Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers
Posted: 20 Nov 2011 17:05
Volgende stuk kreeg ik gemaild. Zoals Petwin al eens zei, de FEHAC doet echt goed werk! Meer info op hun site.
Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers
Groot nieuws voor klassiekerliefhebbers en het behoud van het mobiele erfgoed.
17 November 2011 heeft de Tweede Kamer het Amendement Van Vliet aangenomen.
De bevriezing van de MRB Vrijstelling voor klassiekers is weer ontdooid.
Al sinds destijds – volgens velen nogal overhaast – het ‘Amendement Cramer’ is aangenomen, waarbij de
vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB) voor klassiekers ouder dan 25 jaar per 1 januari 2012 bevroren
zou worden, was de FEHAC daar met het oog op de toekomst van het mobiele erfgoed zeer ongelukkig
mee. Het Amendement Cramer (CU) was gekoppeld aan het invoeren van de kilometerheffing.
De kilometer heffing is inmiddels gesneuveld, maar de MRB bevriezing voor klassiekers was daarbij even
‘vergeten’. Sindsdien heeft de FEHAC zijn inspanningen nog verder opgevoerd, inclusief een aanhoudend
pleidooi bij de volksvertegenwoordigers - die ons immers allemaal vertegenwoordigen - om het mobiele
erfgoed een toekomst te geven.
Tweede Kamerlid Van Vliet (PVV) heeft deze handschoen overtuigend en met succes opgepakt. Gisteren
is het Amendement Van Vliet door de Tweede Kamer aangenomen en heeft daarmee kracht van wet
verkregen. Met het aannemen van dit amendement is ‘Cramer’ effectief ongedaan gemaakt.
Ingaande per 1 januari 2012 geldt een nieuwe regeling voor MRB vrijstelling voor klassiekers. Waarbij er
een overgangsfase geldt en geleidelijk de vrijstellingsgrens wordt opgetrokken van 25 jaar naar 30 jaar,
gerekend vanaf de datum eerste toelating.
Voor de voertuigen die op 31 december 2011 al ouder dan 25 jaar zijn verandert er niets. Voor de
generaties daarna geldt een geleidelijke leeftijdsopbouw, en bovendien geldt de vrijstelling uitsluitend
voor basisbedrag MRB plus de provinciale opcenten, de brandstoftoeslagen voor diesel en LPG moeten
voor wel betaald worden.
De heer Van Vliet heeft laten weten zich met verve in te zullen blijven zetten voor het mobiele erfgoed,
waar wij hem zeer erkentelijk voor zijn.
Deze nieuwe vrijstellingsregeling is een zeer belangrijke stap om de duizenden liefhebbers van
klassiekers in staat te stellen het mobiele erfgoed daadwerkelijk een toekomst te geven.___________________________________________________________________________________
Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers
Groot nieuws voor klassiekerliefhebbers en het behoud van het mobiele erfgoed.
17 November 2011 heeft de Tweede Kamer het Amendement Van Vliet aangenomen.
De bevriezing van de MRB Vrijstelling voor klassiekers is weer ontdooid.
Al sinds destijds – volgens velen nogal overhaast – het ‘Amendement Cramer’ is aangenomen, waarbij de
vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB) voor klassiekers ouder dan 25 jaar per 1 januari 2012 bevroren
zou worden, was de FEHAC daar met het oog op de toekomst van het mobiele erfgoed zeer ongelukkig
mee. Het Amendement Cramer (CU) was gekoppeld aan het invoeren van de kilometerheffing.
De kilometer heffing is inmiddels gesneuveld, maar de MRB bevriezing voor klassiekers was daarbij even
‘vergeten’. Sindsdien heeft de FEHAC zijn inspanningen nog verder opgevoerd, inclusief een aanhoudend
pleidooi bij de volksvertegenwoordigers - die ons immers allemaal vertegenwoordigen - om het mobiele
erfgoed een toekomst te geven.
Tweede Kamerlid Van Vliet (PVV) heeft deze handschoen overtuigend en met succes opgepakt. Gisteren
is het Amendement Van Vliet door de Tweede Kamer aangenomen en heeft daarmee kracht van wet
verkregen. Met het aannemen van dit amendement is ‘Cramer’ effectief ongedaan gemaakt.
Ingaande per 1 januari 2012 geldt een nieuwe regeling voor MRB vrijstelling voor klassiekers. Waarbij er
een overgangsfase geldt en geleidelijk de vrijstellingsgrens wordt opgetrokken van 25 jaar naar 30 jaar,
gerekend vanaf de datum eerste toelating.
Voor de voertuigen die op 31 december 2011 al ouder dan 25 jaar zijn verandert er niets. Voor de
generaties daarna geldt een geleidelijke leeftijdsopbouw, en bovendien geldt de vrijstelling uitsluitend
voor basisbedrag MRB plus de provinciale opcenten, de brandstoftoeslagen voor diesel en LPG moeten
voor wel betaald worden.
De heer Van Vliet heeft laten weten zich met verve in te zullen blijven zetten voor het mobiele erfgoed,
waar wij hem zeer erkentelijk voor zijn.
Deze nieuwe vrijstellingsregeling is een zeer belangrijke stap om de duizenden liefhebbers van
klassiekers in staat te stellen het mobiele erfgoed daadwerkelijk een toekomst te geven.___________________________________________________________________________________