Benzinekraan

User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Benzinekraan

Postby E10 » 25 May 2013 20:05

Bij mij tank aangekomen kwam ik automatisch bij de benzinekraan uit. Na deze eens goed bekeken te hebben en gelezen te hebben dat de repro kranen erg goed waren, ook maar een repro bestelt. Hoe naïef…….. Waarschijnlijk ligt het aan mij maar ik vind ze dus helemaal niet goed. De meeste in het oog springende verschillen zijn de grootte van de behuizing en het notatie van het merk/logo.
De onderste is de repro.....
P4053799.JPG


Bij mij tank aangekomen kwam ik automatisch bij de benzinekraan uit. Na deze eens goed bekeken te hebben en gelezen te hebben dat de repro kranen erg goed waren, ook maar een repro bestelt. Hoe naïef…….. Waarschijnlijk ligt het aan mij maar ik vind ze dus helemaal niet goed. De meeste in het oog springende verschillen zijn de grootte van de behuizing en het notatie van het merk/logo. Na eens wat verder gelezen te hebben blijkt het reviseren van een benzinekraan toch niet moeilijk als beweerd wordt.

Om het uit elkaar te halen zet je de kraan in de bankschroef, tussen de aansluiting van de hendel en het benzine-uitlaat-pijpje. Schuif er een dop of een bus over heen om beschadigingen te voorkomen.
P4053802.JPG


Bankschroef iets indraaien om de spanning op de borgring te verminderen. Priegel de borgring eruit en draai de bankschroef voorzichtig los. Je kunt nu alle delen achter de aansluiting voor de hendel eruit nemen. Noteer goed hoe het gezeten heeft. Zo moet het er ook weer in. Alle delen goed schoonmaken en mooi glad polijsten zodat alles lekker draait. Als alles goed schoon en glad is dan kan het weer in elkaar. De metalen delen heb ik wel nog even laten verzinken.
P4253862.JPG


Er zijn revisiesetjes te koop waar alles in zit wat je nodig hebt. Zet alle delen weer terug op hun plaats, op dezelfde manier zoals je ze eruit gehaald hebt. Uiteraard komt er een nieuwe kurk in. Het geheel in de bankschroef, lichtjes aandraaien en de borgring er weer in. De borgring die ik had was te groot (diameter) dus daar moest iets vanaf geknipt worden.
De aansluiting van de benzinekraan op de tank heeft nog wat aandacht nodig. Het is belangrijk dat de afdichtringen mooi vlak liggen en goed passen. De reuk van benzine op je tapijt verdwijnt niet zo snel……….. Kijk goed of de ringen met voldoende speling over de 2 pijpjes heen gaan. Dat geldt ook voor de filter die over de pijpjes heen geschoven wordt. Ik moest de ring waar de filter aan vast zit een beetje uitvijlen.
P4263863.JPG


Dezelfde ring moest ik ook aan de onderkant vlakker vijlen om een mooie passing te krijgen met de afdichtring. Pas als je er zeker van bent dat alles goed past en goed op elkaar aansluit kun je verder met het monteren.
P4263866.JPG


Draai eerst de moer op de tank en kijk hoeveel draad er over is als de moer handvast aangedraaid is. Draai dan de moer handvast op de kraan zelf. Draai de kraan op de tank waarbij je de kraan en de moer samen erop draait. Als de kraan handvast zit dan draai je de kraan in de juiste stand. Dan draai je de moer vast waarbij je de kraan vasthoudt. De reden voor deze procedure is om te voorkomen dat de moer vast zit omdat de draad op is (en de dichting dus niet stevig aanzit). De moer moet vast zitten omdat de dichting van de kraan vast tegen het uitlooppijpje van de tank komt te zitten. Alleen dan heb je een lekvrije aansluiting. Ik had de tank nog niet ingebouwd dus kon de afsluitingen buiten de auto testen. Bij het inbouwen moet je het uitstroompijpje eraf halen. (Ik kreeg ‘m anders niet erin). Daarna pijpje er weer op, nieuw stukje slang tussen dat pijpje en de leiding en de hendel erop. Let er bij het vastzetten van de hendel op dat de splitpen niet te groot is. De hendel tordeert iets bij het verdraaien. Als de speling te gering is dan draai je het interne deel van de kraan scheef en gaat het alsnog lekken. Ik heb een 3.2 x 20 splitpen gebruikt en heb na herhaaldelijk open en dicht draaien geen lekkage kunnen waarnemen. Het verdraaien van de hendel gaat in het begin overigens wat stroef maar dat is een kwestie van tijd (heb ik me laten vertellen…).



Na eens wat verder gelezen te hebben blijkt het reviseren van een benzinekraan toch niet moeilijk als beweerd wordt.

Om het uit elkaar te halen zet je de kraan in de bankschroef, tussen de aansluiting van de hendel en het benzine-uitlaat-pijpje. Schuif er een dop of een bus over heen om beschadigingen te voorkomen. Bankschroef iets indraaien om de spanning op de borgring te verminderen. Priegel de borgring eruit en draai de bankschroef voorzichtig los. Je kunt nu alle delen achter de aansluiting voor de hendel eruit nemen. Noteer goed hoe het gezeten heeft. Zo moet het er ook weer in. Alle delen goed schoonmaken en mooi glad polijsten zodat alles lekker draait. Als alles goed schoon en glad is dan kan het weer in elkaar. De metalen delen heb ik wel nog even laten verzinken.

Er zijn revisiesetjes te koop waar alles in zit wat je nodig hebt. Zet alle delen weer terug op hun plaats, op dezelfde manier zoals je ze eruit gehaald hebt. Uiteraard komt er een nieuwe kurk in. Het geheel in de bankschroef, lichtjes aandraaien en de borgring er weer in. De borgring die ik had was te groot (diameter) dus daar moest iets vanaf geknipt worden.
De aansluiting van de benzinekraan op de tank heeft nog wat aandacht nodig. Het is belangrijk dat de afdichtringen mooi vlak liggen en goed passen. De reuk van benzine op je tapijt verdwijnt niet zo snel……….. Kijk goed of de ringen met voldoende speling over de 2 pijpjes heen gaan. Dat geldt ook voor de filter die over de pijpjes heen geschoven wordt. Ik moest de ring waar de filter aan vast zit een beetje uitvijlen. Dezelfde ring moest ik ook aan de onderkant vlakker vijlen om een mooie passing te krijgen met de afdichtring. Pas als je er zeker van bent dat alles goed past en goed op elkaar aansluit kun je verder met het monteren.

Draai eerst de moer op de tank en kijk hoeveel draad er over is als de moer handvast aangedraaid is. Draai dan de moer handvast op de kraan zelf. Draai de kraan op de tank waarbij je de kraan erop draait en niet alleen de moer. Als de kraan handvast zit dan draai je de kraan terug in de juiste stand. Dan draai je de moer vast waarbij je de kraan vasthoudt. De reden voor deze procedure is om te voorkomen dat de moer vast zit omdat de draad op is (en de dichting dus niet stevig aanzit). De moer moet vast zitten omdat de dichting van de kraan vast tegen het uitlooppijpje van de tank komt te zitten. Alleen dan heb je een lekvrije aansluiting. Ik had de tank nog niet ingebouwd dus kon de afsluitingen buiten de auto testen. Bij het inbouwen moet je het uitstroompijpje eraf halen. (Ik kreeg ‘m anders niet erin). Daarna pijpje er weer op, nieuw stukje slang tussen dat pijpje en de leiding en de hendel erop. Let er bij het vastzetten van de hendel op dat de splitpen niet te groot is. De hendel tordeert iets bij het verdraaien. Als de speling te gering is dan draai je het interne deel van de kraan scheef en gaat het alsnog lekken. Ik heb een 3.2 x 20 splitpen gebruikt en heb na herhaaldelijk open en dicht draaien geen lekkage kunnen waarnemen. Het verdraaien van de hendel gaat in het begin overigens wat stroef maar dat is een kwestie van tijd (heb ik me laten vertellen…).

P5254003.JPG


En voor de volledigheid nog van de andere kant:
P4223859.JPG

P4273881.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Benzinekraan

Postby Hirth » 26 May 2013 08:43

Nice E10, mooie sender ook 8)
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Benzinekraan

Postby Hirth » 26 May 2013 08:55

E10, een extra opmerking, de spanbanden hadden oorspronkelijk een lapje dun vilt en niet "apenhaar"
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Benzinekraan

Postby E10 » 26 May 2013 10:25

Ja, dat dacht ik al. Qua uiterlijk is er weinig verschil, dit rafelt iets meer maar dat kan ik wel wegsnijden.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Benzinekraan

Postby E10 » 26 May 2013 10:28

O ja, ik heb nog een benzinekraan te koop, nooit gebruikt :D
Max cab 1958
Posts: 91
Joined: 24 Jun 2009 21:55
Contact:

Re: Benzinekraan

Postby Max cab 1958 » 26 May 2013 19:04

He E10,
Handig en ziet er goed uit. Waar heb je dat revisie setje vandaan?

Grt
Max
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Benzinekraan

Postby E10 » 26 May 2013 21:52

Van Stoddard, maar ik denk dat ze allemaal hetzelfde zijn; joma, partswise, stoddard, sierra madre, etc.

Return to “Heizung und Kraftstof Anlage  -  Heating and Fuel System”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests