Bodyschutz

Wie weet wie....? Wie weet wat....? Wie weet waar....?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Bodyschutz

Postby E10 » 10 Sep 2009 18:19

Ik lees net op het 356reg forum dat er voor een 356 10 tot 14!! kilobussen bodyschutz nodig zijn. (bodem, wielkasten, motor- en kofferruimte) Kan iemand dit bevestigen of zijn de 356's in Amerika ook groter?
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Bodyschutz

Postby stef69 » 10 Sep 2009 19:28

niet groter volgens mij,

wel meer schutz nodig om alle "US-spec-restauratie" te verbergen :roll:
Stefan
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Re: Bodyschutz

Postby Knick » 10 Sep 2009 19:44

Met bodyschutz dingen verbergen valt in de praktijk niet eens mee, maar wil je de originele finish benaderen heb je zeker 14 tot 16 bussen nodig. Teroson en 3M zijn het zuinigste in gebruik, zij bevatten het meeste high solids, anders haal maar een bus of 4 extra.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bodyschutz

Postby E10 » 10 Sep 2009 20:34

Ik had al een aantal bussen Wurth ingeslagen (sorry Petwin....) omdat het schijnt dat Wurth ook wel een origineel effect geeft en de vertegenwoordiger van Wurth hier toch vaak komt. Ik had niet gedacht zoveel bussen nodig te hebben.

Ik heb een spuit opgedoken uit de gereedschapskist in de garage maar weet niet of dit kwalitatief iets is. Zie foto.
bodyschutz spuit.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bodyschutz

Postby E10 » 10 Sep 2009 20:46

vraag 1: hoe zie ik of ik de juiste structuur heb. Heb geen 'live' vergelijkingsmateriaal. Wel een hoop foto's.
vraag 2: mond bewerken; samen knijpen, uit elkaar buigen, kartels in slijpen,...?
vraag 3: is 1 laag voldoende? Las in dezelfde post dat sommigen 3 lagen spuiten. Of een 2e laag, nat in nat.

Je legt me dat zeker uit als ik klaar ben en de boel over moet doen :?
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Re: Bodyschutz

Postby Knick » 10 Sep 2009 21:19

Probleem met Würth en veel anderen is dat de structuur die je spuit niet in die vorm opdroogt, maar veel fijner. Dit gaat niet meevallen met zo'n spuit.
Proefstuk spuiten op een niet zuigende ondergrond en bussen goed schudden voor gebruik.
De "moderne" bodyschutz is trouwens al lang weer opgevolgd door gemakkelijker te verwerken maar vooral ook kwalitatief verbeterde kit-achtige materialen.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bodyschutz

Postby E10 » 11 Sep 2009 04:24

Kit-achtige materialen die een betere hechteigenschap hebben, elastisch blijven en overspuitbaar zijn met 2K lakken? Terroson?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bodyschutz

Postby E10 » 11 Sep 2009 15:35

Je maakt het weer lastig. Zijn beide coatings (8868 of 8881) direct overspuitbaar zonder primer tussenlaag? En welke zou je zelf nemen; de watergedragen of de andere? Die watergedragen heeft een speciale spuit nodig lees ik.
Je hebt toevallig niet de prijslijst bij de hand (ik kan natuurlijk ook zelf even een rondje bellen. Ik denk dat kleurencentrum in Heerlen ze wel levert). **Update; hebben ze dus niet..alleen Teroson Terotex 3000, 12,60 ex btw**

Het probleem met de wurth (oplosmiddel houdend) is dat deze wel overspuitbaar is met elke lak maar bij gebruik van 2K lak is een grondlaag of primer nodig. Begrijp ik niet helemaal, maar goed. Ik zal de wurth vertegenwoordiger ook eens aan zijn jas trekken.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Bodyschutz

Postby Hirth » 12 Sep 2009 08:19

Voor wat het waard is, ik heb op mijn auto ook 3M gebruikt op advies van Tim Goodrich. Studie van originele auto's en foto's laat op verschillende delen een soms iets andere structuur zien. Door te spelen met de druk en toevoer kan je deze aardig benaderen. Op de volgende auto die ik doe wil ook een experimenteren met het toevoegen van wat fijn silica zand om de fabrieksstructuur nog beter te benaderen. Hierna inderdaad overspuiten zoals Edwin aangeeft. Ik heb dit trouwens gedaan middels het dopen van een spons in verdunde verf om zo ook niet te veel build up te krijgen, leuk klusje als je auto niet in een spit hangt :? Dat geldt trouwens ook voor het aanbrengen van de schutz, heb mijzelf de laatste keer vloekend voorgenomen dit nooit meer zonder een spit te doen.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bodyschutz

Postby E10 » 30 Sep 2009 23:36

Bij het spuiten van de epoxy heb ik 3 lagen aangebracht en daarbij uiteraard de uitdamptijd in acht genomen. Wordt de schutz in 1 laag opgebracht of ook in meerdere lagen achter elkaar? Ik kan me zo voorstellen dat iedere volgende laag de vorige structuurlaag weer meer opvult en dat dat er niet mooier op wordt.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Re: Bodyschutz

Postby Knick » 01 Oct 2009 10:34

Een laag.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bodyschutz

Postby E10 » 01 Oct 2009 12:22

Bedankt.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Re: Bodyschutz

Postby Knick » 01 Oct 2009 21:03

Denk je aan een goed koolstof spuitmasker.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bodyschutz

Postby E10 » 02 Oct 2009 08:29

Nogmaals bedankt.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Bodyschutz

Postby E10 » 02 Nov 2009 21:07

Ik had het laatst met Joris over het schutzen van de voorkant van de accubak. Hij vertelde dat de zijkanten geschutzt werden en daarbij tevens ietwat naar het midden toe (net onder de klep, richting slotvanger) gespoten werd.
Ik heb een foto waarop duidelijk 2 zwarte gebieden te herkennen zijn die schuin oplopen richting slotvanger. Ervan uitgaande dat dit bodyschutz is, kan dit origineel zijn?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Return to “Wie weet....?”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests