Page 1 of 2

Carterontluchting C auto's

Posted: 09 Oct 2007 21:56
by JDMM
Is er iemand die de "ins and outs" weet over de carterontluchting van een
616/15 motor ?
Bij de eerste C modellen zat die volgens mij aangesloten op de olievulpot.
Daar zijn 3 modellen van, de laatste zonder aansluiting voor de carterontluchting, is dat voor 912 of ook voor laat C ?
Van wanneer af zit de carterontluchting bij een C via een gat in de linkerkop ?
Als je een C hebt, kijk dan eens hoe dat bij jullie zit, graag met bouwdatum.

B.v.d.,

J.

Posted: 10 Oct 2007 08:41
by Vvoister
Jan,

Bij mij gaat er een slang van de olievulpot naar de carburateur. Ik denk dat dit de ontluchting is. Bouwjaar februari 1964. Het mijne is trouwens een 616/16 blok

Image

Posted: 11 Oct 2007 18:46
by JDMM
O.K., Erik,

Zo zit het dus bij een SC, de vraag was eigenlijk over een C.
Wel een erg mooie duidelijke foto !

Bedankt,

J.

Posted: 11 Oct 2007 19:24
by stef69
bij mij een ontluchting die recht naar beneden loopt door zwarte beschermplaat rond motor

is een 63 S blok van 75 PK


bij de knecht luchtfilters (zwart metaal met karton inzetstuk) bestaan ook 2 versies, één om ontluchting aan te sluiten (ongeveer zoals op bovenstaande foto, aansluiting voor slang zit onder het filterhuis, op aansluiting naar carb) gebruikt op de C en zonder aansluiting gebruikt op de B

Posted: 12 Oct 2007 07:19
by paul
Jan,

Als mijn blok weer in elkaar zit, zal ik je een foto sturen. :lol:

Paul

Posted: 12 Oct 2007 17:51
by stef69
foto zoals mijn blok er uit zou moeten zien op : http://www.speedsterspecialist.com/motori.html

Stefan

Posted: 14 Oct 2007 21:45
by JDMM
Paul,

Op die foto kan ik niet wachten !
Misschien heb je nog een foto van voor die tijd ?

J.

Posted: 16 Oct 2007 08:59
by paul
Helaas Jan. Zo trots was ik er niet op, hoe het er toen uit zag. :(

Volgens een "kenner" zou het carter vanaf de C, SC en 912 de onluchting via de kop hebben.

Anderen een andere visie?

Posted: 16 Oct 2007 20:16
by JDMM
Voor de C/SC was dat niet zo, op misschien de allerlaatste C's na,zie ook de foto van Erik. Dat was oorspronkelijk ook de vraag.
De ontluchting van het carter gebeurde vanaf het olievulpotje ri.moeder aarde via een slang die door het oliepeilstokblikje naar beneden liep.
Latere C's hebben deze slang naar het re. luchtfilter lopen ( USA vanaf '64), Vandaar de twee soorten Zenith luchtfilters.
De C en SC koppen waren gelijk, alleen waren de SC koppen zwart geanodiseerd voor betere warmteafgifte.
Te beginnen met '66 hadden de 912 koppen een gat voor de vacuumpomp (USA)bovenin, ze waren toen weer naturel alu.
De verbeterde warmteafgifte was nu plotseling minder belangrijk als de uitkomst van de rekenmachines, bij Porsche een mijlpaal.
Alle cil.koppen die na die datum werden geleverd voor de bovenstaande 3 modellen waren natuurlijk wel uniform.

Blijft de vraag, m.n. aan de 912 kenners: "Wanneer werd bij 912en een olievulpotje gebruikt ZONDER aansluiting voor een slang voor de carterontluchting, zoals die op Eriks foto mooi te zien is.

J.

Posted: 16 Oct 2007 20:31
by Vvoister
Misschien kun je die laatste vraag beter even wegleggen op het 912 forum?


http://forum.deklassieke912.nl/frm/default.asp

Posted: 17 Oct 2007 19:31
by JDMM
Goeie tip Erik, had het al wel geprobeerd maar kwam dan op de 911/912 site waar ik niet aangemeld ben.
Inmiddels staat de vraag er op en ben ik bezig een 912 te winnen.
Heb je de krantjes al gekregen ?

J.

Posted: 17 Oct 2007 19:41
by Vvoister
Ja Jan. Dank je wel. De 356-porn is vandaag aangekomen.

Heb ik weer een paar dagen leesplezier :D

Posted: 17 Oct 2007 19:49
by Vvoister
Jan waarom kijkt je niet even op de registry site.

http://www.356registry.org/Members/356CT6.html

Heel veel members zetten een foto vd motor er bij.

2 Voorbeelden:

http://www.356registry.org/Members/Saisi/saisi07.jpg

http://www.356registry.org/Members/Dahm ... an01_f.jpg

Posted: 17 Oct 2007 22:15
by JDMM
Erik,

Zo hoort het inderdaad te zitten en zo gaan we het ook maken totdat iemand met iets beters komt ( gedocumenteerd)

Een klein probleem waar je dan als sleutelaar tegen aan loopt is dat het "dichte"oliepotje wat ik hier heb een pakking heeft tussen het potje en de dynamosteun waar hij op staat ( 912 style)
Bij de C/SC zit het potje ( met ontluchtingsslangaansluiting dus) op de dynamosteun met een rubber ring als afdichting, en, je raad het al, de dynamosteun van een C/SC is anders dan van een 912 !!!

Gr.,

J.

Posted: 19 Oct 2007 20:27
by De Klassieke 912
Hallo Jan, bij mijn weten heeft de 912 slechts één type olievulpot gehad, de pot op de foto.

Image

Image

In het PET programma zag ik dat er 2 types worden aangegeven, een voor de 356 en de andere met slang naar beneden voor de 912.

Image

Image