Petwin wrote:OK OK... zonder te sarren...

Jan, ik snap wat je zegt.... Ik vraag me af hoeveel pompen (vooral die ouwetjes van ons) geen voordeel hebben van blueprinting of te wel de passingen/toleranties veel nauwer maken zodat het rendement omhoog gaat.
De pompen af fabriek hebben al een rendement wat (te) laag is. Die theoretische 75% is misschien gemiddeld in de praktijk maar 50%.
Knick's punt dat de flow 0 wordt als je in een blind gat perst is natuurlijk niet helemaal onzin. Bij jouw geforceerde beweging zou dit betekenen dat de druk oneindig hoog wordt. Dat is niet het geval. De redenatie andersom werkt wel als je dmv flowverbetering, het verlies beperkt.
Toch?
Dat een grotere pomp uiteindelijk beter is, zijn we het wel over eens hoor.
Edwin e.a.
De spelingen en passingen van de smeeroliepompen staan in het WSM.
Daar moet de pomp aan voldoen, anders is ie versleten.
Het verkleinen van deze passingen die al akelig klein zijn is voor eigen risico.
Als Porsche destijds een oplossing zou hebben gehad om de opbrengst van de kleine pomp 40% te vergroten hadden ze het zeker niet nagelaten, want er waren/zijn problemen zat mee.
Het rendement van een pomp is de verhouding tussen in-en output, bij een tandradpomp resulteert een slechter rendement niet in een lagere output maar in een hogere input.
Rendement niet te verwarren met "gesleten"of "versleten'.
Het uitlaatgat van een P.oliepomp= 400 mm2,( hoezo blind gat) ,de kanalen verderop zijn 81-90 mm2, bovendien is er nog een overstort tegen te hoge druk.
Als er qua flow iets zou kunnen worden verbeterd zou het in deze kanalen zijn.
Wat mij betreft genoeg hier over.
Jan.