Project 547/1

User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Project 547/1

Postby JDMM » 03 Nov 2011 18:46

Normaal gesproken worden deze bussen eerst gemonteerd als de drijfstangen nog los zijn.
Het grote voordeel is dan dat ze op een speciale machine op maat gehoond kunnen worden, zodat de twee boringen, big-en small end perfect parallel lopen. Deze machine zorgt er ook voor dat de hartafstanden van de set drijfstangen perfect gelijk zijn.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 04 Nov 2011 09:32

Jan, goed punt. Ik zal het eens aan Jim vragen. Ik ben weinig mensen in de 356 wereld tegengekomen die zo precies zijn als hij, soms word je er gek van. Ben benieuwd wat zijn verklaring is.

Bijgesloten nog wat extra foto's die ik eerder ben vergeten te posten. De inlaatspruitstukken en de koppen zijn aangepast. De vroege motoren bliezen nog wel eens een pakking. Op de latere motoren is dit vervolgens standaard gecorrigeerd (op verschillende manieren maar dat is een topic voor een andere post) Met deze aanassing zijn de koppen nu zo goed als af. Zodra het carter dicht zit kan begonnen worden met het stellen van de kleppen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 05 Nov 2011 17:24

Liep net tegen enkele foto's aan van de drukgroep voor de revisie door Jim, verschil mag er wezen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Project 547/1

Postby JDMM » 05 Nov 2011 17:52

Erg mooi, die kan weer jaren dienen.
Bijna niet te geloven wat sommige mensen van oud roest nog weten te maken. 8)

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Project 547/1

Postby E10 » 07 Nov 2011 19:55

Ik heb ook een veren drukgroep liggen. Schijnt iets zwaarder te koppelen dan de diafragma soort maar verder lees ik er niets negatiefs over en wil 'm ook weer gebruiken. Nu schijnt het dat de spanning van de veren te meten is. Weet iemand hier iets meer van? (misschien nieuw topic?)
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 08 Nov 2011 16:15

Voor de 547 motoren waren er geen diafragma koppelingen, voor de latere 692 en 587 motoren wel.

Wat betreft de vraag van E10, volgens mij staat hier het een en ander over in het A werkplaatshandboek.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Project 547/1

Postby E10 » 08 Nov 2011 22:43

Hirth wrote:Voor de 547 motoren waren er geen diafragma koppelingen, voor de latere 692 en 587 motoren wel.

Wat betreft de vraag van E10, volgens mij staat hier het een en ander over in het A werkplaatshandboek.


Je hebt gelijk. Er staat in welke lengte de binnen- en buitenveren moeten hebben, belast en onbelast. En daarnaast welke trekkracht in kg ze moeten hebben. Sorry.....
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 09 Nov 2011 20:08

Inmiddels is er weer wat voortgang. De bussen voor de drijfstangen zijn op maat gehoned. Hiernaast is een klein ontbrekend deel gemaakt voor het carter. Het einde komt nu snel in zicht.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Project 547/1

Postby JDMM » 09 Nov 2011 21:41

Hirth, ik begrijp er niets meer van.
Normaliter worden die ( open ) busjes eerst in de drijfstangogen geperst en dan op maat gehoond in voornoemde ( zie mijn post van 3 Nov. ) machine.
Op een van de foto's wordt een los busje gehoond, het staat ook een beetje open, zodat van enige maatvoering geen sprake kan zijn.
Als je dat busje in de drijfstang perst wordt het kleiner en kun je weer opnieuw honen.
Ik doe dit soort werk heel regelmatig, vandaar dat ik mijn verwondering uitspreek over de werkwijze. :shock:


Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 10 Nov 2011 10:10

Jan, goed punt ik ga het navragen. Ik weet wel dat op de Hirth assen de bussen niet in de drijfstangen geperst worden. Ze zitten er redelijk los in en vallen er daarom ook wel eens uit. Je kan ze er letterlijk met je vinger uitdukken. Zij bijgevoegde foto van een zeer zeldzame NOS? VG 82mm as. Zoals je kan zien zitten de bussen met touwtjes vast zodat ze niet uit de drijfstang vallen. Dank voor je oplettende oog.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Project 547/1

Postby JDMM » 10 Nov 2011 13:16

Ja, dat moet het dan wel zijn, dat die busjes er bij Carrera motoren ingeschoven worden i.p.v. geperst, waarschijnlijk met het idee dat het dan altijd wel ergens draait, en voor betere smering.
Dit heb ik nog nooit ergens gezien, maar er zal vast over nagedacht zijn.
Een mogelijkheid is dat er dan geen smeergaatjes door het drijfstangoog en het busje geboord hoeven te worden om zodoende het geheel sterker te maken.

Wat een prachtige krukas trouwens, die zal wel een klein vermogen waard zijn.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 10 Nov 2011 14:35

Jan,

Bovenstaande as is momenteel te koop bij Elevenparts. Het is een van de laatste assen gemaakt door Voith Getriebe na de overname van Hirth. Deze assen waren bedoeld voor de RS-61's en Elva's alsmede als reserve-onderdeel voor de RS-60's en RSK's. De latere assen wijken af van de eerdere daar ze 82mm zijn versus 80mm voor de eerdere assen. Het zijn inderdaad juweeltjes.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 16 Nov 2011 15:23

Inmiddels is het juiste tandwiel aangekomen en gemonteerd. De speling tussen de krukas en de koningsas is nu exact volgens de fabriek specs. Het carter wordt nu gesloten en Vernon begint vandaag aan de kleptiming. Doel is een afwijking van 0 graden. De fabriek geeft een tolerantie van 4 graden voor de straatmotoren maar daar neemt Vernon geen genoegen mee.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Project 547/1

Postby JDMM » 16 Nov 2011 17:09

Een waar kunstwerk !

Ik dacht dat ik niet vreselijk hebzuchtig was, maar nu begin ik toch te twijfelen. :shock:

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 17 Nov 2011 14:48

Nu de koppen gemonteerd zijn kan begonnen worden met de kleptiming
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Return to “Motor und Kupplung  -  Engine and Clutch”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest