hallo iedereen,
vandaag even een cilinder en zuiger uit elkaar gehaald, hier eerste foto na demonteren :
duidelijk : the ugly
enige bemerkingen van de kenners?
wat is die gele "dot" ?
cilinder - the ugly - the good ?
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
cilinder - the ugly - the good ?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stefan
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
eerste poetsbeurt voorbij
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stefan
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
vlekjes en krasjes aan binnenzijde : zie je wel duidelijk, maar als je voelt is het echt vlak
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stefan
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
en deze ziet er volgens mij ook niet slecht uit?
ik keek gisteren naar del 1 van Maestro HP
en deze vertelde : meestal is één dan ringen in stukken uit elkaar met gekende gevolg
hij wees ook op zwarte vlekken op zijkant van piston = teken van te hoge temp en olielek
is 3 ringen normaal voor mijn T6 S?
ik keek gisteren naar del 1 van Maestro HP
en deze vertelde : meestal is één dan ringen in stukken uit elkaar met gekende gevolg
hij wees ook op zwarte vlekken op zijkant van piston = teken van te hoge temp en olielek
is 3 ringen normaal voor mijn T6 S?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stefan
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
in feite had ik met deze moeten beginnen :
wat is er mis?
wat is er mis?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stefan
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
en als laatste :
volgens mij zegt Harry Pellow dat deze pijpes niet de originele kunnen zijn
te lang aan één zijde
ze liggen nu toch in de vuilnisemmer
volgens mij zegt Harry Pellow dat deze pijpes niet de originele kunnen zijn
te lang aan één zijde
ze liggen nu toch in de vuilnisemmer
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stefan
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
deze hoort er natuurlijk ook bij
en ik vraag mij af, is dit goed spul?
in WSM en op tal van sites waar deze nu verkocht worden zijn ze totaal anders van vorm, 2 uiteinden zijn een heel stuk korter
en ik vraag mij af, is dit goed spul?
in WSM en op tal van sites waar deze nu verkocht worden zijn ze totaal anders van vorm, 2 uiteinden zijn een heel stuk korter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stefan
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
Petwin wrote:stef69 wrote:wat is die gele "dot" ?
Staan er op de andere cilinders resp. 2 en 3 dots? Zo ja dan zijn ze waarschijnlijk een keer gedemonteerd geweest en zijn deze dots aangebracht om te onthouden waar ze gezeten hebben.
...één dot...2 op de zuiger?
1600S zuigers hebben 2 veren en één schraapveer, domed head. Wat is de diameter van de cilinder/zuiger? 82,5 of 86mm?
1 gele dot op iedere cilinder zoals op foto's, ook op cilinder 1 en 2 (eerste cilinders waren 3 en 4)
dus probleem, 3 schraapveren = geen 1600S
86 mm diameter = big bore 1720 cc ?
Last edited by stef69 on 30 Aug 2009 19:42, edited 1 time in total.
Stefan
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
Petwin wrote:Stefan, je hebt 3 veren en 1 schraapveer onder de pistonpen.
De krasjes die je boven beschrerven hebt in je cil. wanden, bedoel je de krasjes die kruislings lopen? Zo ja, die zijn er zo in gehoond.
Als je zuigers 86 mm zijn, dan heb je inderdaad een zg big bore set erop zitten. Die zijn er ook in verschillende kwaliteiten dus dat hoeft op zich niets te zeggen.
Weet je zeker dat ze 86mm zijn? Het lijkt dat dit een std super/C Mahle kit is, ziet er tenminste zo uit.
Zoiets als dit, die liggen bij jou om de hoek:)
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 500wt_1182
Mahle maakt volgens mij geen Super sets meer. (met 2 veren en 1 schraapveer) Als je wilt vernieuwen, moet je dus een C-set monteren. Dat is geen enkel probleem, de motor zal daar prima op lopen en qua betrouwbaarheid etc hoef je je geen zorgen te maken. Ik zou het even na moeten kijken maar compressie is geloof ik zelfs hetzelfde. Mocht hij iets hoger zijn, dan kun je dat aanpassen met ringen onder de cilinders. (Is wellicht al gebeurd/gedaan omdat er nu twee onder zitten)
Stoterstangen lijken me de originele voor een C.
Petwin, bedankt voor de vele info
krasjes zijn zoals jij ze beschrijft
moet ik nu blij zijn of niet met big bore?
de set op Ebay = terug naar 82,5 mm? heeft dit voordelen?
morgen ga ik opzoek op de pistons naar merktekens, iemand een tip?
stoterstangen : ik heb geen parts manual voor C dus kan enkel op www nakijken
nog een opmerking : op DVD van Harry Pellow staat deze met een hamer de "piston pin" uit zuiger te slaan na wegnemen circlips
die van mij kon ik gewoon met vingers eruit duwen, trekken, geen spanning erop, ook geen speling, goed of ...
tot later
Stefan
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
Close, but no cigar.
Volgens mij is dit een 1720 cc industriemotor, met oorspronkelijk "S" deel 3.
Reden:
Case casting nr. van Nov. 1963.
Mahle ind.motor 86 mm P/C's.
Zo te zien "gewijzigd" motortype nr., het nummer is te groot, de enen zijn afwijkend.
Ben benieuwd naar de date stamps in het carter.
Jan.
Volgens mij is dit een 1720 cc industriemotor, met oorspronkelijk "S" deel 3.
Reden:
Case casting nr. van Nov. 1963.
Mahle ind.motor 86 mm P/C's.
Zo te zien "gewijzigd" motortype nr., het nummer is te groot, de enen zijn afwijkend.
Ben benieuwd naar de date stamps in het carter.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
Jan,
kan je helpen met een paar tips hoe ik een industrie motor kan herkennen (verschillen met een echte 616/12)
en dan moet er met de 3 carterdelen : http://www.mijnalbum.nl/Album=XSDW8HVH
zwaar geprutst zijn?
kan je helpen met een paar tips hoe ik een industrie motor kan herkennen (verschillen met een echte 616/12)
en dan moet er met de 3 carterdelen : http://www.mijnalbum.nl/Album=XSDW8HVH
zwaar geprutst zijn?
Stefan
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
Het hoeft helemaal niet slecht te zijn hoor !
Mogelijk is er met het oorspronkelijke carter iets gebeurd en is de zaak overgebouwd. De alu tuimelaarbruggen b.v., zie ik op een foto.
Belangrijk zijn de date stamps in het carter, achter deel 3, haal dat er eens af.
Dan moeten later na alle onderdelen goed bekeken worden.
Wat voor krukas, nokkenas, nokvolgers etc.
Een Ind.motor heeft b.v. een iets gewijzigde Normaal 53905 "103" nokkenas.
Een Super motor heeft een 53905"102" nokkenas.
Jan.
Mogelijk is er met het oorspronkelijke carter iets gebeurd en is de zaak overgebouwd. De alu tuimelaarbruggen b.v., zie ik op een foto.
Belangrijk zijn de date stamps in het carter, achter deel 3, haal dat er eens af.
Dan moeten later na alle onderdelen goed bekeken worden.
Wat voor krukas, nokkenas, nokvolgers etc.
Een Ind.motor heeft b.v. een iets gewijzigde Normaal 53905 "103" nokkenas.
Een Super motor heeft een 53905"102" nokkenas.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
JDMM wrote:Het hoeft helemaal niet slecht te zijn hoor !
Mogelijk is er met het oorspronkelijke carter iets gebeurd en is de zaak overgebouwd. De alu tuimelaarbruggen b.v., zie ik op een foto.
Belangrijk zijn de date stamps in het carter, achter deel 3, haal dat er eens af.
Dan moeten later na alle onderdelen goed bekeken worden.
Wat voor krukas, nokkenas, nokvolgers etc.
Een Ind.motor heeft b.v. een iets gewijzigde Normaal 53905 "103" nokkenas.
Een Super motor heeft een 53905"102" nokkenas.
Jan.
102 : lees ik ook juist ABC van the Maestro
date stamps : niet gevonden achter 3e deel, HP vermeld deze ook, bij de 3 versterkingen aan opening van krukas, staan waarschijnlijk verborgen achter tandwielen?
op krukas vind ik wel iets raar W met daarin van boven een V ???
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4C437ACV.jpg of zie ik dat verkeerd ?
zie ook nieuwe foto's
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6CXKYKWA.jpg
datum kleppendeksel : 7/63 ???
de push rods : staan duidelijk in de ABC als Super B vermeld
nokkenas is voor volgende keer, 2 carterhelften zijn nog niet gesplitst : vliegwiel is nog niet los !!!

op tandwiel van nokkenas (voor oliepomp) staat "WEBER" en "S"
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CKUXWPHZ.jpg
volgens ABC ook geen cilinders van industrie-motor : geen dome, lage compressie
kleppendeksel heeft 2 verstevigingsribben = geen A,
B of C is mogelijk (62 of later)
wat ook al duidelijk was : kleppendeksel met kogel = Super 90
en luchtfilter : mesh = super A, maar ondertussen al vervanging gevonden (met zwarte canisters, B-type, zonder aansluiting voor olie-kan !!!)
Stefan
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
De date stamps staan achter het nokkenas tandwiel, data kunnen l/r verschillen.
Tandwielen,afstandbus en clip zijn VW parts.
Weber op nokkenas ken ik niet,waarschijnlijk een eigen "grind" van een tuner op een originele nokkenas, zoals o.a. Norris deed. Nadeel grondcircel wordt kleiner.
De zuigers en cilinders zou ik eerst op laten meten door een deskundige, speling in cil., veersponningen, onrondheid, zie WSM.
Jan.
Tandwielen,afstandbus en clip zijn VW parts.
Weber op nokkenas ken ik niet,waarschijnlijk een eigen "grind" van een tuner op een originele nokkenas, zoals o.a. Norris deed. Nadeel grondcircel wordt kleiner.
De zuigers en cilinders zou ik eerst op laten meten door een deskundige, speling in cil., veersponningen, onrondheid, zie WSM.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
JDMM wrote:De date stamps staan achter het nokkenas tandwiel, data kunnen l/r verschillen.
Tandwielen,afstandbus en clip zijn VW parts.
Weber op nokkenas ken ik niet,waarschijnlijk een eigen "grind" van een tuner op een originele nokkenas, zoals o.a. Norris deed. Nadeel grondcircel wordt kleiner.
De zuigers en cilinders zou ik eerst op laten meten door een deskundige, speling in cil., veersponningen, onrondheid, zie WSM.
Jan.
date stamps, gisteren nog gelezen bij HP
VW, ja niet zo best!?
meten, ja, de komende dagen maak ik hier werk van, wat mij al opviel is redelijk grote afstand tussen cilinderwand en cilinder, bijna 1 mm rond-om-rond ???
meten van krukas, nokkenas, ... enkel als vliegwiel loskomt
Stefan
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests