Page 1 of 3

Relais

Posted: 22 Nov 2010 10:27
by E10
Iemand enig idee wat dit voor een relais is? Naast de 2 correcte T2 relais (claxon/licht) vond ik deze ook nog in de doos.

Re: Relais

Posted: 22 Nov 2010 13:46
by JDMM
Staat er verder niets op ?
Lijkt wel op een claxonrelais voor een B.
Kun je mooi gebruiken voor je mistlampen, of natuurlijk als "the one and only starterrelais" van J.L.

Jan.

Re: Relais

Posted: 25 Nov 2010 22:42
by E10
[quote="Petwin ook voor de "koplamp relais schakeling".[/quote]


:?: :?: :?: Bedoel je hier die andere Joe Leoni kit mee; de Headlight Relay Kit, om in combinatie met H4 lampen beter licht te produceren?

Re: Relais

Posted: 25 Nov 2010 22:56
by JDMM
Etienne,

Dat heb ik al 10 jaar, scheelt de helft in de lichtopbrengst en een verbrande lichtschakelaar.

Eens in de zoveel tijd wordt dat kennelijk weer actueel, maar niemand die het doet.

Jan.

Re: Relais

Posted: 25 Nov 2010 23:37
by E10
Nou, ik ben dat ook van plan. Ik heb die Kit van Leoni thuis liggen. Het ziet er niet uit, maar wellicht dat ik 'm kan verhuizen naar het relais.

Re: Relais

Posted: 26 Nov 2010 18:56
by stef69
mooi uitgelegd, hier kan niemand opmerkingen op maken

Re: Relais

Posted: 26 Nov 2010 20:18
by E10
stef69 wrote:mooi uitgelegd, hier kan niemand opmerkingen op maken


Geen opmerking, eerder een aanvulling. Ik heb wat foto's geplaatst van de Leoni kit; de kit zelf en de montage instructie. Ik heb nog geen tijd vrijgemaakt om het goed te bestuderen. Maar wat ik wel zo snel zie is dat het lastig wordt om dit in de koplampkommen te plaatsen. Je zult 'm of de ene, of in de andere kom moeten plaatsen. En dan krijg je vrij lange bedrading naar je schakelaars. Misschien dat iemand na het zien van de foto en tekeningen praktische tips kan geven.

Re: Relais

Posted: 26 Nov 2010 20:54
by Hirth
Noem mij een idioot maar heb je dit echt nodig op een vers gerestaureerde (lees schone contacten etc.) auto? De auto's werkte prima toen ze nieuw waren. Voor die <1000KM per jaar overdag met mooi weer heb je dit in mijn ogen echt niet nodig. Wordt het je daily driver.... dan is het een ander verhaal.

Re: Relais

Posted: 27 Nov 2010 16:05
by stef69
niet mogelijk om relais onder dash te plaatsen?

Re: Relais

Posted: 29 Nov 2010 19:32
by stef69
Petwin wrote:Tuurlijk is dat mogelijk....maar de hele clou is dat je de leidingen van het "hoge stroom circuit" zo kort mogelijk houdt.


klopt, je verliest veel van het "voordeel"

Re: Relais

Posted: 02 Dec 2010 20:47
by E10
Petwin wrote:Tuurlijk is dat mogelijk....maar de hele clou is dat je de leidingen van het "hoge stroom circuit" zo kort mogelijk houdt.


Ik zie inderdaad dat in de nieuwe schakeling de stroom door de lichtschakelaar het maakcontact van het nieuwe relais in werking doet treden en dat daardoor de hogere stroom alleen door het nieuwe relais loopt. Maar in dit schema zitten tussen het relais en de lampen nog steeds zekeringen. Wil je deze blijven gebruiken dan zul je dus vanuit het relais in je koplampkom terug moeten naar de zekeringenhouder onder het dashboard en vervolgens weer terug naar de lampen. Is dit dan niet toch gewoon een standaard-lengte-circuit? Tenzij je natuurlijk deze betreffende zekeringen ook naar je accubak verplaatst......
Daarnaast een praktisch probleem: volgens mij krijg ik geen 7 extra kabels door het pijpje van koplampkom naar accubak.

Re: Relais

Posted: 02 Dec 2010 21:03
by JDMM
Ik heb die relais gewoon in de accubak zitten, links en rechts naast het reservewiel dus lekker dicht bij de lampen.
Ik heb voor het dimlicht voor iedere koplamp een apart relais, dus geen draden van de ene koplamp naar de andere, en meer bedrijfszekerheid.
Ik heb daar verder geen zekering tussen zitten.
Plaatsing in het lamphuis heb ik destijds overwogen, maar vond deze plaats een stuk handiger.

Jan.

Re: Relais

Posted: 02 Dec 2010 21:14
by E10
Maar in de originele schakeling zitten er tussen de schakelaars/relais en de lampen zekeringen. Jij hebt dus een circuit via je schakelaars dat je relais aanstuurt die vervolgens de hoge stroom (2e circuit) rechtstreeks, zonder zekering, naar je koplampen leidt?

Re: Relais

Posted: 02 Dec 2010 21:18
by JDMM
Yep.

Dat is bij mij maar een kort stukje hele stevige kabel.

Als je ieder stukje kabel in je auto wilt afzekeren komen er nog veel zekeringen bij !

Jan.

Re: Relais

Posted: 02 Dec 2010 21:27
by E10
Het is niet zozeer dat ik dat wil, maar meer dat de professor dat toen blijkbaar wilde......en gedaan heeft.