Galvanisch Ontchromen

Wie weet wie....? Wie weet wat....? Wie weet waar....?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Galvanisch Ontchromen

Postby E10 » 07 Apr 2010 13:56

Is deze tabel ook te gebruiken als het te ontchromen, ontkoperen etc deel van aluminium is of kun je dan beter een andere electrolyt gebruiken ivm aantasting aluminium?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Galvanisch Ontchromen

Postby E10 » 12 May 2011 13:19

Heb net de bajonetforumpost weer eens doorgelezen en kwam tot de ontdekking dat de ene de +pool aan het werkstuk hangt, terwijl een ander de -pool aan het werkstuk hangt. Dit zijn de betreffende passages:

Je neemt een kuip die groot genoeg is om je deksel volledig in onder te dompelen..
In die kuip doe je aangezuurd water. Nu koppel je de Negatieve klem van een acculader op je deksel, en de positieve koppel je aan een koperen staaf.
De staaf bij het deksel in de kuip, en met 6 tot 12V bij 3 a 4 A een tijdje rustig laten staan. Niet alleen het chroom, maar ook de onderlaag van nikkel bind zich nu met het koper....
Ieder half uur ff controleren, en als ie klaar is de boel uit zetten...
Owja, de positieve pool zou ik niet in het water hangen, het zuur kan deze aantasten.....Bij de negatieve kun je niet anders, omdat je deksel volledig ondergedompeld moet zijn....

De loden strips bevestigd tegen de zijkanten van het bakje en dit gevuld met het water/zuur. De negatieve pool van de batterijlader aansgeloten op het lood en de positieve pool op het voorwerp. Zodra ik de batterijlader inschakelde zag ik luchtbellen verschijnen op het nikkel, en in minder dan een uur was het eerste onderdeel klaar. Ik sta nog altijd verbaasd hoe snel en efficiënt deze opstelling werkte. Alle sporen van nikkel waren verwijdert zonder enige aantasting van het onderliggende staal.


Beide artikelen worden ondersteund met foto's.

In het duitse artikel over het ontchromen in een zoutbad wordt het voorwerp aan de +pool gehangen.

Wat is de algemene gedachte: voorwerp het beste aan de + of aan de - pool?
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Re: Galvanisch Ontchromen

Postby Matthijs356 » 12 May 2011 14:25

Ik lees steeds met verbazing jullie commentaren over het verchromen en vernikkelen van onderdelen. Diep respect dat jullie dit zelf willen / kunnen doen.
Als we nog eens samenkomen had ik graag eens zo een proefje gemaakt.
Net zoals in de klas vroeger ... proefondervindelijke wetenschap!

Michael
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Galvanisch Ontchromen

Postby E10 » 12 May 2011 14:50

Michael,

het gaat niet om het verchromen/vernikkelen maar om het ONTchromen/ONTnikkelen en ONTkoperen om de delen vervolgens zelf te kunnen slijpen en te polijsten als voorbereiding op het verchromen. Het verchromen zelf wordt uiteraard uitbesteedt. Door het slijpen en polijsten zelf te doen voorkom je dat nummer en logo's weggeslepen worden door al te ijverige medewerkers. (en je bespaart nog wat op het arbeidsloon :D )

Return to “Wie weet....?”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 64 guests