Help me keep the wheels turning!

Wie weet wie....? Wie weet wat....? Wie weet waar....?
J356D
Posts: 109
Joined: 09 Oct 2011 22:20
Contact:

Help me keep the wheels turning!

Postby J356D » 11 Mar 2017 19:00

Beste forumleden,

Het verhaal begon dat de voorremmen van een t1 niet goed werkte, inmiddels zijn de trommels eraf en dus ook de lagers.
Ik ben opzoek naar nieuwe lagers. De spindle heeft een buiten diameter van 20mm en binnen 25mm. Is dit het vroege type? Er zitten ook twee moeren op de spindle met een borgplaatje ertussen om de lagers te stellen.
Origineel horen er geloof ik kogellagers op te zitten (ball bearings) maar ik begrijp dat je deze ook kunt vervangen door konische lagers? Iemand had er een combinatie op gezet van kogel binnen en konisch buiten terwijl de lagerschalen allebei voor kogellagers waren. Heeft iemand een adresje, leverancier die deze kan leveren (lagerschalen, lagers, keerringen)?

Alvast bedankt!
J356D
Posts: 109
Joined: 09 Oct 2011 22:20
Contact:

Re: Help me keep the wheels turning!

Postby J356D » 12 Mar 2017 12:45

De winning tip is gegeven, case closed.
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

Re: Help me keep the wheels turning!

Postby stefan » 14 Mar 2017 22:02

mogen wij deze ook weten?

stefan
hoge noorden
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Help me keep the wheels turning!

Postby E10 » 16 Mar 2017 01:18

De winning tip zal ongetwijfeld zijn dat je de lagers en keerringen bij de bekende leveranciers kunt bestellen maar bijvoorbeeld ook bij Brammer in Maastricht.

Zorg ervoor dat de afstandshouder (waar de keerring omeen draait) volledig glad is. Een oneffenheid zorgt ervoor dat je keerring binnen de kortste keren vervangen moet worden.

Het stellen van de lagers middels de 2 moeren staat uitvoerig beschreven in de WSM.
J356D
Posts: 109
Joined: 09 Oct 2011 22:20
Contact:

Re: Help me keep the wheels turning!

Postby J356D » 16 Mar 2017 12:53

[quote="E10"]De winning tip zal ongetwijfeld zijn dat je de lagers en keerringen bij de bekende leveranciers kunt bestellen maar bijvoorbeeld ook bij Brammer in Maastricht.

Klopt inderdaad E10. Het was voor mij even verwarrend omdat het een overgangsmodel was T1/T2 en wist niet wat het verschil was tussen naven, part nummers etc.
De vorige turkey had er ook kegellagers in gezet terwijl de lagerschalen voor kogellagers waren.

Inmiddels is alles besteld en liggen trommels en schoenen ook bij Mascotte zuid voor revisie.

Dank voor tips!

Gr, J356D

Return to “Wie weet....?”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests