stuur 356 A

Wie weet wie....? Wie weet wat....? Wie weet waar....?
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

stuur 356 A

Postby stefan » 30 Jun 2011 13:21

tijdens de laatste rit met mijn A'tje = T2 maakte (volgens mij) mijn stuur tijdens het sturen een vreemd geluid. jullie raden het al - waar moet ik naar "kijken"?
gaat er iemand van jullie as zondag met de clubrit mee?

@JDMM - dat ik op de weg moet letten, weet ik al
@ de rest van de "gang" alles is gesmeerd zoals het hoort.

dank!

stefan
hoge noorden
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: stuur 356 A

Postby JDMM » 30 Jun 2011 13:58

:D

Zit het stuur ook los, m.a.w. kun je het zijdelings of omhoog/omlaag iets heen en weer bewegen ?
In dat geval kan de bovenste lagerbus van de stuurstang versleten zijn.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

Re: stuur 356 A

Postby stefan » 03 Jul 2011 19:58

dank voor jullie reactie,

ben vandaag weer een flink stuk (356 km) aan het rijden geweest. op de een of andere manier is het knarsende geluid uit mijn stuur bijna verdwenen. daarvoor heb ik een piepje terug gekregen. dit kwam volgens mij ergens voor onder de auto weg. heb de radkappen verwijderd, de auto uit de schokbrekers "getild", en de speling op de fusees en lagers gecheckt - deze zijn minimaal.
tijdens het rijden op de brug hoorde ik het piepen iets harder - net toen ik de koppeling intrappte. dus, ik denk dat daar het piepje vandaan komt.
mijn vraag is: als ik de bekleding en het houten afdekplaatje weghaal om zo bij het "gestaenge" van de koppeling/rem te komen, kan ik daar dan een smeernippel oid vinden om het piepen via smeren te verwijderen. of, denk ik in de verkeerde richting?

de 356 km die ik vandaag gereden heb zijn echt toeval. was namelijk bij de clubrit in bathmen. toen ik zo'n twee a drie km van huis was, dacht ik: dit kan wel weer zo een toeval worden waarbij het getal 356 een prominente rol kan gaan spelen. en zo was het dan ook. precies drie meter voor mijn garagedeur ging de meter (dagteller) naar de 356km.

ik groet u uit het hooge noorden

stefan
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: stuur 356 A

Postby JDMM » 03 Jul 2011 22:32

Een mooi toeval, of hadden de rit uitzetters dit zo gepland ?

Als het muisje onder die plank zit kun het Fusshebelwerk und Gestänge natuurlijk eens lekker invetten/olieën, een vetnippel zit daar volgens mij niet.

Als het muisje achterin zit, is dat mogelijk het begin van het einde van het koppelingsdruklager, dat zal dan ter gelegener tijd vervangen moeten worden.
Om geen € 300 voor een druklager uit te geven, kun je kiezen voor een VW-bus (T2) lager van € 22, dat kan, met een beetje draaiwerk worden geïntegreerd in je oude huis.

Groet uit het zonnige Zuiden,

Jan,
If all else fails, read the Workshop Manual !
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

Re: stuur 356 A

Postby stefan » 05 Jul 2011 12:41

jan,

dank voor je tips! ga vandag het "fusshebelwerk" smeren. ben benieuwd of dit helpt. ben nu een beetje bezig om mijn voiture voor de rit naar gmuend (12/8) voor te bereiden.
vind ik best een leuke bezigheid. echter weet ik uit ervaring dat alleen onderdelen die ik niet mee neem stuk gaan.

ga nu de muizenval opzetten

groet uit het zonnige hooge noorden

stefan
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

Re: stuur 356 A

Postby stefan » 10 Jul 2011 13:46

beste,

het "muisje" zit volgens mij aan de achterkant van mijn voiture. jan, jij schrijft dat het dan een lager moet/kan zijn. volgens jou kan ik daarvoor een lager van een T2 VW gebruiken. zijn er bedrijven die het lager op de jiuste maat kunnen draaien, en, hoe kom ik aan de juiste maat? maw - staat de maat vast of moet ik ergens gaan meten?

dank,

stefan hoge noorden
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: stuur 356 A

Postby JDMM » 17 Jul 2011 16:25

stefan wrote:beste,

het "muisje" zit volgens mij aan de achterkant van mijn voiture. jan, jij schrijft dat het dan een lager moet/kan zijn. volgens jou kan ik daarvoor een lager van een T2 VW gebruiken. zijn er bedrijven die het lager op de jiuste maat kunnen draaien, en, hoe kom ik aan de juiste maat? maw - staat de maat vast of moet ik ergens gaan meten?

dank,

stefan hoge noorden


Ik heb het destijds zelf gedaan, een buslager gekocht ( er zijn twee types), het versleten binnenwerk uit het 356 druklagerhuis gepeuterd, de maat genomen en iets uitgedraaid.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !

Return to “Wie weet....?”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 77 guests