand staan. Daarnaast moet de auto exact waterpas staan. Maar het geeft een goeie indicatie. In het boek staat dat de hoek 40 graadminuten moet zijn met een speling van +/- 30 graadminuten. Dat komt overeen met 0,66 graad +/- 0,5 graad en dat is dus 89,34 graden +/- 0,5 graad. ‘Straks’ bij het uitlijnen zullen we zien hoe ze echt staan.

Bouten borgen. De foto van de borging in het WSM slaat nergens op. Kern van borgen is dat de borgdraad, mits juist aangebracht, de bout als het ware aantrekt in de richting van het vastdraaien. Hiermee wordt iedere neiging van de bout om spontaan los te draaien tegengegaan en dat is precies de bedoeling. De borging die door Porsche toegepast wordt heeft hier niets mee te maken. Goed, de bout zal er niet helemaal uitdraaien maar je ankerplaat kan wel los komen. Dat wil je niet….. Dus, hoewel niet origineel, heb ik de enige juiste borging toegepast. De winter staat voor de deur; leuk klusje voor iedereen om de trommels eraf te halen en de bouten correct te borgen! Ik wil volgend jaar :roll: geen ankerplaten tegen de neus van mijn auto krijgen…..
PB210606.JPG

Re: Fusees en ankerplaten

Posted: 21 Nov 2011 17:46
by E10
En zoals Porsche het deed....hartstikke fout dus!

Re: Fusees en ankerplaten

Posted: 21 Nov 2011 18:24
by JDMM
Je hebt toch wel een speciale borgdraadtang gebruikt i.p.v. een oirdinaire combinatietang ? :D

Jan.

Re: Fusees en ankerplaten

Posted: 22 Nov 2011 08:48
by Hirth
Fraai E10, ziet er weer top uit. thanks for sharing

Re: Fusees en ankerplaten

Posted: 24 Dec 2011 14:14
by richard356
Wie heeft de tabel voor mij? Ik ben bezig met montage maar ik heb de tabel niet

Re: Fusees en ankerplaten

Posted: 24 Dec 2011 14:32
by E10
Heb je geen werkplaatshandboek of Elfrink manual?

Re: Fusees en ankerplaten

Posted: 24 Dec 2011 15:13
by richard356
Nee?

Re: Fusees en ankerplaten

Posted: 24 Dec 2011 17:29
by E10
Nee? Dan wordt het hoog tijd. Had je aan de kerstman moeten vragen......

Zonder gein, het is haast onmogelijk om zonder werkplaatshandboek een 356 in elkaar te zetten; toleranties, maten, werkwijzen, richtlijnen, aandraaimomenten etc etc. Zorg dat dit het eerste is wat je na vandaag koopt!

In bijlage de tabel. Succes.

PC240049.JPG


PC240050.JPG

Re: Fusees en ankerplaten

Posted: 29 May 2013 22:48
by Richard
Weet iemand of dit kwalitatief goed is?
Iig brons ipv staal.
http://www.sierramadrecollection.com/store/cart.php?m=product_detail&p=7263

Re: Fusees en ankerplaten

Posted: 30 May 2013 11:11
by E10
Moeilijk te zeggen. Het is in ieder geval met bronzen bussen dus geen VW set. Maar kan wel China productie zijn. Je moet echt de Duitse makelij nemen. Stuur anders eens een mail naar Sierra Madre.

Re: Fusees en ankerplaten

Posted: 30 May 2013 22:48
by Richard
Dank E10. Inmiddels heeft Kraan toch weer een aantal "richtige" sets kunnen lokaliseren dus daarvan gaan ze er een voor me monteren binnenkort.

Re: Fusees en ankerplaten

Posted: 31 May 2013 11:54
by E10
Hartstikke goed!

Re: Fusees en ankerplaten

Posted: 31 Mar 2014 20:25
by marc 356
Moeten er zoveel uitvul ringen zitten? En waarom ?
Marc

Re: Fusees en ankerplaten

Posted: 31 Mar 2014 21:20
by JDMM
36 per auto, waarschijnlijk i.v.m. flexibiliteit van de verbinding.

Hebbu geen onderdelen boek ?

Een echte aanrader, zeker voor de restaurateur.

Jan.

Re: Fusees en ankerplaten

Posted: 01 Apr 2014 08:43
by E10
per arm 9 ringen plus de ring met opstaande rand en groef. Dus in totaal inderdaad 36 plus 4 van die andere. Met deze ringen wordt de juiste offset bereikt.

De offset moet 7mm zijn. Met deze shims corrigeer je een afwijkende offset om 7mm te krijgen. Als je start meting al 7 mm is dan plaats je eenvoudig 5 shims aan de buitenkant en 5 shims aan de binnenkant en is je correctie 0. Is je offset meer of minder dan 7 (gemeten in halve mm's) dan moet je de shims anders verdelen. In de WSM staat een tabel.