Page 1 of 1

Wazdadan #59

Posted: 09 Mar 2014 13:24
by JDMM
Een kandelaar gemaakt van een krukas en een vliegwiel, dat is duidelijk.

De vraag is: wat voor krukas en wat voor vliegwiel ?

Hij is pittig, maar goed te doen. :D

Jan.

Re: Wazdadan #59

Posted: 09 Mar 2014 18:22
by Bos
Die van mijn bt6?

Re: Wazdadan #59

Posted: 09 Mar 2014 18:33
by JDMM
Nope !

Die was zelfs niet meer geschikt voor kandelaar. zou ook niet kunnen qua model. :D

Jan.

Re: Wazdadan #59

Posted: 09 Mar 2014 22:09
by horsepowerjunkie
een krukas met kogellagers voor een pre A, Schwungscheibe weet ik niet. :(

Re: Wazdadan #59

Posted: 09 Mar 2014 22:33
by JDMM
HPJ,

Met die krukas zit je op een detail fout, gok eens op dat vliegwiel, fijne vertanding....

Jan.

Re: Wazdadan #59

Posted: 09 Mar 2014 22:40
by horsepowerjunkie
Krukas is met kogellagers, dat zie je aan de openingen aan de zijkant voor de spatolie, voor de smering.

krukas voor een gewone A dan, maar dat vliegwiel, ik durf het bijna niet te zeggen, maarre ....is dat een Käfer vliegwiel ?

Re: Wazdadan #59

Posted: 10 Mar 2014 10:06
by JDMM
De Hirth krukassen werden bij stoterstang motoren gebruikt in de vroege "Supertjes""niet in de "Normaaltjes", jaren weet ik niet precies. Joris ??
Deze hadden rollagers in de drijfstangen , geen kogellagers.
De firma SPG leverde deze krukassen ( aftermarket) vanaf rond "74 ook, maar ze stonden niet bekend als geweldenaren, bij hoge belasting konden de wangen t.o.v. elkaar verdraaien met desastreuze gevolgen.
De rollenlager krukas van SPG, te zien aan de krukas wangen, werd ook gemaakt in een uitvoering voor de C/SC, hoofdlager #2 had dan een diameter van 55 i.p.v. 50 mm.
De krukas op de kandelaarfoto is een SPG rollenlager krukas voor een C/SC.
Het enige wat je er mee kunt is er een kandelaar of schemerlamp van maken..........

Het vliegwiel is van een 912, te zien aan de diameter en de vertanding, M2 i.p.v. M2,5.

Jan.