616/1 T2 motor

User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

616/1 T2 motor

Postby IPF » 28 Jan 2010 13:16

3 vragen m.b.t. de 1600 motor (Normal) uit de T2 (1959):

1. In theorie heeft een T2 60 pk en 0-100 acceleratie 15-16 sec. Is dat in praktijk in 't huidige verkeer prettig rijden, of te traag uit de startblokken?

2. Natuurlijk is 't geen raceauto, maar kan men verantwoord extra vermogen/acceleratie uit de 616/1 halen? Zo ja, wat voor verbetering is realistisch?

3. Vergt dat ingewikkelde ingrepen, is er iets te zeggen over de kosten? (uitgaande van een in principe solide T2-motor)
Horses for courses...
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

Re: 616/1 T2 motor

Postby IPF » 28 Jan 2010 21:41

Op zich niks mis met een Polo'tje :wink: Maar 'n tikkie rapper is ook best.

Even kijken of ik 't snap:

- een 616/1 kan men 'kietelen' tot ca. 616/2 (Super) niveau, een beetje sneller? Is dat bewerkelijk? of moet je dan al nokkenas/koppen/carbs vervangen?

- of je hebt dus een nieuwer blok nodig? Zoiets? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/PORSCHE-912-356-USED-4CYL-ENGINE-MOTOR_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5885aab11bQQitemZ380199678235QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

- en moeten er ook dingen aan de transmissie worden veranderd bij een nieuwe motor?
Horses for courses...
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

Re: 616/1 T2 motor

Postby IPF » 29 Jan 2010 23:18

Kortom: van /1 naar /2 is geen optie. Helder!

Ik moet toch eens zo'n 60 pk-tje proberen. Zoals gezegd boeit topsnelheid me niet, maar vlot kunnen optrekken en vooral tussenversnellen vind ik prettig rijden.

Een SC- of 912-blok erin lijkt me dus het overwegen waard, verder kietelen daarvan overigens vermoedelijk overkill (gegeven dat een SC al behoorlijk met gem. huidige auto's meeaccelereert).

De ophanging van 't blok zag er bij jouw auto's niet ingewikkeld uit, maar is het zo simpel als afkoppelen, verwisselen en gaan? Of moet er van alles overhoop? En waar haalt men zo'n blok eigenlijk vandaan?
.
Horses for courses...
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

Re: 616/1 T2 motor

Postby IPF » 30 Jan 2010 11:29

Petwin wrote:Een motor vervangen is inderdaad een redelijk simpele klus. Uurtje of 3-4 werk en je rijdt weer.
...
Je zou niet de eerste zijn die zijn originele motor in de kast laat staan en een snellere/latere/betrouwbaardere monteert. :wink:
...


Thanks! Dat klinkt idd doenlijk, tenminste als je zo'n SC/912 motor op de kop weet te tikken.

Nu je 't zegt: heb inderdaad wel eens bij die of gene wat originele motoren in de kast zien staan ;)
Horses for courses...

Return to “Motor und Kupplung  -  Engine and Clutch”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests